معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با اقداماتی همچون حمایت‌های بودجه‌ای دولت و کارهای جهادی این وزارتخانه و همراهی شرکت‌ها، خدمات پوشش شبکه اینترنت و خدمات در روستاها به ۹۰ درصد رسیده است.

به گزارش جارچی اخبار، رضا باقری‌اصل عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا  در گرگان اظهار کرد: برهمین اساس و اقداماتی که در دستور کار است، در هفته دولت در سال جاری جشن پوشش ۱۰۰ درصدی شبکه اینترنت پرسرعت در روستاها را برگزار خواهیم کرد.

وی بیان کرد: براساس قانون برنامه ششم توسعه، پوشش ۸۰ درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار برعهده این وزارتخانه نهاده شده که اکنون به میانگین ۹۰ درصد رسیدیم.

باقری‌اصل خاطرنشان کرد: در این بخش استان گلستان با میانگین ۹۶ درصدی پوشش روستاهای خود به اینترنت پرسرعت و خدمات و ارتباطات، جزو استان‌های برتر است.

معاون وزیر ارتباطات گفت: شاید پوشش ۸۰ درصدی بسیار راحت‌تر از پوشش ۲۰ درصدی باشد، زیرا روستاهایی که شامل ۲۰ درصد بودند، در مکان‌های صعب‌العبور واقع شده و از پوشش زیرساخت‌ها بهره‌مند نبودند.

باقری‌اصل تاکید کرد: بهره‌مند شدن این روستاها، نشان از کار جهادی این وزارتخانه دارد.

وی با بیان این که توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور یکی از دغدغه‌های مهم دولت سیزدهم و وزیر مربوطه بوده، افزود: این دغدغه ۲ بخش اصلی شامل پوشش ۱۰۰ درصدی روستاها همراه با ارتقاء کیفیت دسترسی روستاییان به اینترنت، ارتباطات وخدمات و نیز ارتقاء کیفیت شبکه ثابت و دسترسی مردم در شهرها به طرح ملی اتصال فیبرنوری به منازل و کسب و کارها است.

باقری‌اصل ادامه داد: برنامه دولت در بحث اتصال فیبرنوری، ۲۰ میلیون پورت و پوشش کامل این تعداد در کل کشور است که این برنامه در قالب تقسیم‌بندی در ۳۱ استان و به فراخور برنامه‌ریزی‌های انجام شده، از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: اجرای این طرح در گلستان با حمایت‌های مسوولان استانی و شهرستانی و همراهی شرکت‌های اف‌سی‌پی (ارایه سرویس‌های اینترنتی و ارتباطی ثابت است که مجوز آن توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر می‌شود) و ارائه دهنده خدمت‌های قابل دسترسی و شرکت زیرساخت و حمایت وزیر رشد خوبی داشته است.

باقری‌اصل ادامه داد: خوشبختانه در گرگان به عنوان مرکز استان زیرساخت‌های اولیه نصب شده و عملیات فیبرگذاری نیز به زودی انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: امیدواریم با این روند و سرعت کار، در هفته دولت امسال این پروژه در گلستان به افتتاح و بهره‌برداری کامل برسد.

وی افزود: فاز اول اجرای این طرح ملی، فراهم کردن زیرساخت‌های اتصال است و در فاز دوم اتصال به منازل انجام خواهد شد تا مردم بتوانند سرعت بیش از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را در توسعه ارتباطات و دسترسی به خدمات لمس کنند.

معاون وزیر ارتباطات گفت: این طرح در واقع تمام نیازهای کاربران را در کمترین زمان با بهترین کیفیت فراهم می‌کند.

باقری‌اصل بیان کرد: پروژه اتصال منازل به شبکه فیبر نوری مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در جهت تکمیل فاز سوم شبکه ملی اطلاعات است و پیش بینی می‌کنیم.

وی ایجاد ظرفیت برای یک میلیون مشترک در هر شهر را از جمله ویژگی‌های فاز نخست این پروژه عنوان و اظهار کرد: در این زمینه ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و ۲ هزار کیلومتر فیبر نوری جدید در کشور نصب شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق اهداف برنامه ششم توسعه برای ارتقا جایگاه کشور در منطقه باید جایگاه ایران ۳۰۰ درصد افزایش یابد که در این زمینه تغییر نگاه، اصلاح ساختار و اتخاذ رویکردهای جدید در توسعه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر ارتباطات گفت: امسال بنا داریم پوشش پنج میلیون پورت موجود را به ۱۰ میلیون پورت برسانیم.

باقری‌اصل ادامه داد: این پوشش اتصال فاصله و ضریب یک سوم می‌گیرد تا مردم بتوانند تجهیزات را خریداری و با پهنای باندی که به آنها اختصاص داده می‌شود بتوانند سرعت‌های بالایی داشته باشند و ذائقه شیرین فناوری را در منازل خود حس کنند.

وی افزود: البته در کسب و کار شدت کار بیشتر است، زیرا از دستگاه‌هایی که از کسب و کارها حمایت می‌کنند، تقاضاهای مختلفی برای تسریع در اتصال داریم.

معاون وزیر ارتباطات یادآور شد: از لحاظ پهنای باند هم گلستان سه برابر مصرف ظرفیت دارد و ما این آمادگی را داریم که باز هم تا سه برابر دیگر ارتقاء دهیم.