پژوهشگر مرکز تحقیقاتی اوربلی ارمنستان گفت: هدف اصلی جمهوری آذربایجان در انسداد گذرگاه لاچین فشار بر ارمنستان برای بازگشایی گذرگاه زنگزور است.

به گزارش جارچی اخبار، ژانا واردانیان در گفت‌وگو با ایلنا، در تشریح آخرین تحولات مرتبط با محاصره مردم در منطقه آرتساخ در پی انسداد گذرگاه لاچین از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان گفت: حدوداً ۴۰ روز است که آرتساخ تحت محاصره جمهوری آذربایجان قرار قرار دارد. مردم آرتساخ دچار کمبود دارو و غذا شده‌اند و برای عرضه کالاهای ضروری کوپن صادر شده است. علاوه بر بستن کریدور لاچین، باکو گاز و اینترنت آرتساخ را قطع کرده و به سیستم برق هم که از ارمنستان به آرتساخ وارد می‌شود، آسیب رسانده است. این به این معنی است که ارامنه آرتساخ در این زمستان سرد بدون گاز هستند و از برق تولید شده در آرتساخ استفاده می‌کنند و برای صرفه‌جویی این برق دولت آرتساخ خاموشی‌های چهار ساعتی برقرار کرده است.

وی ادامه داد: همه این اقدام‌های نشانگر سیاست ارمنی ستیزی باکو است و بار دیگر ثابت میکند که آرتساخ و مردم آرتساخ نمی‌توانند تحت حاکمیت آذربایجان زندگی کنند. هدف اصلی باکو منطقه بدون ارامنه است و خود رییس‌جمهوری آذربایجان این را پنهان نمی کند. البته با بستن لاچین باکو به دنبال اهداف دیگری هم هست. یکی از این اهداف فشار بر ارمنستان برای باز کردن کریدور جعلی زنگزور است.

این پژوهشگر ارمنستانی در پاسخ به این پرسش که رزمایش ترکیه در نزدیکی مرز ارمنستان با چه هدفی صورت می‌گیرد و پیام آن به ایروان چیست، گفت:  آذربایجان و ترکیه به طور منظم با هم رزمایش‌هایی برگزار می کنند. افسران ارتش آذربایجان در ترکیه با استانداردهای ناتو آموزش می‌بینند. ژنرال‌های ترکیه به ارتش و وزیر دفاع باکو مشورت می‌دهند، یعنی بدین ترتیب ارتش‌های آذربایجان و ترکیه با یکدیگر ادغام می‌شود.

وی افزود: این دو کشور بر اساس اصل «یک ملت، دو دولت» هدایت می‌شوند و دنبال اتحادیه تورانی هستند. تقویت همکاری بین باکو و آنکارا برای ارمنستان و منطقه یک تهدید است. حمایت همه‌جانبه ترکیه از باکو باعث ناامن شدن این منطقه است چرا که هدف بلند مدت ترکیه و آذربایجان فراتر از آرتساخ است؛ این دو کشور به دنبال تصرف منطقه سیونیک ارمنستان هستند که خود به معنی از میان رفتن مرز ایران و ارمنستان است و اگر به جاه‌طلبی باکو و آنکارا پایان داده نشود، منطقه با فاجعه جدیدی روبه‌رو خواهد شد.

واردانیان در پاسخ به این پرسش که آیا دولت ارمنستان خواهان حضور کمیته حقیقت‌یاب در منطقه آرتساخ شده است و اگر این چنین است علت این درخواست چیست، گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم دولت ارمنستان برای این که به گذرگاه لاچین گروه حقیقت‌یاب اعزام شود درخواست رسمی نداشته و فقط بر ضرورات این کار تاکید کرده است. در حال حاضر دولت ارمنستان به دنبال این است که اتحادیه اروپا هیأتی از ناظران غیر نظامی خود به ارمنستان اعزام کند. هدف از این ماموریت کمک برای کاهش درگیری‌ها و ایجاد شرایط مطلوب برای عادی‌سازی روابط ارمنستان و آذربایجان تعریف می‌شود. البته در اثر بخش بودن این ماموریت تردید وجود دارد.