March 29,2024 | ۱۴۰۳/۰۱/۱۰

اخبار ویژه

برنامه ای خلاقانه از سوی آبفای استان اصفهان برگزار شد؛

اولین پویش حامیان آب با محوریت زنان و مدیریت مصرف بهینه در اردستان

اولین پویش حامیان آب با محوریت زنان و مدیریت مصرف بهینه در اردستان

برای اینکه نسل آینده هم به اهمیت و نقش آب در آبادانی کشور پی ببرند بهتر است که اجرای برنامه های فرهنگی در راستای مصرف بهینه آب برای کودکان، نوجوانان وجوانان به صورت مستمر برگزار شود

 برای اولین بار برنامه ای خلاقانه از سوی آبفای استان اصفهان در قالب پویش حامیان آب ویژه مادران و دختران با حضور بیش از ۵۰۰ دانش آموز دختر به همراه مادرانشان با محوریت زنان و مدیریت مصرف بهینه آب در اردستان برگزار شد.

به گزارش جارچی اخبار، رضا دهقانی با اشاره به جمعیت ۴۱ هزار نفری این منطقه گفت: اردستان در منطقه کویری قرار دارد به طوریکه منابع آبی در ۳ شهر و ۱۰۷ روستای آن بسیار محدود است، بنابراین مدیریت مصرف آب امری بسیار ضروری است که باید توسط تک تک ساکنان این منطقه کویری به خوبی رعایت شود.

مدیر آبفا اردستان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۸ هزارانشعاب آب به متقاضیان در منطقه اردستان واگذار شده است اعلام کرد: هم اکنون مصرف سرانه آب در ۳ شهر اردستان، مهاباد و زواره حدود ۱۵۰ لیتر درثانیه است، این درحالیست که این رقم در روستاها حدود ۱۸۰ لیتر درثانیه می باشد که برنامه هایی در جهت کاهش مصرف سرانه آب در روستاها در دستور کار قرار گرفته است.

وی به تلاش های صورت گرفته در زمینه تامین پایدار آب شرب مردم در منطقه اردستان پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه به رغم محدودیت منابع آبی برای تامین پایدار آب شرب شهرهای اردستان، مهاباد و زواره مشکلی وجود ندارد و مردم در تمام فصول با مصرف بهینه آب، شرکت آبفا را در تامین پایدار آب شرب همراهی می کنند.

مدیر آبفای اردستان اعلام کرد: با در مدار قرار گرفتن آب شیرین کن مهاباد با ظرفیت بیش از ۱۵۰۰ مترمکعب در روز، آب شرب ساکنان شهر مهاباد و مجتمع روستایی نوغار تامین می شود، وی همچنین از راه اندازی یک دستگاه آب شیرین کن در شهر زواره در آینده خبر داد.

دهقانی اجرای برنامه های فرهنگی را در راستای مصرف بهینه آب موثر دانست و تصریح کرد: مردم منطقه اردستان قدرآب را به خوبی می دانند ولی برای اینکه نسل آینده هم به اهمیت و نقش آب در آبادانی کشور پی ببرند بهتر است که اجرای برنامه های فرهنگی در راستای مصرف بهینه آب برای کودکان، نوجوانان وجوانان به صورت مستمر برگزار شود که در این زمینه می توان به اجرای خوب پویش حامیان آب ویژه مادران و دختران اشاره کرد که در ترویج مصرف درست آب در محیط خانواده بسیار تاثیرگذار است.

درادمه این برنامه رئیس خانه فرهنگ آب به نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف آب اشاره کرد و اظهار داشت: زنان در جامعه ایران اسلامی عهده دار پرورش نسل آینده و تربیت فرزندان هستند، بنابراین آنان عامل اصلی انتقال فرهنگ صحیح مصرف آب به نسل های آینده هستند.

زهره تشیعی افزود: زنان می توانندآموزش دهندگان مجربی در زمینه های مختلف مصرف آب باشند، چرا که آنها بیشتر از دیگر اعضای خانواده در منزل با آب سر وکار دارند و به نوعی مجری تغییر فرهنگ آب در خانواده محسوب می شوند.

وی در این برنامه خطاب به مادران و دختران گفت: در آستانه فصل خانه تکانی هستیم و انتظار می رود با نکاتی که در این برنامه به مدعوین آموزش داده شده توجه شود و آنها را در دستور کار قراردهند تا شاهد کاهش حدود ۳۰ درصدی مصرف آب در فصل خانه تکانی باشیم.

رئیس خانه فرهنگ آب به شناسایی عادت های غلط در مصرف آب پرداخت و اظهارداشت: در این برنامه سعی شده عادت های غلط مانند باز گذاشتن آب در هنگام شستشو و نظافت به شما گوشزد شود تا مانع هدر رفت آب به عنوان یک ماده حیاتی غیر قابل جایگزین شود و درمقابل روش مصرف درست آب توسط هنرمندان مجرب درسطح استان و کشور به شما آموزش داده شود.

در ادامه این برنامه مدیر آموزش و پرورش اردستان اجرای این برنامه فرهنگی را بسیار تاثیر گذار برای دانش آموزان مقطع اول و دوم متوسطه دانست و خاطر نشان ساخت: هم اکنون ۴ هزار و ۷۰۰ دانش آموز در مقاطع ابتدایی و اول، دوم و سوم متوسطه در اردستان مشغول به تحصیل هستند و همه ساله آموزش و پرورش برنامه هایی در راستای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب میان دانش آموزان اجراء می نماید.

احمد خاکسار مهابادی اجرای این برنامه که درآن از ظرفیت هنرمندان مشهور اصفهانی استفاده شده است را بسیار تاثیرگذار دانست و خاطرنشان ساخت: تاثیرگذار بودن برنامه های فرهنگی ارتباط مستقیمی با استفاده از ظرفیت هنرمندان دارد و هر چه مردم هنرمندان را بیشتر دوست داشته باشند به نکاتی که آنان در قالب های گوناگون هنری ارائه می دهند بیشتر توجه می کنند که خوشبختانه در این برنامه به این نکته بسیار توجه شده است.

لازم به یادآوری است: در این برنامه اولین مسابقه مادر و دختر در زمینه چگونگی مصرف بهینه آب در جامعه برگزار شد و از ۱۰ نفر از برگزیدگان این مسابقه تقدیر به عمل آمد، همچنین در این برنامه از مشترکین کم مصرف منطقه اردستان تقدیر شد.

اولین پویش حامیان آب با محوریت زنان و مدیریت مصرف بهینه در اردستان