مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با صدور پیامی به مناسبت دوم فروردین ماه «روز جهانی آب»، مدیریت مصرف را گامی مؤثر برای حل بحران تأمین آب دانست و تاکید کرد: باید برای گذر از بحران، نگرش خود را نسبت به مصرف آب تغییر دهیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، متن پیام مهندس حسن بختیاری رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم به شرح زیر است؛

«هر سال، روز بیست و دوم مارس برابر با دوم فروردین، از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی آب نام‌گذاری شده است. روز جهانی آب، اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی، در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل رسماً مطرح شد و از کلیه کشورها خواسته شد تا این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد آب اختصاص دهند. بر همین اساس، هر سال یک شعار درباره مسائل حیاتی و حساس آن زمان برگزیده می‌شود تا فعالیت‌های جامعه مطابق آن شعار شکل گیرد.

سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ شعار « شتاب در تغییر برای حل بحران آب» را اعلام کرد که خود گواه بر آن است که برای نجات آب باید بیش از گذشته تلاش کرد و از تمامی ظرفیت‌های موجود برای حل بحران آب بهره جسته و با اهتمام ویژه با نگاهی اندیشمندانه و آینده‌نگر به این مهم اهتمام داشت.

وضعیت آب استان قم نیز مشابه بسیاری از استان‌های کشور بیانگر بحرانی بودن آن است. قم دارای اقلیم گرم و خشک بوده و یک استان کویری محسوب می‌شود و از دیرباز برای تأمین آب مردم استان، بحران کمبود منابع آبی وجود داشته است.

در چند دهه گذشته با تغییر اقلیم و کاهش نزولات آسمانی و ، گسترش شهرنشینی، ارتقاء سطح رفاه و بهداشت، توسعه صنعت و کشاورزی و….مشکلات فراوانی برای تأمین آب پایدار وجود داشته است؛ به گونه‌ای که با کاهش کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی، اقداماتی همچون احداث سدها، خطوط انتقال، تأسیسات، مخازن و تصفیه‌خانه‌های آب و به عنوان آخرین راه‌حل، انتقال آب از فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری با هزینه‌های هنگفت انجام شده است. بیش از ۶۰ درصد نیاز آبی استان از خارج از استان تأمین می‌شود و در شرایط کنونی همچنان با افزایش مصرف، این میزان آب ورودی به استان نیز پاسخگویی نیاز آبی استان نیست.

تأسف‌بار اینکه هیچ محل و منبع جدید برای تأمین آب وجود ندارد و کماکان مطالبه و تقاضای آب رو به فزونی است و این در حالی است که سال گذشته با کاهش حجم ذخیره سد کوچری و به تبع آن، کاهش میزان آب تخصیصی به قم، استحصال آب‌های بی‌کیفیت زیرزمینی در دستور کار قرار گرفت که این امر شور شدن آب را به دنبال داشت.

با نگاهی به شعار امسال سازمان ملل، باید نگرش از سمت مدیریت تولید و عرضه به سمت مدیریت مصرف و تقاضای آب تغییر یابد. گرچه این موضوع سالیانی است که در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته ولی باید با شتاب بیشتری ادامه یابد و از تمامی ظرفیت‌های موجود به ویژه اندیشمندان و صاحبنظران در راستای آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی برای حل بحران آب بهره جست.

یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب، تصفیه فاضلاب و استفاده از پساب در بخش صنعت، کشاورزی و فضای سبز و بازچرخانی آب خاکستری و استفاده در مصارف خانگی بوده که تا حد قابل ملاحظه‌ای مشکلات تأمین آب را مرتفع می‌نماید.

نتیجه اینکه مدیریت مصرف بهینه آب گامی مؤثر برای حل بحران تأمین آب است و بی‌توجهی نسبت به مصارف آب، تأمین آب را دچار چالش جدی خواهد کرد بنابراین لازم است برای گذر از بحران آب، نگرش خود را نسبت به مصرف آب تغییر دهیم و تمام توان خود را برای نجات آب و حل بحران آب با شتاب بیشتر به کار گیریم.»