دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر از احتمال افزایش چادرخوابی در تعطیلات عید فطر خبر داد و گفت: جشنواره‌های متعددی در استان‌ها و شهرها برگزار خواهند شد و این تعطیلات فرصت مناسبی برای سفر خواهد بود.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  ایلنا، تعطیلات عید فطر همزمان با آغاز اردیبهشت که فصل سفر است، رونق و جان تازه‌ای به کالبد حوزه گردشگری دمیده است. چنانکه این روزها بیشتر استان‌ها وشهرهای کشور مملو از مسافر هستند.

مصطفی فاطمی (دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر و مدیرکل توسعه گردشگری داخلی) دراین خصوص گفت: سفرهای تعطیلات عید فطر از چهارشنبه ۳۰ فروردین آغاز شد و تا دوشنبه ۴ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. تمام ستادهای خدمات سفر در کل کشور فعال هستند. در این میان استان‌های شمالی، فارس و اصفهان و استان‌های غرب کشور بیشترین رزور مراکز اقامتی را برای این ایام دارند و به نوعی پرمسافرترین استان‌ها خواهند بود.

او با اشاره به آنکه عمده جشنواره‌های گردشگری در سطح کشور با آغاز اردیبهشت و عید سعید فطر آغاز خواهند شد، گفت: حجم و تعداد جشنواره‌های گردشگری بسیار زیاد است. استان فارس بیشترین تعداد جشنواره‌ها را خواهد داشت که از ۳۱ فرودین آغاز شده‌اند. استان اصفهان نیز در رتبه دوم قرار می‌گیرد. البته با توجه به قرار گرفتن روز شیراز و روز بزرگداشت سعدی در اردیبهشت، می‌توان گفت استان فارس جشنواره‌های متعددی را خواهد داشت و شهر شیراز میزبان بیشترین جشنواره‌ها خواهد بود چنانکه جشنواره آواها و نواها، گردشگری ادبی، گردشگری خوراک، گردشگری عشایر، گلابگیری میمند و… نیز علاوه بر جشنواره عید فطر برگزار خواهد شد. استان کردستان نیز میزبان جشنواره طبیعت‌گردی خواهد شد. گیلان نیز جشنواره سفال را خواهد داشت.

فاطمی تاکید کرد: در اصفهان مهمترین جشنواره گلابگیری کاشان خواهد بود که از اوایل اردیبهشت آغاز خواهد شد و ستاد ویژه‌ای به همین واسطه در شهر تشکیل شده. در تعطیلات عید فطر سال گذشته با مشکلاتی در کاشان مواجه بودیم که امسال سعی کردیم تدابیر لازم را برای این امر داشته باشیم تا با مشکل روبه رو نشویم. ستاد اسکان اضطراری نیز دیده شده و سرویس‌های بهداشتی و همچنین تامین ارزاق در نظر گرفته شده.

دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر درخصوص فعال شدن مراکز اقامتی اضطراری گفت: باتوجه به آنکه در این حوزه مدارس را نداریم از این رو از زائرسراها، سالن‌های ورزشی و کمپ‌های شهرداری استفاده خواهیم کرد. این مهم نیز در تعدادی از شهرها که مسافر بیشتری دارند فعال خواهند شد و شامل همه شهرها نمی‌شود. بعد از پر شدن اماکن اقامتی رسمی از این مراکز اضطراری استفاده خواهد شد. این احتمال وجود دارد که در کاشان با مشکل اقامت روبه رو شویم از این رو تدابیر لازم در نظر گرفته شده.

او درخصوص احتمال افزایش چادرخوابی با توجه به شرایط خوب آب و هوایی نیز گفت: قطعا میزان چادرخوابی خیلی بیشتر خواهد شد و باتوجه به آنکه مشکل خاصی در تغییرات آب و هوایی طی روزهای آینده نخواهیم داشت، امیدواریم مشکلی در این حوزه بوجود نباید. اما نگرانی که داریم افزایش غرق شدگی در سواحل جنوبی کشور است.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی همچنین از برگزاری تعداد زیادی از جشنواره‌های گل و گیاه در سطح کشور بخصوص تهران، البرز و اراک خبر داد و گفت: در این روزها شاهد برگزاری انواع جشنواره‌های گل و گیاه هستیم و ضمن آنکه جشنواره گل‌های لاله در اراک استان مرکزی برگزار خواهد شد در گلستان نیز جشنواره گل و گیاه برگزار می‌شود. کیش جشنواره گردشگری حلال خواهد داشت.

فاطمی خاطرنشان کرد: تعطیلات عید فطر فرصت مناسبی برای سفر خواهد بود و با توجه به تنوع جشنواره‌هایی که در استان‌ها و شهرهای مختلف برگزار خواهد شد، شرایط برای بازدید از مراکز گردشگری و سفر مهیاست. با توجه به وضعیت خوب هوای غرب و شمال شرقی کشور این بخش‌ها می‌تواند در زمره مقاصد سفر در این ایام قرار گیرند. استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی نیز همچنان هوای مطبوعی دارند و امکان سفر فراهم است.

او با اشاره به آنکه پیش‌بینی‌های لازم برای تعطیلات پیش رو در ستاد خدمات سفر اندیشیده شده، گفت: ترافیک جاده‌ای و تصمیمات لازم اخذ شده، همچنین سازمان بنادر امکان سفر به جزایر را فراهم کرده و شناورهای مسافری را افزایش داده. قطار نیز در صورتی که به تکمیل ظرفیت برسد واگن‌های خود را افزایش خواهد داد همانطور که در خصوص شیراز اتفاق افتاد. در حوزه پرواز با توجه به افزایش نرخی که اتفاق افتاد، با کمبود صندلی و پرواز در این ایام روبه رو نیستیم.