مسئول کمیسیون علم و فناوری شورای راهبردی روابط خارجی گفت: تحریم قطعا چرخه علم را متوقف نمی‌کند، اما می‌تواند مشکلات زیادی را در بخش‌های فناوری و علمی کشور ایجاد کند که در این سال‌ها شاهد این مشکلات بوده ایم.

به گزارش جارچی اخبار، «سورنا ستاری» مسئول کمیسیون علم و فناوری شورای راهبردی روابط خارجی و معاون سابق علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت و گو با ایلنا در مورد نتیجه سال‌ها فعالیت خود در زمینه نوآوری، فناوری و نگهداشت نخبگان در کشور و به کارگیری آن‌ها در حکمرانی توضیح داد: واقعیت این است که من در این سال‌ها تمام سعی‌ام را برای رسیدن به این اهداف کرده ام. قطعا خیلی مسائل وجود دارد تا بتوانیم کار و مفهومی تازه را راه و جا بیندازیم و جا انداختن برخی موضوعات واقعا سخت است. من فکر می‌کنم بزرگترین مشکلی که امروز ما در زمینه نوآوری و فناوری داریم، بحث‌های فرهنگی است.

مسئول کمیسیون علم و فناوری شورای راهبردی روابط خارجی در مورد قانون جهش تولید و نتایجی که ممکن است در سیاستگذاری‌های مرتبط با جامعه نخبگانی و توسعه فناوری کشور داشته باشد نیز اظهار کرد: ما به این قانون امیدواریم؛ همه مشکلاتی که در ۹ سال خدمت داشتم این بود که به چنین قانونی نیاز داشتیم و سعی کردیم به واسطه این قانون این مشکلات را حل کنیم، اما اجرایی و عملیاتی شدن این قانون خیلی مهم‌تر است.

ستاری تصریح کرد: بخش‌هایی از قانون جهش تولید اجرایی شده است و باید پیگیری کرد تا بقیه موارد نیز عملیاتی شود. ما هرچقدر بتوانیم اقتصاد دانش بنیان را توسعه بدهیم و عدد آن را در تولید ناخالص داخلی (GDP) بالا ببریم، معنایش این است که نخبه‌ها را بیشتر جذب خواهیم کرد. ما زیرساخت‌های لازم برای توسعه اقتصاد دانش بنیان را در قانون جهش تولید دیده‌ایم و برایش طراحی کرده ایم.

معاون سابق علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه در مورد تحریم‌های علمی و ایجاد مشکل در راه پیشرفت و توسعه فناوری و گردش چرخه علم بیان کرد: به هرحال ما در یک اکوسیستم کار می‌کنیم و تحریم نیز هم اثر مثبت دارد هم اثر منفی. ما باید سعی کنیم تمرکز خودمان را معطوف به بخش‌های مثبت تحریم کنیم. این بخش‌ها عمدتا موجب توسعه شرکت‌ها می‌شود، اما باید یادمان باشد که اثرات منفی آن هم وجود دارد و تاجایی که می‌توانیم باید این اثرات را کم کنیم.

او افزود: تحریم قطعا چرخه علم را متوقف نمی‌کند، اما می‌تواند مشکلات زیادی را در بخش‌های فناوری و علمی کشور ایجاد کند که در این سال‌ها شاهد این مشکلات بوده ایم. یک بخش عمده‌ای از این مشکلات ناشی از تحریم، به مسائل اقتصادی که ایجاد می‌کند برمی گردد که در نهایت می‌تواند در بودجه‌ها به عنوان نمونه در بودجه‌های مربوط به پژوهش در کشور تاثیر بگذارد، اما از طرف دیگر موجب می‌شود حس خودباوری و توان توسعه در ما رشد پیدا کند و برای همین در این سال‌ها این دو موضع با یکدیگر رقابت کرده اند؛ جایی که تحریم‌ها کم شده، برخی عوامل هم کاهش یافته و در ازای آن به دستاوردهای تازه‌ای رسیده ایم. بنابراین اگر بتوان سیاست‌هایی اعمال کرد که تحریم کمتر در این حوزه اثر بگذارد، وضعیت بهتری خواهیم داشت و تلاش ما در این سال‌ها همین بوده است