بازیگر نقش خاله خانم در نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» با بیان اینکه تماشاگران نفهمیدند من مرد زن‌پوش هستم، گفت: یکی از اساتید بعد از اجرا به پشت صحنه آمد و گفت کاش در آخر کار مشخص می‌شد یک مرد نقش زن را ایفا می‌کند چراکه بسیاری از تماشاگران تصور کردند ایفاکننده نقش، یک زن است.

به گزارش جارچی اخبار، حسینعلی عمادی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از سی سال است که کاراکتر خاله خانم با داستان های مختلف کار شده و در چهار جشنواره شرکت کرده و اجراهای عمومی زیادی داشته است از سال ۱۳۷۷ خاله خانم به عنوان قهرمان و پیش برنده داستان که نجات دهنده محله است ایفای نقش می‌کند.

وی افزود: نمایش مضحکه عجایب المخلوقات یک کار کمدی – اجتماعی در ژانر نمایش‌های سنتی ایرانی ترکیبی از تعزیه، شادی آور و نقالی است و ترکیب کار در فضای طراحی صحنه از فضای چاپ سنگی ایران و کار بین رشته ای میان نمایش و کارهای تجسمی است.

عمادی درباره داستان نمایش هم خاطرنشان کرد: داستان سلطان شهری است که افسردگی گرفته و نمی‌خندد. سلطان سه روز به وزیر خود وقت می‌دهد تا او را بخنداند که در این میان سه لوطی به نام‌های نخودی، بیخودی و خودبخودی شهر را به هم می‌ریزند تا سلطان را بخندانند.

بازیگر نقش خاله خانم در پاسخ به این پرسش که جنس کار مانند نقش های اکبر عبدی است، گفت: ایشان استاد ما هستند جنس کاری که عبدی انجام داده با این کاراکتر متفاوت است، خاله خانم دارای رافت، مهربانی، اصالت و پیش برنده است و به عنوان نماینده مظلوم با ظالم قاطعانه مبارزه می کند. بیشتر به علت کمدی بودن کار، زن پوش انتخاب کردیم وگرنه در این داستان می شد نقش را یک زن بازی کند، اما چون این نمایش ۶۰ اجرا با هزاران تماشاگر در شهرهای مختلف داشته و گروه آیینی نمایشی با این نمایش و کاراکتر آشنا بودند، با کاراکتر مرد اجرا شد.

عمادی تصریح کرد: در فضای فعلی جامعه ایجاد نشاط و شادابی به لحاظ عمومی واجب است، به لحاظ تکنیکی و تخصصی هم در کمدی اگر چه برخی ها ممکن است با آن سطحی برخورد کنند اما کار باید تکنیکی و اصولی باشد. نیاز است جنس های مختلفی از آثار نمایشی در جشنواره باشد، رنگ و لعاب نمایش های ایرانی در جشنواره فجر اگر پررنگ تر باشد از کیفیت بهتری برخوردار می شود.

بازیگر نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» در مورد جنبه های آئینی و ایرانی کار توضیح داد: سعی کردیم همه بخش های نمایش نظیر دکور، لباس بازیگران و سایر عوامل، موسیقی، دیالوگ ها، تصاویر و ژست های بازیگران از لعاب های ایرانی برخوردار باشد. ژست ها و حرکت ها بیشتر آئینی، سنتی و ایرانی و برگرفته از هنر استاد اصغر فریدی ماسوله که بیش از ۲۰ سال است در این زمینه صاحب نظر است، هست.

عمادی گفت: یکی از مزایای کارهای کمدی و ایرانی این است که می توان به فراخور اتفاقات بداهه کار کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مردم اصفهانی شوخ طبع هستند، نیز بیان کرد: همه مردم ایران شوخ طبع هستند در صورتی که اقتصاد آنها تامین شود و همین جا از مسئولان می خواهم هوای مردم را در بخش اقتصادی و فرهنگی داشته باشند و حتما به وضعیت معیشت گروه های فرهنگ و هنر به ویژه فعالان تئاتر توجه کنند. هنر برای هر جامعه ای نیاز است در مقابل بحث تهاجم فرهنگی اگر گروه های هنری تامین شوند می توانند آثاری را خلق و با تهاجم فرهنگی مقابله کنند.

نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» منتخب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از خمینی شهر اصفهان است.