مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری از پراکندگی سفر در سراسر کشور در تعطیلات پیش رو خبر داد و گفت: افزایش حجم سفر در تعطیلات ماه رمضان و عید فطر را در استان‌های شمالی بخصوص در گیلان و مازندران و استان‌های غربی بخصوص کرمانشاه، لرستان و کردستان شاهد هستیم.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، بعد از تعطیلات نوروز و حجم سفر و آمارهایی که از میزان اقامت در کشور منتشر شد، با نزدیک شدن به تعطیلاتی که همزمان با تعطیلات ماه رمضان رقم می‌خورد، این‌بار توجهات به سمت مقاصد سفر در این ایام جلب شده است.

با وجود آنکه شاید این انتظار وجود داشته باشد که در تعطیلات ۲۱ رمضان که مصادف با ضربت خوردن حضرت امام علی (ع) است، که از قضا با روزهای پایانی هفته نیز همزمان شده است، شهرهای مذهبی بیشترین میزان مسافر را داشته باشند اما اینگونه نیست و تقریبا می‌توان گفت تراکم و پراکندگی سفر در تمام شهرهای کشور وجود دارد.

مصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی معاونت گردشگری) دراین خصوص گفت: در تعطیلات پیش رو توزیع سفر در پهنای کل کشور است و تراکم سفر فقط به یک نقطه خاص اختصاص پیدا نمی‌کندچنانکه شهرهای غرب کشور و شهرهای شمالی از تراکم بیشتری از میزان سفر برخوردار هستند. میزان رزرو مراکز اقامتی در استان‌های مذهبی متوسط است چراکه بیشتر افرادی که شهرهای مذهبی را برای سفر انتخاب می‌کنند عموما در ماه رمضان روزه دار هستند از این رو یا برای انجام سفر باید روزه خود را قطع کنند یا ترجیحشان آن است که بعد از ماه مبارک به سفر بروند؛ از این رو حجم سفر در تعطیلات پیش رو در شهرهای مذهبی آنطور که تصور می‌شود، زیاد نیست و پهنه کل کشور را در بر می‌گیرد.

به گفته او، شهرهای غربی کشور همچون کردستان، کرمانشاه و لرستان در این روزها مورد استقبال گردشگران هستند و رزو مراکز اقامتی آن‌ها تا تعطیلات عید فطر نیز ادامه دارد. در این میان استان‌های شمالی بخصوص گیلان و مازندران از تراکم بالایی در میزان رزرو مراکز اقامتی و سفر برخوردار هستند

فاطمی یادآور شد: رزرو مراکز اقامتی برای تعطیلات ۲۱ رمضان از شب گذشته آغاز شده و تا اوایل هفته آینده ادامه دارد و برای تعطیلات عید فطر نیز درحال برنامه ریزی هستیم و با توجه به آمارهای دریافتی، این احتمال وجود دارد که شهرهای غربی و شمال غربی کشور بیشترین تراکم سفر را داشته باشند. اما باتوجه به رزرو انجام شده و پراکندگی سفر در تمام استان‌ها، مشکلی درخصوص اسکان نخواهیم داشت. زمانی که توزیع مکانی سفر در پهنه کل کشور باشد با مشکل اسکان روبه رو نمی‌شویم تا نیاز به اسکان اضطراری باشد. ممکن است در شهر کاشان همچون سال گذشته با مشکلاتی روبه رو شویم که تمهیداتی در نظر گرفته شده. همچنین در مسیر نیز در تعطیلات عید فطر سال گذشته در کردستان مشکلاتی داشتیم که بیشتر در شهرهای مرزی بود و بانه و پاوه با مشکلاتی روبه رو شدند که امسال سعی داریم با استفاده از تجربیات سال گذشته، این مشکلات را رفع کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی معاونت گردشگری درپاسخ به این سئوال که عموما در هر تعطیلات بخصوص در فصل بهار و بخصوص در اردیبهشت ماه در حوزه اسکان در شهرهایی همچون اصفهان و شیراز با مشکل روبه رو می‌شویم، از این رو آیا تمهیدات لازم در این خصوص در نظر گرفته شده است، گفت: در ماه اردیبهشت علاوه بر تعطیلات پیش رو، چندین رویداد گردشگری نیز در شیراز برگزار می‌شود. این درحالی است که شیراز در حالت عادی نیز هرساله یکی از مقاصد پر مسافر در اردیبهشت ماه است. همچنین سفر گردشگران خارجی به ایران آغاز خواهد شد و بخصوص شاهد افزایش میزان سفر چینی‌ها به ایران خواهیم بود که مسیرهای جدید را پیش رو دارند. تصورم آن است که امسال سالی است که تغییراتی در شهرهای گردشگری ایران بوجود می‌آید که آن هم ناشی از تغییراتی است که در تورهای اتفاق می‌افتد

او ادامه داد: درسالهای گذشته همواره مسیر کلاسیک گردشگری که شامل اصفهان، شیراز و یزد و کرمان در سبد گردشگران که بیشتر آن‌ها اروپایی بودند جای می‌گرفت. اما اکنون که بازار هدف گردشگری درحال تغییر است و به سمت چین و تا حدودی روسیه گرایش یافته، مسیرها توسط تورها تعریف می‌شود و برای شهرهای جدید فرصت مناسبی است تا به عنوان مقصد گردشگری در این سبد جای گیرند.

به گفته فاطمی، با توجه به تمرکز گردشگری ورودی در بازار چین و تا حدودی روسیه و وسعت و تنوع اقلیمی چین، می‌توان برای هر بخش از گردشگران چینی، مسیری متفاوت در نظر گرفت. برای مثال برای چینی‌هایی که در مناطق کویری زندگی می‌کنند نقطه معکوس از کویر را از میان جاذبه‌های ایران را در نظر بگیریم. این کاری است که تور اپراتورها انجام می‌دهند اما در کل فرصت مناسبی برای شهرهاست که بتوانند در سال ۱۴۰۲ جاذبه‌های خود را بروز و ظهور دهند و به عنوان مقصد گردشگری معرفی کنند. نباید فراموش کرد که تبدیل شدن به مقصد گردشگری، با گردشگری داخلی آغاز و با گردشگری خارجی تکمیل می‌شود. در ابتدای امر این شهرها باید برای جذب گردشگران داخلی برنامه ریزی داشته باشند و سپس به سمت جذب تورهای خارجی بروند. با تغییر بازارهای هدف می‌توان گفت امسال سال تغییرات در مقاصد گردشگری است.