یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هنر اداره جبهه اصلاحات این است که تنوع‌های واقعی و موجود را به گونه‌ای مدیریت کند که شیرازه جبهه از هم نپاشد و مجموعه بتواند حول اشتراکات کنار هم قرار بگیرد و در جاهایی هم که اختلاف است، به گونه‌ای مدیریت شود که اگر هم بنا است مواضع بزرگی از دل اصلاح‌طلب‌ها دربیاید؛ این مواضع متفاوت، منجر به تنش، برخورد و صرف انرژی طرف‌های مختلف اصلاح‌طلب و اختلاف با هم نشود. این شکل ایده‌آل اداره جبهه است

به گزارش جارچی اخبار، علی باقری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که بعد از پایان دوره دو ساله جبهه اصلاحات، قرار است چه زمانی دوره جدید تشکیل شود، گفت: همان‌طور که قبلا هم اعلام شد، طبق مقررات و ضوابط مصوبه جبهه اصلاحات، در آغاز هر دوره دو ساله فعالیت جبهه، ۱۵ نفر از اعضای حقیقی مجمع عمومی جبهه اصلاحات انتخاب شده و دوره‌ آن‌ها دوساله است. در پایان دوره اول و در آستانه دوره دوم این اتفاق باید بیفتد. یعنی دوره دو ساله عضویت آن ۱۵ فرد حقیقی تمام شده و الان در مقطعی است که ۱۵ نفر دوره دوم در شرف انتخاب هستند.

وی افزود:‌ همان‌طور که اعلام شد این ۱۵ نفر توسط کمیته ۹ نفره انتخاب خواهند شد. اعضای این کمیته ۹ نفره در روزهای پایان سال ۱۴۰۱ معرفی شدند و از ابتدای امسال فرآیند انتخاب اعضای حقیقی دوره دوم آغاز شده است. طبق دستورالعمل مصوب جبهه اصلاحات، انتخاب این‌گونه است که از احزاب عضو جبهه و همین‌طور جناب آقای خاتمی، افراد پیشنهادی‌ برای عضویت به عنوان عضو حقیقی مجمع گرفته می‌شود و این اتفاق در این مرحله انجام شده است.

باقری در پاسخ به این سوال که اسامی پیشنهادی آقای خاتمی چه کسانی هستند، گفت: ما بنای انتشار اسامی را نداریم. اسامی افراد و احزاب به صورت محفوظ به کمیته ۹ نفره ارسال شده و کمیته ۹ نفره در آستانه تشکیل جلسات است. احتمالا چند جلسه برای همفکری نیاز خواهد بود که از میان این اسامی، ۱۵ نفر را برای دوره جدید انتخاب کند. گمانم این است که حداکثر ۱۰ روز تا ۲ هفته آینده با انتخاب نهایی این ۱۵ نفر افراد حقیقی، کار و بستر برای آغاز دوره دوم جبهه آماده می‌شود و دوره دوم جبهه اصلاحات کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در کمیته ۹ نفره مخالفت یا نظری در مورد اسامی پیشنهادی آقای خاتمی وجود داشته است، گفت: به طور کلی تعداد زیادی اسم جمع شده که مجموعا نزدیک به ۱۶۰-۱۷۰ نفر  است. یک ضوابطی دارد و حداقل لازم است که هر نفر تعدادی را پیشنهاد بدهد تا در چرخه انتخاب قرار بگیرد و بین آنها بنای مخالفت و موافقت نیست. هم در خصوص فرد و هم ترکیب بحث می‌شود و نگاه قطعا بر اساس شایستگی‌های فردی خواهد بود تا یک ترکیب متناسب و فراگیری باشد. نکته بعدی آنکه از اعضای کمیته ۹ نفره،  ۵ نفرشان توسط احزاب و ۴ نفر توسط آقای خاتمی انتخاب شدند که اعضای حقیقی ۱۵ نفره را انتخاب خواهند کرد.

باقری در پاسخ به این سوال که آیا در لیست ۱۵ نفره شاهد جوانگرایی خواهیم بود یا همچنان تمرکز بر استفاده از چهره‌های باتجربه خواهد بود، گفت: در دوره‌های گذشته هم همین‌گونه بود. یعنی هم افراد جوان و هم افراد با تجربه در بین ۱۵ عضو حقیقی جبهه اصلاحات حضور داشتند و در دوره جدید هم قاعدتا همین‌گونه خواهد بود. من این امید را دارم که فراوانی افراد جوان و همین‌طور خانم‌ها در این دوره به نسبت دوره گذشته بیشتر باشد. دوره گذشته هم حاضر بودند اما احتمال می‌دهم این دور شاید تعداد بیشتر هم شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا در سیاست جبهه اصلاحات با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس در سال جاری شاهد تغییراتی خواهیم بود، گفت: قابل پیش‌بینی نیست. به هرحال موضوعات مطابق همان دو سال گذشته در دستور کار ارکان مختلف جبهه قرار خواهد گرفت، بحث خواهد شد و براساس عقل جمعی انتخاب و تصمیم‌گیری صورت خواهد گرفت. برای دیدن برآیند تصمیمات جدید باید صبر کرد تا جبهه آغاز به کار کند تا بهتر در این خصوص صحبت شود.

باقری در پاسخ به این سوال که آیا در جلسات کمیسیون ۹ نفره درباره انتخابات صحبت‌هایی شده است، گفت: نه اصلا. کمیته ۹ نفره صلاحیت این کار را ندارد. وظیفه‌ این کمیته، انتخاب ۱۵ نفر اعضای حقیقی مجمع عمومی جبهه اصلاحات به نیابت از آقای خاتمی و احزاب تشکیل‌دهنده جبهه اصلاحات به صورت مشترک است.

وی در پاسخ به این سوال که در مورد ریاست جبهه اصلاحات نیز بحثی شده است، گفت: انتخاب ریاست جبهه اصلاحات به تشکیل مجمع عمومی جدید موکول شده است. همان‌طور که می‌دانید هیئت‌رئیسه جبهه توسط مجمع عمومی انتخاب خواهد شد و لذا بعد از اینکه  ۱۵ نفر اعضای حقیقی انتخاب شدند و مجمع عمومی دوره جدید تشکیل شد، اولین دستور آن انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه جبهه خواهد بود.

باقری در پاسخ به این سوال که درباره ریاست آقای نبوی آیا همچنان جبهه اصلاحات موافق این است که حضورشان ادامه داشته باشد، گفت: رأی‌گیری در این مورد صورت نگرفته است. اما فکر می‌کنم براساس برداشتم نسبت به فضای عمومی جلسه، این درخواست جهت ادامه حضور آقای نبوی در جبهه اصلاحات وجود دارد و این منوط به اتخاذ تصمیم نهایی شخص آقای نبوی است. البته ایشان عضو کمیته ۹ نفره با انتخاب آقای خاتمی هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا آقای نبوی دیگر تمایلی برای حضور در ریاست جبهه را ندارند، گفت: موضوعی که اعلام کردند این است. در نهایت براساس درخواست‌هایی که از ناحیه اعضای جبهه، بزرگان اصلاحات و نظرات شخصی آقای نبوی وجود دارد، باید دید برآیند این موضوع به کجا منتهی خواهد شد.

باقری در خصوص اینکه با توجه به اتفاقاتی که در طول سالیان گذشته رخ داده و بیانیه‌هایی که از طرف جریان اصلاحات منتشر شده آیا کورسوی امیدی دیده شده که جریان اصلاحات بتواند در انتخابات حضور جدی داشته باشد، گفت: من فکر می‌کنم درباره انتخابات، همه چیز به شرایط و وضعیت برگزاری انتخابات در کشور بستگی خواهد داشت. یعنی باید این افق روشن‌تر شود که قرار است انتخابات ۱۰ ماه آینده با چه مختصاتی برگزار شود. فکر می‌کنم تا روشن شدن این افق و بستر قاعدتا به این سوال نمی‌توان پاسخ داد.

وی افزود: از طرف جبهه اصلاحات من نمایندگی ندارم، به لحاظ شخصی هم پاسخ به این سوال در شرایط فعلی با ابهامات جدی مواجه است و نمی‌شود پاسخ سرراستی به این سوال داد. باید دید فضای برگزاری انتخابات به لحاظ آزادی حضور چهره‌های گوناگون و متفاوت سیاسی در انتخابات، نحوه برگزاری انتخابات به لحاظ سلامت برگزاری، قابل اعتماد بودن و از همه مهم‌تر، دورنمایی که نسبت به نقش و جایگاه مجلس در اداره و تدبیر امور جامعه ترسیم خواهد شد،‌ چیست و اینکه مجلس واقعا چه کاره است؟ آیا واقعا در کشور در رأس امور است؟ یا تبدیل به نهاد دسته چندم شده که باید سیاست‌های دیکته شده را دنبال کند؟ به نظرم این موارد از عواملی است که با روشن‌شدن آن می‌توان به این سوال شما پاسخ درخور داد.

باقری در پاسخ به این سوال که در گذشته، در جریان اصلاحات شاهد اسامی مختلف از جبهه‌ها و شوراها بودیم که آخرین نام آن به جبهه اصلاحات مشهور است. ما در گذشته شاهد این موضوع بودیم که اختلافاتی بین احزاب اصلاح‌طلب وجود داشت که باعث شد این روند خود را در دو انتخابات گذشته نشان دهد. برای پرکردن این خلا  و ایجاد انسجام چه اقداماتی باید انجام شود، گفت: جبهه همانطور که از نام آن مشخص است، مرکب از چندین تشکل سیاسی است و علیرغم آنکه در اصلاح‌طلب بودن نقطه اشتراک دارند اما در جزئیات تفاوت دیدگاه وجود دارد و این گروه‌های ۳۱ گانه جبهه یک طیف هستند. بنابراین انتظار اینکه جبهه اصلاحات بخواهد مانند یک حزب منسجم دارای چارچوب سفت و سخت و قطعی باشد و مواضع ریز و دقیق بگیرد، انتظار بی‌جایی است.  زیرا جبهه است، حزب نیست. بنابراین باید در کلیات، انتظار اکت سیاسی از جبهه اصلاحات داشت. خیلی طبیعی است که تنوع و تفاوت گرایش و نظر در جبهه اصلاحات وجود داشته باشد. به دلیل آنکه طیف از آن سر تا این سر جریان اصلاحات مرکب از ۳۱ حزب سیاسی هستند. این اختلاف نظراتی که در گذشته در جبهه اصلاحات وجود داشته در حال حاضر هم وجود دارد. نه قابل کتمان و نه چیز منفی است. موضوعی است که وجود دارد و آشکار هم است.

وی تصریح کرد: هنر جبهه اصلاحات و مدیریت آن در این‌جا مشخص خواهد شد که علیرغم وجود اختلافات که به رسمیت شناخته شده و باید هم باشد، بتواند بحث‌های اقناعی را به گونه‌ای پیش ببرد که برمبنای حداکثر اشتراکات جمع شود تا بشود از آن مواضع واحد جبهه دربیاید و البته این موضوع نیز قابل پیش‌بینی است که در پاره‌ای از موارد به دلیل تنوع و تفاوت دیدگاه‌ها، جبهه نتواند به نظر واحدی برسد یا اکثریت و اقلیت داشته باشد.

باقری تصریح کرد: هنر اداره جبهه اصلاحات این است که تنوع‌های واقعی و موجود را به گونه‌ای مدیریت کند که شیرازه جبهه از هم نپاشد و مجموعه بتواند حول اشتراکات کنار هم قرار بگیرد و در جاهایی هم که اختلاف است، به گونه‌ای مدیریت شود که اگر هم بنا است مواضع بزرگی از دل اصلاح‌طلب‌ها دربیاید؛ این مواضع متفاوت، منجر به تنش، برخورد و صرف انرژی طرف‌های مختلف اصلاح‌طلب و اختلاف با هم نشود. این شکل ایده‌آل اداره جبهه است که فکر می‌کنم در دوره‌های گذشته هم تاحدود زیادی این مدیریت توانست موفق باشد که کار را به پیش ببرد. امیدوارم در دوره جدید این موفقیت‌ها بیشتر شود.