صبح امروز با حضور استاندار تهران و جمعی از مسئولان اداره‌کل محیط‌زیست استان و سازمان حفاظت محیط‌زیست و با مشارکت سمن‌ها و گروه‌های مردمی، پویش مردمی «بی‌زباله» با هدف جمع‌آوری پسماندهای حاشیه رودخانه جاجرود در حد فاصل سد لتیان تا ماملو، همزمان با هفته «زمین پاک» برگزار شد.

صبح امروز هم‌زمان با هفته «زمین پاک» و با شعار «سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز» پویش مردمی «بی‌زباله» با هدف جمع‌آوری پسماند در حاشیه رودخانه جاجرود حد فاصل سد لتیان تا ماملو با حضور جمعی از مسئولان و با مشارکت عموم مردم و سمن‌های محیط‌زیستی استان تهران برگزار شد.

در این مراسم، علیرضا فخاری، استاندار تهران، مجتبی ذاکریان، فرماندار شمیرانات، حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، ابوالقاسم موسوی، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مهدی خادم ثامنی، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست، علیرضا مزینانی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران، زهره عبادتی، معاون محیط‌زیست انسانی اداره‌کل محیط‌زیست استان تهران، فرهاد زندی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران و حمایت سادات حسینی، مدیرکل دفتر محیط‌زیست شهرداری تهران حضور داشتند.

این پویش مردمی از ساعت ۹ صبح امروز از حاشیه رودخانه جاجرود در روستای سعیدآباد شهرستان پردیس آغاز شد و در طی آن گروه‌های مردمی و سمن‌ها با حضور مسئولان اجرایی و محیط‌زیستی استان تهران در ۱۵ نقطه جانمایی‌شده در حد فاصل سد لتیان تا ماملو در حاشیه رودخانه و محیط طبیعی و پارک ملی خجیر به جمع‌آوری پسماندهای به‌جای مانده از حضور گردشگران پرداختند.

بخشی از آلودگی محیط‌زیست ناشی از اقدامات انسانی است 

استاندار تهران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: امروز به مناسبت هفته زمین پاک به تاسی از وظیفه سازمانی و محیط‌زیستی در این پویش مردمی شرکت کردیم و حاشیه رودخانه جاجرود از سد لتیان تا سد ماملو را به همراه مردم منطقه، گروه‌های مردمی و دانش‌آموزان مورد پاکسازی قرار دادیم و همه آمدند تا این حیات طبیعی که خداوند متعال در روی زمین ایجاد کرده است را پاکسازی کنند تا بتوانند بهترین بهره‌ برداری را داشته باشند.

علیرضا فخاری ادامه داد: ما هم به تاسی از مردم تلاش می‌کنیم تا این کار را به عنوان یک عمل الگوپذیر برای همه مردم در استان تهران جاری و ساری کنیم تا امکان استفاده بهینه از محیط طبیعی منطقه و حیات وحش و ظرفیت‌های طبیعی فراهم شود. پویش پاکسازی امروز توسط ۶ گروه اجرایی از سد لتیان تا سد ماملو در حال برگزاری است. رودخانه جاجرود منبع تامین‌کننده آب سد ماملو است که اثرات زیست‌محیطی فراوانی بر آب آشامیدنی منطقه شرق تهران دارد و از اهمیت خاصی برخوردار است. با پاکسازی این محدوده تلاش می‌کنیم که مردم بتوانند در پایین دست از آب و زندگی بهتری برخوردار باشند.

وی با بیان این که بخشی از آلودگی محیط‌زیست ناشی از اقدامات انسانی است، افزود: پیش از این پشت سد لتیان مملو از زباله پلاستیکی بود که از بالادست منطقه لواسانات داخل رودخانه سرازیر و پشت سد جمع می‌شد، اما پس از برگزاری پویش پاکسازی، این محل پاکسازی شده است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

پاکسازی حاشیه رودخانه‌ها نیاز به ابزار و لوازم خاصی ندارد

فخاری با تاکید بر اهمیت همت عمومی و نظارت درست برای حفظ محیط‌زیست گفت: اگر همت عمومی و نظارت درست صورت بپذیرد، حتما به پاکسازی محیط کمک می‌کند. البته برخی از آلودگی‌های محیطی باید با ابزار و لوازم خاص پاکسازی شود، اما حاشیه رودخانه دردسترس مردم قرار دارد و با همراهی نیروی انسانی قابل پاکسازی است و نیاز به ابزار و لوازم خاص ندارد.

استاندار تهران با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای حفظ محیط‌زیست از دوران کودکی اظهار داشت: آموزش برای فرهنگ‌سازی ضروری است و ما باید از سنین دبستان کودکان خود را تربیت کنیم تا بدانند که محیط‌زیست باید همیشه پاک و منزه باشد. اگر کودکان آموزش نبینند، ندانم‌کاری‌ها به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود، آنچه که امروز یاد گرفتیم ناشی از آموزش پدران مادران و معلمان است تا محیط را پاکیزه نگهداریم.

فخاری تاکید کرد: تلاش فردی عامل دیگری برای محافظت از محیط زیست است و با استفاده توامان از ظرفیت فرهنگ‌سازی و تلاش فردی و جمعی می توانیم محیط زندگی بهتر و پاک‌تری داشته باشیم. امروز هم همت بلند مردم ما را به این منطقه کشاند و اراده آنها بود که در این پویش شرکت کنیم و در کنار آنها باشیم و به اتفاق همدیگر فرهنگی را جاری و ساری کنیم، فرهنگی که از دیر باز نزد ایرانیان بوده و همواره ایرانیان از این فرهنگ خوب بهره‌مند بوده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: به کسانی که روزهای تعطیل به کنار رودخانه.ها می روند توصیه می‌کنم حتما همراه خود ظرف زباله داشته باشند و بعد از استفاده از محیط، زباله را با خود ببرند و در اولین نقطه‌ای که امکان دارد تخلیه کنند تا محیط‌زیست پاکیزه‌ای داشته باشیم.