مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: آتش سوزی که از روز گذشته پارک ملی گلستان را درگیر کرده بود با تلاش نیروهای امدادی و مردمی به طور کامل خاموش شد.

به گزارش جارچی اخبار، محمدرضا کنعانی اظهارکرد: نیروهای محیط‌بانی پارک ملی گلستان از صبح روز گذشته با اطلاع از شروع حریق در محدوده چشمه گلستان به محل اعزام شدند و با همراهی مردم محلی و نیروهای منابع طبیعی در چندین نوبت آن را مهار کردند اما وزش باد و گرمای هوا مجددا باعث شعله گرفتن کنده‌های نیم سوخته در برخی نقاط می‌شد.

وی بیان کرد: در نهایت تلاش‌های نیروهای حاضر جواب داد و چهارشنبه شب از پیشروی آتش جلوگیری و حریق تحت کنترل درآمد.

وی افزود: صبح امروز هم نیروهای تازه نفس متشکل از محیط زیست، منابع طبیعی، مردم محلی و بسیج پس از ساماندهی از ساعت هفت صبح امروز جایگزین نیروهای مستقر برای پاکسازی کنده‌ها، شاخه و برگ‌های نیم سوخته به محدوده حریق اعزام شدند و با تلاش همگی آنان دقایقی پیش آتش به طور کامل در منطقه خاموش شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان از تلاش ۱۱۵ نیرو اطفای حریق از محیط زیست، منابع طبیعی، بسیج و مردم محلی برای خاموش کردن آتش سوزی پارک ملی گلستان قدردانی کرد و گفت: هماهنگی خوبی میان دستگاه‌های مرتبط و مدیران استانی و شهرستان برای حضور به موقع نیروها و کنترل حریق وجود داشت.

کنعانی نوع آتش سوزی را از نوع کف‌سوز اعلام و بیان کرد: بیشترین خسارت این آتش سوزی که گستره آن حدود پنج هکتار است مربوط به لاشه برگ‌ها و درختان خشک افتاده در کف جنگل می‌شود.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در بیش از ۹۲ هزار هکتار گستره جای داده است.

این پارک از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و بویژه بخاطر جمعیت فراوان قوچ و میش معروف است.

پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان قرار دارد.