یک عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با بیان اینکه لایحه بودجه سال آینده باعث افزایش تورم و فقر می شود، گفت: در لایحه بودجه توجه کافی به بخش سلامت نشده که از جمله آن مالیات کم سیگار، عدم تعیین تکلیف پرستاران، حل مشکل بیمارستان ها و میزان یارانه دارو است.

به گزارش جارچی اخبار، علی اصغر باقرزاده در گفت و گو با ایسنا در تشریح نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، با بیان اینکه دقت کافی به برخی از موضوعات در بودجه نشده است، گفت: یکی از موضوعات بحث تورم در سال آینده است؛ با وجودی که پیش‌بینی دولت تورم ۴٠ درصدی است اما افزایش حقوق را ٢٠ درصد درنظر گرفته اند. علاوه بر این پیش‌بینی برای اقشار آسیب پذیر مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نشده و میزان یارانه نقدی را هم افزایش نداده اند. با این وضعیت مردم چه طور باید زندگی‌شان را در سال آینده پیش ببرند؟ باید فکر جدی شود.

وی با بیان اینکه میزان فروش نفت و املاک و دارایی ها در بودجه غیرواقعی است و بیش برآوردی دیده می شود، افزود: در بودجه درآمدهای دیده شده که تحقق آن مقداری سخت است لذا وقتی درآمدها دولت محقق نشود مصارف پیش بینی شده هم اجرایی نشده و تنها توقع در مردم ایجاد کردیم که نمی توانیم اجرا کنیم و بدقول می شویم.

بودجه شرکت های دولتی بیشتر از بودجه عمومی کشور است

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم وجود شفافیت در بودجه گفت: میزان شفافیت در شرکت های دولتی و شرکت نفت کمتر شده است؛ در این بین میزان بودجه شرکت های دولتی بیشتر از بودجه عمومی کشور پیش بینی شده است.

باقرزاده با بیان اینکه موضوع محرومیت زدایی در لایحه بودجه دیده نشده است، افزود: سال قبل سامانه ای برای پایش و برنامه ریزی برای بهبود وضعیت مناطق محروم پیش بینی کرده بودیم که امسال چنین چیزی در لایحه بودجه نیامده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به بخش سلامت در لایحه بودجه سال آینده گفت: مالیات سیگار به خوبی در بودجه دیده نشده است حال اینکه با افزایش مالیات سیگار می توان درآمدهای حاصل از آن را برای بخش ورزش و سلامت و آموزش هزینه کرد.

باقرزاده یکی از چالش های بزرگ در لایحه بودجه را موضوع یارانه دارو عنوان و اظهار کرد: میزان یارانه دارو در لایحه بودجه ۶٩ هزار میلیارد تومان (همت) پیش بینی شده حال اینکه دولت مدعی بود که امسال ٣/٢ میلیارد دلار برای دارو پول داده پس برای سال آینده به بیش از ١٠٠ همت بودجه برای یارانه دارو نیاز است؛ دولت چه طور میخواهد حدود ۴۵ همت دیگر را تامین کند؟

وی با بیان اینکه در بودجه برای حل مشکل بیمارستان ها و بازسازی آن ها فکری نشده است، افزود: موضوع دیگر تعیین تکلیف وضعیت پرستاران است که برای آن هم در بودجه فکری نشده است.

باقرزاده عدم توجه به قوانین بالادستی را به عنوان یکی از ضعف های جدی در لایحه بودجه سال آینده دانست و توضیح داد: طبق قانون باید یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و ١٠ درصد خالص درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به بخش سلامت برای بهبود وضعیت شبکه های بهداشت مناطق محروم و ماندگاری پزشک در این مناطق داده شود؛ طبق برآوردها این میزان در سال آینده ۶۵ همت است اما تنها ١٠ همت پیش بینی شده است. با این وضعیت مناطق محروم در بحث سلامت رها می شود.

وی ادامه داد: طبق گفته دولت درآمد حاصل از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به بخش سلامت، ۵۵ همت است اما ٣۵ همت دیده شده است؛ امیدوارم مجلس بتواند این موارد را اصلاح کند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ١۴٠٢ با اشاره به سهم پژوهش و تربیت دانشجو و همچنین افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در بودجه گفت: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو بدون درنظر گرفتن بودجه فایده ندارد؛ با این وضعیت دانشجو با چه امکانات و وسایل آزمایشگاهی و بیمارستانی آموزش می بیند؟ تنها یکسری دانشجویان بی سواد در رشته های پزشکی تربیت شده و در آینده بلای جان مردم می شوند.

وی موضوع درمان رایگان در بودجه را غیرشفاف دانست و گفت: معلوم نیست که قرار است درمان رایگان از کدام منابع اجرایی شود؛ آیا می خواهند طرح تحول سلامت دیگری اجرا کرده که بعد از یکی دو سال شکست بخورد؟ باید برای این کار منابع مالی پایدار تعریف شود. نباید چیزی را در جامعه القا کرد که بعدا نتوان به مردم پاسخ داد.

باقرزاده یکی از آسیب های جدی کشور را کاهش اعتماد مردم دانست و گفت: نباید حرفی زده شود که نتوان اجرایی کرد و اعتماد مردم را کم کرد پس حرفی در بودجه زده نشود که نتوان آن را محقق کرد.