وزیر دفاع با بیان اینکه معادلات منطقه ای و بین المللی در حال تغییر است، گفت: امروز شانگهای به یک سازمان تاثیرگذار در تحولات و معادلات جهانی تبدیل شده است که گسترش و تقویت آن می‌تواند اقدامی موثر در ترویج و پیشبرد چندجانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی باشد.

به گزارش جارچی اخبار،  امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار راجنات سینک وزیر دفاع هند در دهلی نو با اشاره به اشتراکات تمدنی و تاریخی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند، روابط دو کشور را همواره دوستانه و محترمانه عنوان کرد و گفت: حمایت و اراده رهبران عالی سیاسی دو کشور در کنار این اشتراکات پشتوانه قابل اطمینانی جهت توسعه روابط به شمار می‌رود.

امیر آشتیانی با اشاره به تاکید رئیس جمهور ایران و نخست وزیر هند در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان مبنی بر توسعه روابط همه جانبه میان دو کشور گفت: این ارتباطات بسیار مغتنم و ارزشمند است که ضروری است توسعه یافته و تقویت شود.

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: امروز شانگهای به یک سازمان تاثیر گذار در تحولات و معادلات جهانی تبدیل شده است که گسترش و تقویت آن می تواند اقدامی موثر در ترویج و پیشبرد چندجانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی باشد.

امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه معتقدیم تنها در سایه تعامل و همکاری بین کشورهاست که می‌توان با چالش‌ها و تهدیدات مشترک امنیتی در سطح منطقه و جهان مقابله کرد، گفت: این سازمان یکی از ترتیبات مهم امنیتی در جهان برای برقراری ثبات و امنیت است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برگزاری موفقیت آمیز اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای بیانگر نقش مهم و تاثیر گذار دولت هند در توسعه صلح ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی است افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همکاری های دفاعی و نظامی خود را با اعضای سازمان همکاری شانگهای و به ویژه نیروهای مسلح هند تقویت کند.

امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه معادلات منطقه ای و بین المللی در حال تغییر است، افزود: جمهوری اسلامی ایران و هند در دو منطقه راهبردی قرار دارند و از ظرفیت‌های زیادی برای همکاری های دفاعی امنیتی برخوردارند که این ظرفیت‌ها می تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با بیان اینکه هر دو کشور ایران و هند از مرز امنیتی مشترک برخوردارند تصریح کرد: افغانستان یکی از مرزهایی است که تحولات آن بر منافع و امنیت دو کشور تاثیر مستقیمی دارد.

امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه بندر چابهار و کریدور شمال -جنوب از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: آمادگی داریم در مورد این کریدور و توسعه آن با شما همکاری داشته باشیم.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران هیچ گونه محدودیتی برای تقویت همکاری‌ها با کشور هند ندارد گفت: این همکاری‌ها می‌تواند طیف متنوعی از همکاری‌های دفاعی نظامی و آموزشی را شامل شود.

امیرسرتیپ آشتیانی با اشاره به بازدید ناوگروه‌های دو کشور از بنادر یکدیگر گفت: زمینه‌های بیشتری برای این بخش از همکاری ها وجود دارد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی که تاکنون در چهار نوبت با حضور واحدهای شناور چین و روسیه برگزار شده است از نیروی دریایی هند برای حضور در این رزمایش دعوت به عمل آورد.

راجنات سینک وزیر دفاع جمهوری هند نیز در این دیدار ضمن تشکر از حضور وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کشورهای همکاری شانگهای گفت :تاریخ و فرهنگ مشترک ایران و هند بنیان روابط دو کشور است.

وی با بیان اینکه روابط دو کشور به روابط سیاسی محدود نیست گفت: سابقه روابط عمیق فرهنگی زیربنا و پیوند دهنده روابط میان دو کشوراست.

وزیر دفاع هند با بیان اینکه ایران و هند همواره همکاری‌های خوبی در کنار یکدیگر داشته اند با اشاره به سفرهای متعدد، گرم و صمیمانه مقامات دو کشور درسالهای اخیر ابراز امیدواری کرد: این ملاقات ها نقشه عملی برای همکاری را فراهم می کند.

راجنات سینک وزیر دفاع هند با اشاره به همکاری های دو کشور در حوزه آموزشی و تبادل شناورهای دریایی و همکاری میان موسسات دفاعی راهبردی و تحقیقاتی بر تقویت هرچه بیشتر مناسبات دو جانبه تاکید کرد.

وی با اشاره به تلاش های کشورش برای کمک به افغانستان، نقش جمهوری اسلامی ایران را مهم ارزیابی و اعلام کرد و بر ضرورت رایزنی دو کشور در خصوص موضاعات مشترک امنیتی در منطقه تاکید نمود.