در بحبوحه جدال کلامی مقامات انگلیس و روسیه بر سر ارسال گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده، مقام ارشد روس می‌گوید آمریکا از این نوع گلوله‌ها در عراق استفاده کرد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از راشاتودی، ژنرال «ایگور کریلوف»، فرمانده نیروهای حفاظت رادیولوژی، شیمیایی و بیولوژیکی ارتش روسیه در واکنش به قصد انگلیس برای ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین، گفت که آمریکا در عراق ۳۰۰ تن اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد.

وی دراین‌باره گفت: «اظهارات مقامات بریتانیا درباره ارسال بمب‌های اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین بسیار گستاخانه به نظر می‌رسد، به ویژه زمانی که این اظهارات قبل از سالگرد بمباران یوگسلاوی بیان می‌شود که در آن از این مهمات خطرناک استفاده شد».

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه سه‌شنبه گذشته در واکنش به ابتکار انگلیس در ارتباط با تحویل تسلیحاتی با اورانیوم ضعیف شده به ارتش اوکراین گفت: غرب تصمیم گرفته است با فدراسیون روسیه تا آخرین اوکراینی بجنگد نه در کلام، بلکه در واقعیت. اگر انگلیس گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین برساند، روسیه مجبور به واکنش خواهد شد.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هم در این خصوص تأکید کرد: یک مرحله دیگر طی شده است، اما آنها کمتر و کمتر می‌شوند. مسکو شرایط در این خصوص را با دقت رصد می‌کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در واکنش به «آنابل گلدی» معاون وزیر دفاع آمریکا که گفته بود: بریتانیا مهمات اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین منتقل خواهد کرد، گفت: سناریوی یوگسلاوی. این گلوله‌ها نه تنها می کشند، بلکه محیط را آلوده می‌کنند و باعث سرطان در افراد ساکن در این زمین‌ها می‌شوند.

انگلیس موضع گیری روسیه در ارتباط با ارسال گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین را رد کرد. لندن در بیانیه‌ای روسیه را به انتشار «اطلاعات نادرست» در این خصوص نیز متهم کرد.

به گزارش رسانه‌های انگلستان، سخنگوی وزارت دفاع این کشور اذعان کرد که ارتش انگلستان ده‌ها سال است که در گلوله‌ های ضدزره خود از اورانیوم ضعیف شده استفاده می‌ کند. وی ادعا کرد: این یک موضوع استاندارد است و ربطی به سلاح‌ های هسته‌ ای ندارد. روسیه نیز این را می‌ داند؛ اما عمداً در تلاش است تا اطلاعات نادرست ارائه دهد!

به ادعای وی «تحقیقات مستقل» دانشمندان نشان داده که استفاده از اورانیوم ضعیف شده در برخی مهمات تأثیر کمی بر سلامت شخصی و محیط زیست خواهد داشت!

«بارونس آن ابل گلدی» وزیر دفاع انگلستان دوشنبه پیش از ارائه گلوله‌های مذکور و همچنین ناوگانی از تانک های چلنجر ۲ به اوکراین خبر داده بود.

در واکنش به اذعان لندن، «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه درباره ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین در سخنانی تصریح کرد: این گامی جدی به سوی تشدید بیشتر تنش است. اظهارات برخی از نمایندگان غربی مبنی بر اینکه هیچ چیز وحشتناکی وجود ندارد، هیچ جایی استفاده از مهمات با اورانیوم ضعیف شده منع نشده است و ما هیچ کنوانسیونی را نقض نمی‌کنیم؛ جای تعجب دارد. به یاد داشته باشید که نتایج حاصل از اورانیوم ضعیف شده در یوگسلاوی و عراق، زمانی که ده‌ها هزار غیرنظامی و نیروهای ناتو متحمل آسیب شدند، چه شد. افزایش شدید بیماری‌های سرطانی و سایر بیماری‌های خطرناک، همچنین خاک برای چندین دهه آلوده بود.