رئیس هیئت شمشیربازی استان قم با اشاره به مدت کوتاه راه اندازی ورزش شمشیربازی در قم گفت: این رشته با وجود اینکه حدود دوسال است که در قم راه اندازی شده، اما در طی این مدت رشد قابل توجهی داشته و بانوان و آقایان آموزش دیده این رشته در قم، طی این مدت در کلیه مسابقات کشوری شرکت و در لیگ برتر شمشیربازی نیز حضور یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار، علی قنبری  در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: رشته شمشیربازی علی‌رغم قدمت بالایی که دارد، حدود دو سال است که با پیگیری‌های انجام شده در قم راه اندازی شده است.

وی افزود: مجموعه ورزشی فعلی مکانی متروکه و غیر قابل استفاده بود که با مساعدت مدیر کل اسبق ورزش و جوانان قم بازسازی شد و تجهیزاتی با مشارکت فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان قم تهیه و این رشته در قم راه اندازی شد.
رئیس هیئت شمشیربازی استان قم اظهار داشت: از بدو تاسیس رشته شمشیر بازی در استان برای آشنایی، تبلیغ و آموزش این رشته ورزشی ،کارگاه‌های مختلفی در قم برگزار شده است و این رشته در سه دانشگاه علوم پزشکی، فنی و حرفه‌‌ای و دانشگاه قم با برگزاری کارگاه‌ها و تدریس به عنوان واحد درس عمومی به دانشجویان معرفی شده است.

وی ادامه داد: همچنین برای آشنایی دانش آموزان با این رشته ورزشی جلساتی برگزار شده است و رایزنی‌هایی با آموزش و پرورش استان جهت آشنایی بیشتر آنان با رشته شمشیربازی انجام گرفته است.

قنبری در ادامه بیان داشت: در ابتدا به دلیل اینکه مربی شمشیربازی در قم وجود نداشت، مربیانی از تهران و سایر شهرستان‌ها به قم دعوت کردیم و یکی از مربیان با سابقه کشور نیز ساکن قم شد که از ظرفیت ایشان در استان به عنوان مربی این رشته استفاده می‌شود.

رئیس هیئت شمشیربازی قم با بیان اینکه یکی از نیازمندی‌های ما پرورش مربی در استان بوده است، افزود: در سال جاری سه نماینده برای گذراندن دوره مربی‌گری به استان مرکزی اعزام شدند و ۱۱ نفر از قم نیز در دوره آموزش مربیگری اسلحه فلوره که به میزبانی قم برگزار شد، شرکت کردند و اکنون تجهیزات و تعداد مربی‌های لازم برای استان فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه رشته ورزشی شمشیربازی در قم در مدت کوتاه فعالیت خود رشد قابل توجهی داشته است، افزود: بانوان و آقایان آموزش دیده هیئت شمشیربازی قم، طی این مدت در کلیه مسابقات کشوری شرکت و نام قم را مطرح کرده‌اند.

قنبری ادامه داد: در سال جاری حدود ۶۰ ورزشکار شمشیرباز قمی بیمه شدند که ۵۰ درصد آنان از بانوان هستند.

قنبری از شرکت پسران و دختران خانه شمشیربازی قم در مسابقات المپیاد استعدادهای برتر یزد خبر داد و گفت: در این مسابقات  دو تن از شرکت کنندگان قمی توانستند در رنکینگ ۱۴ و ۱۵ قرار گیرند که معمولا تا رنکینگ ۱۶ به اردوهای استعدادهای برتر دعوت می‌شوند.

وی همچنین از برگزاری مسابقات استانی در بخش آقایان و بانوان در دو اسلحه اپه و فلوره خبر  داد و بیان داشت: این مسابقات در دو رده سنی جوانان و بزرگسالان برگزار شد.

قنبری ادامه داد: کسب مقام سوم تیمی در مسابقات جام پایتخت که به منظور گرامیداشت دهه فجر برگزار شد، نخستین مدال تاریخ شمشیربازی قم در رقابت برون استانی محسوب می شود.

رئیس هیئت شمشیربازی استان قم همچنین خاطرنشان کرد: در سال جاری بانوان شمشیرباز قمی برای فراگیری آموزش‌های بیشتر به کمپ بین المللی اصفهان اعزام شدند.

وی بیان کرد: مهمترین رویداد سال ۱۴۰۱ هیئت شمشیربازی قم، شرکت در لیگ برتر شمشیربازی با دو تیم صنایع گچ نگین قم و تیم خانه شمشیربازی قم در بخش آقایان بود که به دلیل وجود اسپانسر برای تیم صنایع گچ نگین قم، تعدادی بازیکن ملی را برای این تیم در اختیار گرفتیم تا علاوه بر کسب نتایج بهتر، سطح توانایی ورزشکاران قمی به بچه‌های تیم ملی نزدیک شود و اعتماد به نفس لازم  برای حضور در این رقابت‌ها را به دست آوردند.

قنبری از برگزاری دوره برگشت این مسابقات در اردیبهشت ماه سال پیشرو خبر داد و اذعان داشت: یک تیم در اسلحه اپه از بانوان استان قم نیز در اردیبهشت ماه در لیگ برتر شرکت خواهد کرد که امیدواریم نماینده‌های بانوان هم بتوانند نتایج خوبی را کسب کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تکمیل تجهیزات لازم برای این رشته ورزشی در استان قم اشاره کرد و گفت: امسال مشکل تجهیزاتی نداشتیم و وسایل مورد نیاز بچه‌ها فراهم شد که دستگاه امتیازدهی که هزینه بالایی را در برداشت از فدراسیون دریافت شد و پیست آلومینیومی شمشیر بازی نیز به مبلغ ۱۲۰میلیون تومان توسط اداره کل ورزش و جوانان قم خریداری شد که پس از نصب این پیست قادر به میزبانی مسابقات در استان قم خواهیم بود.

قنبری با اشاره به برنامه‌های پیشرو این هیئت ورزشی بیان کرد: بنا داریم کمپ‌های ملی و بین المللی را در قم برگزار کنیم ‌که برگزاری این دوره‌ها هم از بُعد تبلیغاتی موثر خواهد بود و هم به لحاظ فنی برای استفاده ورزشکاران قمی از تجارب بچه‌های تیم ملی اثرگذار می‌باشد.

وی برگزاری دوره های مربیگری را از دیگر برنامه‌های آموزشی سال ۱۴۰۲ عنوان کرد و گفت: تهیه تجهیزات بیشتر، راه اندازی کلاس‌های آموزشی در نقاط مختلف استان، برگزاری مسابقات چندجانبه دجهت تبلیغ و ترویج گسترده این ورزش، از برنامه‌های آتی ما خواهد بود‌.

رییس هیئت شمشیربازی بازی قم خاطرنشان کرد: ۲۴ و ۲۶ اسفندماه سال جاری یک کمپ بین المللی با مدرس روسی ویژه مربیان بین المللی برگزار خواهد شد که با رایزنی‌های انجام گرفته یک مربی آقا و یک مربی خانم از قم به این دوره اعزام می‌شوند.

قنبری تصریح کرد: در راستای انجام فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی نیز در روز جهانی شمشیربازی، ورزشکاران ما به هشت زبان دنیا این روز را به علاقمندان دنیا تبریگ گفتند که این ویدئو در سایت جهانی شمشیربازی و پیج رسمی آنان بازتاب داشت.

قنبری در پایان با اشاره به اینکه افراد ۹ سال به بالا می توانند در رشته شمشیربازی ثبت نام کنند، گفت:
شمشیربازی جزء پنج رشته باسابقه در مسابقات المپیک و از رشته های مدال آور برای کشورها به حساب می آید و مسابقات آن از سطح نونهالان تا پیشکسوتان برگزار می‌شود.

وی افزود: به دلیل اینکه تجهیزات مصرفی این رشته ورزشی وارداتی است و هزینه زیادی را در بردارد، در دوره آموزش مقدماتی وسایل مورد نیاز در اختیار کارآموز قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است است در پایان این جلسه از وب سایت هیئت ورزشی شمشیربازی قم  به آدرسhttps://qomfencing.ir/ رونمایی شد.
علاقمندان می توانند به دو صورت حضوری و یا از طریق سایت هیئت شمشیربازی استان قم نسبت به ثبت نام خود در این رشته ورزشی اقدام نمایند.