دوشنبه هفته جاری اداره کل هواشناسی کرمانشاه با صدور هشدار سطح قرمز از ورود سامانه بارشی نیمه سنگین به استان خبرداد پیش بینی که درست از آب درآمد و ساعات ابتدایی عصر سه شنبه بارش باران شدید شهرهای استان را گرفتار و دچار خسارت کرد که از جمله آنها شهرستان های کرمانشاه، گیلانغرب، سرپل ذهاب و گوار بود.

اتخاذ تدابیر لازم جهت کاهش مخاطرات طغیان رودخانه ها در کرمانشاه

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،  مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه با تاکید بر پرهیز مردم از حضور در حاشیه رودخانه تنگ کنشت، اظهار کرد: با توجه به طغیان رودخانه و رواناب ایجاد شده که در حال حرکت به سمت شهرک‌های ظفر، انتهای آبادانی مسکن، شهرک جهاد، تکاور و نصر است آمادگی لازم وجود دارد که در صورت لازم منطقه تخلیه شود.

“افشین یگانه” افزود: با هماهنگی های صورت گرفته، پرسنل شهرداری در محل مبادی ورودی سیلابها مستقر شده که رواناب های این رودخانه را در ابتدای شهر به سمت کانال های دفع آب های سطحی هدایت نمایند و مردم همکاری لازم با این عزیزان را داشته باشند.

وی در ادامه به خسارت های وارده به برخی از شهرستان های استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: باد شدید و بارش های سیلابی باعث قطع برق و اختلال در سیستم روشنایی برخی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان گیلانغرب شد که با تلاش دستگاه‌های خدمات رسان، هم اکنون برق تمامی روستاها وصل شده‌ است.

یگانه افزود: وزش باد شدید باعث شکسته شدن درختان و قطع کابل های برق رسانی نیز شده که در حال حاضر مشکلی خاصی وجود ندارد.

مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: تعدادی از خانوارهای عشایری مناطق گیلانغرب و گواور به علت باران شدید و وقوع سیلاب با مشکل مواجه شدند که گروه های امدادی جمعیت هلال احمر با امداد رسانی و توزیع مواد غذایی نسبت به جابجایی آن ها اقدام کردند.

تندباد باعث خسارت به باغات گوجه سبز روستای پیران سرپل ذهاب شد

یگانه در ادامه با بیان اینکه وزش باد شدید شب گذشته و امروز در این شهرستان خسارت هایی به بخش کشاورزی و باغی منطقه سرپل ذهاب وارد کرد، گفت: تند باد باعث خسارت و ریزش محصول گوجه سبز باغات روستای پیران این شهرستان شد.

وی در ادامه به خسارت های وارده به برخی از شهرستان های استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: باد شدید و بارش های سیلابی باعث قطع برق و اختلال در سیستم روشنایی برخی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان گیلانغرب شد که با تلاش دستگاه‌های خدمات رسان، هم اکنون برق تمامی روستاها وصل شده‌است.

یگانه افزود: وزش باد شدید باعث شکسته شدن درختان و قطع کابل های برق رسانی نیز شده که در حال حاضر مشکلی خاصی وجود ندارد.

مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: تعدادی از خانوارهای عشایری مناطق گیلانغرب و گواور به علت باران شدید و وقوع سیلاب با مشکل مواجه شدند که گروه های امدادی جمعیت هلال احمر با امداد رسانی و توزیع مواد غذایی نسبت به جابجایی آن ها اقدام کردند.

رودخانه تنگ کنشت کرمانشاه علیرغم طغیان، خسارتی نداشت

سرپرست فرمانداری کرمانشاه نیز در این راستا به خبرنگار ایرنا، گفت: به دنبال بارش سنگین باران در ۲۴ ساعت گذشته رودخانه فصلی در تنگ کشت شهر کرمانشاه طغیان کرده و اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان در حال انجام است.

“محمدرضا آمویی” با بیان اینکه به دنبال بارش سنگین باران در ۲۴ ساعت گذشته رودخانه فصلی منطقه تنگ کنشت کرمانشاه که تا پیش از این خشک بود، طغیان کرد، اظهار داشت: با توجه به وجود منطقه مسکونی اقدامات لازم توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی در حال انجام است.

آمویی گفت: هر چند کانال‌هایی برای هدایت آب در این منطقه وجود داشت، اما شهرداری یک کانال جدید ایجاد کرده که رواناب ایجاد شده را به سمت رودخانه قره‌سو هدایت کند و از طرف دیگر نیروهای پلیس راهور در میدان ظفر حضور دارند و به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی از تردد وسایل نقلیه جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف از جمله مدیریت بحران، هلال‌احمر، آتش‌نشانی و شهرداری در منطقه حضور دارند گفت: بنابر گزارش دریافت شده میزان بارش در این منطقه طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۰ میلی‌متر بوده که دبی سیلاب را به ۳۶ مترمکعب در ثانیه رسانده است.

سرپرست فرمانداری کرمانشاه افزود: هر چند دبی این رودخانه فصلی در ابتدا ۳۶ مترمکعب است، اما با اجرای طرح‌های آبخیزداری منابع طبیعی و ایجاد ۱۲ بند در گذشته، دبی آن هنگام عبور از شهر به ۶ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

آمویی گفت: البته دو چشمه نیز در ابتدای تنگ کنشت وجود دارد که طغیان کرده‌اند و بخشی از رواناب ایجاد شده به دلیل طغیان این دو چشمه است.
وی از مردم منطقه درخواست کرد که به توصیه‌ها گوش کنند و از تردد غیرضروری و قرار گرفتن در مسیر رواناب به شدت خودداری کنند.

انجام ۲۸ ماموریت رفع آبگرفتگی در شهر کرمانشاه

مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی کرمانشاه نیز در این راستا از انجام ۲۸ ماموریت رفع آبگرفتگی اماکن و منازل مسکونی در شهر کرمانشاه در پی بارش‌های اخیر خبر داد.

احسان سهیلی شامگاه پنج شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آماده باش بیش از ۱۰۰ آتش‌نشان در پی اعلام هشدار بارندگی‌ شدید گفت: شب گذشته ۲۸ ماموریت رفع آبگرفتگی منازل مسکونی و اماکن انجام شد.

وی اضافه کرد: این آبگرفتگی ها عمدتا شامل منازل مسکونی است که در مناطق تعاون، سجادیه و شهرک معلم شهر کرمانشاه روی داده است.

او اظهار کرد: نیروهای امدادرسان با استفاده از خودروهای کف کش و لجن کش و نیز پمپ های آب از نخستین ساعات بامداد امروز در حال اجرای عملیات تخلیه آب از این واحدهای مسکونی و تجاری هستند.

وی با بیان اینکه در ماموریت‌های دیگر نیز ۱۲ خودرو گرفتار در آب نجات یافتند افزود: یازده ایستگاه آتش‌نشانی با ۴۶ خودرو سبک و سنگین در این مدت در حال آمده باش بودند.

اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه روز سه شنبه نسبت به بارش بارندگی همراه با وزش باد شدید، رعدوبرق و احتمالاً تگرگ با ورود یک سامانه بارشی قوی به ویژه در نیمه شرقی و نواحی شمالی هشدار سطح قرمز صادر کرد.

براساس این هشدار وقوع رواناب، سیلابی شدن مسیل ها و احتمال طغیان برخی رودخانه ها، انسداد برخی راه‌های روستایی، خسارت به برخی از زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق، گاز و آب پیش بینی شده بود.