معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری شایسته پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را موجب سرافکندکی تحریم‌کنندگان و بدخواهان دانست و گفت: این نهاد از انواع و اقسام نگاه‌ها در حوزه هنر متعالی حمایت می‌کند.

به گزارش جارچی اخبار،  محمود سالاری جمعه (هفتم بهمن) در حاشیه آیین افتتاح پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در جمع خبرنگاران درباره رویکرد دولت در رابطه با تحریم‌کنندگان جشنواره‌های فجر با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور اظهارداشت: آنقدر فضای کشور ما، فضای باز و مورد توجهی است که اگر فردی دوست داشت در جشنواره شرکت می‌کند و دوست نداشت شرکت نمی‌کند.

وی گفت: مشکل آنجایی آغاز می‌شود که یک عده‌ای به دیگران می‌گویند که چرا در جشنواره شرکت می‌کنید و همان‌ها ادعای آزادی دارند، آنان در صورت تمایل می‌توانند در جشنواره شرکت کنند یا در صورت تمایل نداشتن می‌توانند در جشنواره شرکت نکنند، چه کاری دارند که دیگران چرا شرکت می‌کنند؟

سالاری افزود: این ایجاد مزاحمت برای دیگران با شعار آزادی دادن کاملا منافات دارد، ما آغوشمان برای انواع و اقسام نگاه‌ها در هنر باز است اما هنر از دیدگاه متعالی و نه هنر منحرف فقط تکنیکال و تکنیک زده.

حضور سبک‌های مختلف در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چگونگی برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت: این جشنواره از ۲۸ بهمن تا سوم اسفند امسال بعد از جشنواره‌های تئاتر، تجسمی و سینما برگزار می‌شود تا تداخلی با سایر جشنواره‌ها نداشته باشد.

وی افزود: فراخوان سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اعلام شده، آثار بخش نهایی و بخش‌های مختلف تدارک دیده شده است، موسیقی مقامی با جلوه پرشوری در جشنواره حضور خواهد داشت، همچنین هنرمندان برجسته‌ای در بخش موسیقی نواحی حضور دارند، این جشنواره دوباره نشان خواهد داد که چشمه جوشان هنر در این کشور چقدر زایا و بالنده است.

سالاری درباره اعلام نکردن اسامی گروه‌ها و هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره موسیقی فجر اظهارداشت: یکی از دلایلی که اسامی را اعلام نکردیم این بوده است که متاسفانه یک عده در فضای مجازی اخلاق را رعایت نمی‌کنند و بی‌ادبی و جسارت به هنرمندان می‌کنند، طبیعتا ما ترجیح می‌دهیم برای حفظ حرمت هنرمندان اسامی اعلام نشود اما در جشنواره شاهد حضور هنرمندان انواع موسیقی خواهیم بود.

وی درباره حضور موسیقی پاپ در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: در این جشنواره هیچ وقت موسیقی پاپ در بخش مسابقه نبوده است، امسال هم دقیقا همان مدل اتفاق خواهد افتاد.

شکست تحریم‌کنندگان جشنواره تجسمی فجر

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتظار و ارزیابی خود از پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهارداشت: این دوره از جشنواره فراتر از انتظارم است، به عنوان یک دانش‌آموز هنر این مجموعه را دیدم، شاید گمان کنید مبالغه می‌کنم اما حقیقتا اساتید نیز بر این موضوع اذعان داشتند که این آثار بیش از انتظار آنهاست و فکر نمی‌کردند با این حجم از آثار خوب مواجه شوند و حتی در داوری و انتخاب آثار نیز برای آنان چالش ایجاد شود چون کارها فوق‌العاده قابل توجه است.

سالاری افزود: آثار این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر از لحاظ کیفیت و خلاقیت هنری قابل توجه بوده است، همچنین حضور جوانان و آثار مدرن شده از سنت و ترکیب هنرهای اصیل ایرانی با مدرنیته و هنر مدرن در این نمایشگاه قابل توجه است و به همه افرادی که آثارشان در این نمایشگاه راه یافته است، تبریک می‌گویم.

پاسخ به تحریم‌کنندگان جشنواره تجسمی فجر

وی در پاسخ به افرادی که قصد داشتند پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی را تحریم کنند و این جشنواره با حضور افراد کمتری برگزار شود، گفت: انقلاب اسلامی ایران رود جاری است و در همه دوره‌ها، این موضع گیری‌ها بوده است اما هر روز این جشنواره‌ها بالیده و شکوفاتر خود را نشان داده است و این اقدامات در این ۴۳ سال نشان داده راه به جایی نمی‌برند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هنرمند جویای حقیقت است، علاقه به دیده شدن آثارش دارد و این جشنواره‌ها بهانه‌ای است که ما هنر ایران را به جهانیان عرضه کنیم و اگر کسی عشق، علاقه و امید به آینده ایران داشته باشد، هیچ وقت چنین مواضعی نمی‌گیرد، هنرمندان بیدار هستند و بین حق و باطل تشخیص صحیح را دارند، برخی می‌خواهند هنر را گروگان بعضی از خواسته‌هایشان بگیرند که راه به جایی نخواهند برد.

سالاری ضمن قدردانی از مسئولان برگزارکننده پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهارداشت: در شرایطی که بدخوان تلاش می‌کردند که کشور را سرافکنده و خوار کنند، این مسئولان ققنوس‌وار از این آتش سربرآوردند و از همه آنان باید تشکر کرد که چنین جشنواره‌ای را برگزار کردند که هم مایه سرافرازی هنرمندان و هم مایه سرافکندی دشمنان و بدخواهان است.

حمایت از هنرمندان جشنواره هنرهای تجسمی فجر

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حمایت دولت از هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره هنرهای تجسمی فجر و خرید آثار آنان گفت: هر سال چنین برنامه‌هایی گذاشته می‌شود و ما یک تعدادی آثار را خریداری می‌کنیم، اما بپذیرید بودجه و بضاعت ما انقدر نیست که بتوانیم همه این آثار را خریداری کنیم، باید شهرداری‌ها پای کار بیایند.

وی افزود: بعضی از آثار حجم در جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش گذاشته شده است که شهرداری‌ها باید این آثار را در ابعاد بزرگتر سفارش بدهند تا در شهرها به عنوان نمادهای میادین شهری استفاده شود، همچنین وزارتخانه‌ها و مراکز اقتصادی می‌توانند بعضی از آثار در حوزه‌های نقاشی و نگارگری را خریداری کنند و به عنوان اثر فرهنگی در مجموعه‌های خود نگهداری کنند.

سالاری بیان کرد: همچنین سفارتخانه‌های ما در کشورهای مختلف می‌توانند به عنوان سفیر و نماینده هنر و فرهنگ به این حوزه ورود کنند و در کشورهای مختلف پشتوانه فرهنگی و هنری دیپلماسی را شکل بدهد اما متاسفانه این نگاه خیلی وجود ندارد و تلاش ما این است که به آن توجه کنیم و امیدواریم موفق باشیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ضرورت بازنگری ارتباط با دانشگاه در برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: امسال خود من شخصا با دو سه دانشگاه، وارد مذاکره شدم و با اساتید آنها گفت و گو کردم، شورای عالی هنر هم با حضور اساتید و برجستگان دانشگاه‌های هنر تشکیل شده است، تعاملات خوبی برقرار کردیم اما شورای عالی هنر مدت کوتاهی است که تشکیل شده، مطمئنم حضور دانشگاهیان را در جشنواره آینده بیش از امسال خواهیم داشت اما امسال هم من، مدیرکل هنرهای تجسمی و دبیر جشنواره تقریبا با دانشگاه‌های مهم هنر کشور مرتبط بودیم و آثار برخی از اساتید و دانشجویان آنان در این نمایشگاه ارایه شده است.

قدردانی از هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر فجر

سالاری درباره چهل‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و استقبال قابل توجه مخاطبان از این جشنواره گفت: از تک تک همکاران و هنرمندانی که از استان‌های مختلف کشور در این جشنواره شرکت کردند، تشکر می‌کنم که باعث قوام و تعالی این جشنواره شدند، در این جشنواره به خصوص آثاری از هنرمندان استان‌های کشور و پیشکسوت همچون تئاتر «ایرانیان» به نویسندگی و کارگردانی رضا صابری از مشهد اجرا می‌شود که نشان می‌دهد همچنان چشمه خلاقیت در این سرزمین علی‌رغم نگاه بدخواهان و مقاومت‌هایی که در این راه وجود داشته، جوشان است.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امیدی که در جشنواره‌های تئاتر و تجسمی فجر دارم مطمئنم در موسیقی هم همین اتفاق خواهد افتاد و هنرمندان موجب سرافکندی دشمنان خواهند شد.

پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر جمعه (هفتم بهمن) با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل، سیدمصطفی زراوندیان دبیر بخش تجسم هنر(فجر استان‌ها) این دوره از جشنواره، جمعی از دبیران، داوران، هنرمندان، اساتید و پیشکسوتان در قالب نمایش ۴۴۰ اثر منتخب از ۲۷۴ هنرمند در موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شد.

نمایش آثار منتخب هنرمندان حاضر در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۲۸ بهمن امسال ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان برای دیدن این آثار می‌توانند همه‌ روزه به جز روزهای ۱۵ و ۲۲ بهمن ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به موسسه فرهنگی هنری صبا به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر مراجعه کنند.