مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی گفت: باید با چند پزشک سرشناس و با روابط سیاسی متعدد در فرار مالیاتی برخورد شود تا این عزم مقابله با فرار مالیاتی به دیگر پزشکان و عموم مودیان نشان داده شود.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از ایرنا، وحید عزیزی روز یکشنبه در نشست «جایگاه عوامل انسانی و سامانه‌ها در تشخیص فرار مالیاتی» اظهار داشت: شاید فرار مالیاتی پزشکان عدد زیادی نباشد اما همه مردم با آن مواجه هستند و آزادی آن‌ها در عدم پرداخت مالیات احساس تبعیض مالیاتی را در عموم نهادینه می‌کند. بنابراین باید مقابله با فرار مالیاتی آن‌ها در اولویت قرار بگیرد تا عزم سازمان امور مالیاتی و به طور کلی حاکمیت در مقابله با فرار مالیاتی به عموم مردم اثبات شود.

وی افزود: دولت و سازمان امور مالیاتی در مبارزه با فرار مالیاتی جدی است، مقابله با فرار مالیاتی امروز به سطح عموم مردم و مودیان رسیده است و برای عبور از این مرحله باید به مردم اثبات کنیم.

مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه امروز افزایش درآمدهای مالیاتی مساله دولت است گفت: سازمان امور مالیاتی تنها بازوی اجرایی تحقق این مهم است. بنابراین من انتظار دارم مسئولان ارشد دولت و حاکمیت، نقشی ویژه برای سازمان امور مالیاتی قائل شوند و این نهاد را به عنوان نهاد مرکزی در اختیار داشتن اطلاعات اقتصادی مردم به رسمیت بشناسند.

وی عنوان کرد: سازمان امور مالیاتی موظف است صرفا با فرارهای مالیاتی سیستماتیک مقابله کند و در واقع اجرای قانون فعلی را تضمین کند. به بیان دیگر تغییر و اصلاح قوانین باید در جای خود مورد بحث قرار بگیرد ولی اجرای قوانین فعلی نباید معطل آن بماند. بنابراین سازمان امور مالیاتی موظف است با آن افرادی که قانون را دور میزنند و مالیات پرداخت نمی‌کنند، مقابله کند و مالیات قانونی را از آن‌ها اخذ نماید.

عزیزی با تاکید بر راه‌اندازی سامانه مودیان گفت: راه‌اندازی سامانه مودیان اقدامی ضروری است اما باید توجه داشت که ایده‌آل‌ترین انتظاری که از سامانه مودیان می‌توان تصور کرد نیز نمیتواند همه مشکلات کشور را در مقابله با فرار مالیاتی رفع کند و تنها در معاملات و مودیان خرد کاربرد جدی دارد.

وی بیان داشت: در هیچ جای دنیا نیز چنین سامانه‌ای که بتواند به صورت سیستمی همه مشکلات نظام مالیاتی را در حوزه اظهارنامه‌ها و مقابله با فرار مالیاتی رفع کند، وجود ندارد. در دیگر کشورها نیز با وجود پیشرفت‌های سیستمی، دیگر ابزارهای سازمان امور مالیاتی به قوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین نباید یک تصور غیر واقعی از هوشمند سازی ایجاد کنیم و برمبنای آن ابزارهای واقعی و کاربردی فعلی را از سازمان امور مالیاتی سلب کنیم. به بیان دیگر نباید در این زمینه بین هوشمندسازی و ممیزی دوگانه ایجاد کنیم.

مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی با اشاره به دسترسی اطلاعات گفت: تعریف استاندارد دریافت اطلاعات از سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف باید به سازمان امور مالیاتی سپرده شود و دیگر نهادها باید موظف شوند در این زمینه با سازمان همکاری کنند؛ این مهم لازمه استفاده بهینه از اطلاعات برای اموری همچون مقابله با فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی است.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در امر الگوهای مالیات ستانی و مقابله با فرار مالیاتی ضروری است.

شناسایی فرارهای مالیاتی نیازمند همکاری نهادهاست

مدیر گروه مالیات اندیشکده اقتصاد مقاومتی در ادامه این نشست، گفت: برای تکمیل سامانه های سازمان مالیاتی و شناسایی فرارهای مالیاتی همکاری نهادها در ارائه اطلاعات ضروری است.

علی ملک زاده روز یکشنبه در نشست «جایگاه عوامل انسانی و سامانه‌ها در تشخیص فرار مالیاتی» با بیان اینکه آمار دقیقی از فرارهای مالیاتی وجود ندارد گفت: در کشور ما بسیاری از نهادها در ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کم کاری می‌کنند در حالی که در سایر کشورهای برای مقابله با پولشویی و تامین مالی، نهادها اطلاعات را ارائه می کنند.

وی افزود: نباید به سامانه‌ها در مقابله با فرار مالیاتی بسنده شود؛ در کشورها نیز با وجود هوشمندسازی نظام مالیاتی، نیاز به کارمند نیز افزایش یافته است و ما نیز در ایران باید به این نکته توجه داشته باشیم.

مدیر گروه مالیات اندیشکده اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه برآورد دقیقی از میزان فرار مالیاتی نداریم گفت: مهمترین موضوع در فرار مالیاتی بحث تشخیص است و بحث اطلاعات و استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: در گذشته اطلاعات به شکل قدیمی و بر اساس پر کردن اظهارنامه‌ها به دست سازمان امور مالیاتی می‌رسید و بررسی دستی حسابرس‌ها می‌توانست فرار مالیاتی احتمالی را کشف کند. اما امروزه تلاش شده است داده‌ها به شکل سیستمی و از مبدا به سازمان امور مالیاتی برسد که پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود ولی همچنان نمی‌توان گفت سامانه‌ها نظام مالیاتی را از هوش انسانی بی نیاز کرده است.