وزیر جهاد کشاورزی از تحویل سند تک برگ تمام اراضی کشاورزی به کشاورزان تا پایان دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار،  سید جواد ساداتی نژاد، عصر امروز ۳۰ دی ماه در نشست با کشاورزان و نمایندگان صنوف مرتبط با کشاورزی و دامپروری شهرستان پلدختر اظهار کرد: حوزه کشاورزی دغدغه ماست، در بحث قوانین برخی از نمایندگان خیلی حساس هستند و به بخش کشاورزی کمک می‌کنند.

وی بیان کرد: تبصره ۸ رونق خوبی برای کشاورزان خواهد داشت و امیدوارم هفته آینده خبر خوبی برای کشاورزان باشد.

لرستان زیباترین و پرقدرت‌ترین کلکسیون دیم ایران

وزیر جهاد کشاورزی، لرستان را یکی از قطب‌های تپنده حوزه کشاورزی و دامپروری ایران خواند و با بیان اینکه زیباترین و پرقدرت‌ترین کلکسیون دیم ایران لرستان است، تصریح کرد: برخی اوقات نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کند که با وجود اینکه استان پر آبی هستیم اما سهم لرستان از اراضی زراعی آبی ۲۵ درصد بوده در حالیکه باید سهم لرستان از اراضی آبی بیشتر باشد البته بنده این مطالبه را رد نمی‌کنم.

ساداتی‌نژاد عنوان کرد: ۷۰ درصد غذای مردم دنیا از کشت دیم تامین می‌شود و تنها ۳۰ درصد از زراعت آبی  است لذا این قابلیت بسیار زیادی در ایران است که متاسفانه روی کشت دیم کار نکردیم، کشاورزان دیم کار میزان برداشت عملکردشان پایین است چون بذر مناسب برای کشت دیم اصلاح شده به آنها ندادیم و آموزش‌های مناسب را فرا نگرفتند و براین اساس طرح جدید جهش دیم را در کشور آغاز کردیم.

۳۵۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش طرح جدید جهش دیم قرار گرفته است

وی از آغاز طرح جدید جهش دیم در کشور خبر داد و با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی لرستان تحت پوشش این طرح قرار دارد، افزود: البته این طرح در لرستان باید توسعه پیدا کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه لرستان رتبه‌های خوبی در باغداری و شیلات و تولیدات بسیار خوب و با کیفیتی دارد و حتما از بخش صادرات استان در این دو حوزه حمایت خواهیم کرد، گفت: در شهرستان پلدختر بازدیدهایی انجام شد و با اهالی منطقه هم صحبت شدم؛ مشکلاتی وجود دارد که شاه بیت مطالبه آنان آب است.

ساداتی‌نژاد عنوان کرد: متاسفانه خسارت سیل ۹۸ بر پیکره کشاورزی پلدختر ضربه سنگینی وارد کرده که هنوز  شهرستان نتوانسته است از زیر بار این خسارت و صدمه بیرون بیاید.

وی اضافه کرد:حتما موضوعات مربوط به خسارات سیل ۹۸ شهرستان پلدختر را پیگیری خواهم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: یکی از مطالبات مردم پلدختر تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ بوده که در این شهرستان۷ ایستگاه پمپاژ وجود دارد که ۴ ایستگاه مربوط به وزارت نیروست، روز یکشنبه در دولت زمانی که گزارشی از سفر را ارائه دهم به محرابیان وزیر نیرو موضوعات مربوط به این ایستگاه‌های پمپاژ را ارائه خواهم داد تا در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: دو تا از ایستگاه‌های پمپاژ پلدختر که وضعیت و پیشرفت خوبی دارند را حمایت خواهیم کرد تا پایان سال به بهره‌برداری برسند و کشاورزان از آنها استفاده کنند.

توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار

وی بر توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار تاکید کرد و با بیان اینکه هیچ اراضی شیب‌دار با قابلیت کشت در غرب کشور نباید خالی باشد و چنانچه زمین شیبداری داشته باشیم و خالی باشد این را نقطه ضعف منابع طبیعی و جهاد کشاورزی لرستان می‌دانم، افزود: با این وضعیت اشتغال و نیاز به تولید ثروتی که داریم این‌ها به عنوان مکمل و برای ایجاد اشتغال به کشاورزان واگذار شود تا از این ظرفیت استفاده کنند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سفر هیات دولت به لرستان،۸۰ میلیارد تومان اعتبار به توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار استان اختصاص یافت که می‌تواند در ایجاد اشتغال و تولید ثروت برای کشاورزان کارگشا باشد.

ساداتی نژاد در ادامه شیلات را یکی از ظرفیت‌های مهم استان دانست و گفت: با وجود رودخانه‌های لرستان شیلات می‌تواند رونق پیدا کند و ۱۰ مجتمع خاویاری شیلات لرستان در طرح تحول در نظر گرفته شده و از سرمایه‌گذاران علاقمند به حوزه شیلات حمایت خواهیم کرد و تسهیلات لازم را در اختیارشان خواهیم گذاشت.

رفع تداخلات اراضی کشاورزی تا پایان سال ۱۴۰۲

وی با بیان اینکه روستائیان یک سری نگرانی‌ها در بحث رفع تداخلات اراضی کشاورزی داشتند، اظهار کرد: رفع تداخلات اراضی کشاورزی را تا پایان سال ۱۴۰۲ صفر خواهیم کرد و تا پایان دولت سیزدهم سند تک برگ تمام اراضی کشاورزی را به کشاورزان تحویل خواهیم داد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر  کشاورز ما هویت ندارد و و برای دریافت تسهیلات هیچگونه سند تک رگ برای ضمانت ندارند، از سال ۹۴ تا ۹۹ قرار بود تمامی اراضی کشاورزی صاحب سند شوند، زمانی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد تنها چهار درصد اراضی معادل ۲۸۰ هزار هکتار در طی هفت سال سند دار شدند.

ساداتی‌نژاد اضافه کرد: هم‌اکنون این رقم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده  و رشد ۷۰۰ درصدی را نشان می‌دهد و تلاشمان این است دغدغه روستائیان در این راستا تا پایان دولت برطرف شود.

وی در ادامه در خصوص وضعیت کشاورزی قراردادی گفت: لرستان در این موضوع رتبه چهارم را دارد.

مدرن‌ترین ابزار حمایت از کشاورزی در دنیا، کشاورزی قراردادی است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال فاز دوم کشاورزی قراردادی را شروع کردیم و سال آینده نیز این مهم را به طور فراگیر در سال زراعی بعد در کل کشور انجام خواهیم داد، تصریح کرد: مدرن‌ترین ابزار حمایت از کشاورزی در دنیا کشاورزی قراردادی است.

ساداتی نژاد گفت: اگر در این طرح  نهاده‌های کشاورزی را بدهیم و در انتها که محصول تولید می‌شود هزینه را از کشاورزان بگیریم کشاورز دیگر دغدغه هزینه و تامین مالی را ندارد و زمانی که محصول را تحویل می‌دهد آن را تهاتر می‌کند.

وی گفت: این طرح در دولت سیزدهم شروع شده و آن را با قدرت ادامه خواهیم داد تا حوزه معیشت کشاورزان و تولید که دغدغه مقام معظم رهبری است بهبود یابد.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزان در سیل ۹۸ پلدختر که از بین رفته و باید برای جانمایی زمین جدید اقدامات لازم صورت گیرد، افزود: گردش کار خواهیم کرد که چگونه این مساله را حل کنیم.

ساداتی‌نژاد در خصوص سد چولهول و بن‌لار گفت: با وزیر نیرو صحبت خواهم کرد اما در بحث آبخیزداری اهتمام ویژه‌ای خواهد شد.

وی اضافه کرد: در ۲۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی لرستان آبیاری تحت فشار انجام شده و تا پایان سال اعتباراتی را در نظر خواهیم گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بحث مربوط به جاده‌های بین مزارع و کانال‌های آب‌بر، جهاد کشاورزی با جهاد نصر استان مذاکره داشته باشند تا از محل اعتباراتی که در این بخش وجود دارد به ویژه در شهرستان پلدختر، بتوانیم کار به انجام برسد.

ایجاد اداره کل عشایری لرستان در جنوب استان

ساداتی‌نژاد در خصوص ایجاد اداره کل عشایری لرستان در جنوب استان، گفت: چنانچه امور استخدامی این اجازه را به ما دهد برای ایجاد اداره کل عشایری لرستان در جنوب استان، آمادگی داریم آن را ایجاد کنیم؛ نمی‌توان از ظرفیت عشایری غافل ماند.

وی در خصوص ماشین‌آلات کشاورزی افزود: از هفته قبل پرداخت تسهیلات را شروع کردیم و برش استانی و سهمیه آن را به جهاد کشاورزی استان اعلام خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در بحث صنایع تبدیلی و سردخانه، لرستان ضعیف است و نیاز است در این راستا با سرمایه‌گذاران مذاکره مستقیم از سوی جهاد کشاورزی انجام شود تا این بخش در لرستان توسعه یابد؛ کسانی که علاقمند به سرمایه‌گذاری باشند به آنها زمین و تسهیلات خواهیم داد.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: در این زمینه نیاز به کار ویژه است و آمادگی داریم سرمایه‌گذار را به ما معرفی کنید.