نویسنده پرکار حوزه ادبیات داستانی کودک و نوجوان گفت: آنچه که نمایشگاه کتاب تهران را از سایر نمایشگاه‌های  کتاب در کشورهای مختلف متمایز می‌کند، حضور خانواده‌ها در این رویداد بزرگ فرهنگی است. ضرورت دارد برای حضور بهینه خانواده‌ها برنامه‌ریزی شود.

به گزارش جارچی اخبار، هادی خورشاهیان (نویسنده حوزه ادبیات داستانی و کتاب‌های کودک و نوجوان) بیان کرد: نمایشگاه کتاب به‌عنوان یک رویداد فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی، تاکنون برای من که یک نویسنده هستم بسیار خوب بوده است، زیرا از طریق این رویداد فرهنگی، درجریان انتشار کتاب‌های جدید قرار گرفته و از سیر تحول حوزه ادبیات داستانی اطلاع پیدا می‌کنم.

وی به برنامه‌های جنبی و فرهنگی نمایشگاه کتاب اشاره کرد و ادامه داد: حضور نویسندگان و مخاطبان در نشست‌های تخصصی نمایشگاه کتاب نشان از توجه و اقبال نسبت به این رویداد فرهنگی مهم کشور است. نویسندگانی که در نشست‌های مختلف به‌عنوان سخنران و مدعو شرکت می‌کنند با نویسندگان پیشکسوت و باتجربه و نویسندگان جوان و نوقلم آشنا شده و به تبادل فکر و اندیشه می‌پردازند.

نویسنده مجموعه داستان «سمیرا نرفته است» افزود: هرسال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارم و در نشست‌های مختلف شرکت می‌کنم. نشست‌های تخصصی نمایشگاه کتاب، عرصه خوبی برای تولید آثار جدید نویسندگان است. به‌عنوان یک نویسنده حوزه ادبیات داستانی کودک و نوجوان، با حضور در دوره‌های مختلف نمایشگاه‌ کتاب و تبادل افکار با مخاطبان و علاقه‌مندان به این حوزه، متوجه شدم که  بازدیدکنندگان به مباحثی همچون تاریخ، ادبیات، فلسفه، روانشناسی و رمان گرایش بیشتری دارند، لذا سعی کردم از  تجربیات غنی این حوزه، در شناخت نقاط ضعف و قوت خود و همچنین تولید آثار جدید ادبیات داستانی استفاده کنم. بنابراین برگزاری نشست‌های تخصصی از این حیث برای نویسندگان و بازدیدکنندگان بسیار تاثیرگذار است.

نویسنده کتاب «پراگ در تبعید» در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ایران نیز مانند سایر کشورها، دارای تنوع و تکثر فرهنگی، قومیتی، مذهبی و فکری است، گفت: به کارگیری شاخصه‌ها و مولفه‌های ذکر شده در نمایشگاه کتاب در کشورهای دیگر نیز به مقدار کم و زیاد وجود دارد، ولی جنبه مذهبی در کشور ما بیشتر دیده می‌شود. در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روی کتاب‌های مختلف عرضه شده، نوشته نشده که این کتاب‌ها برای قومیت‌های مختلف ترک، لر، کُرد، ارمنی، زرتشتی، یهودی عرضه شده، اما با توجه به حضور مردم از مناطق مختلف شمال، جنوب، شرق و غرب کشور با هر نژاد، گویش، زبان، مذهب از شهرها و روستاهای مختلف، به‌نظر می‌رسد بُعد جغرافیایی نمایشگاه کتاب، نمایان‌تر از سایر مولفه‌های قومیتی و مذهبی و… باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایشگاه کتاب به‌عنوان یک رویداد فرهنگی مهم توانسته پاسخگوی سلایق و نیازهای متنوع مخاطبان خود باشد، عنوان کرد: برپایی هر ساله نمایشگاه کتاب و حضور بازدید کنندگان از شهرها و روستاهای سراسر کشور با سلایق و نیازهای متنوع و شرکت در نشست‌های تخصصی متعدد، نشان‌دهنده این مسئله است که در حوزه ادبیات داستانی کشور چه جریانی وجود دارد. در واقع سلایق و نیازهای متنوع مخاطبان است که آثار فرهنگی همچون کتاب را به‌وجود می‌آورد. بنابراین فکر می‌کنم نمایشگاه کتاب تا حدی توانسته نیاز مخاطبان و به ویژه نویسندگان را پاسخ دهد.

این شاعر و نویسنده با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی سیاستگذاران نمایشگاه برای ترغیب حضور خانواده‌‌ها در نمایشگاه کتاب افزود: تبلیغ کتاب در رسانه ملی باعث تشویق جامعه به حضور در نمایشگاه کتاب می‌شود. بنده در نمایشگاه کتاب کودک بولونیای ایتالیا شرکت کردم. نمایشگاه بولونیا بزرگترین رویداد جهان در زمینه کتاب و محصولات چند رسانه‌ای کودکان به‌شمار می‌آید. باید بگویم با وجودی که این نمایشگاه مختص کودکان است، اما هیچ کودکی در آن دیده نمی‌شود و بیشتر تصویرگران و نویسندگان حوزه کتاب کودک در آن شرکت دارند. بیشتر نمایشگاه‌های کتاب خارجی به‌صورت تخصصی بدون حضور خانواده‌ها و تنها برای یک گروه خاص برگزار می‌شود، اما آنچه که نمایشگاه کتاب تهران را از سایر نمایشگاه‌های  کتاب در کشورهای مختلف متمایز می‌کند، حضور خانواده‌ها در این رویداد بزرگ فرهنگی است.

نویسنده رمان «هراس عقرب از مرگ» گفت: شاید والدین در دیگر مواقع به دلیل مشغله کاری نتوانند زمان زیادی را در کنار فرزندان خود سپری کنند، اما نمایشگاه کتاب به دلیل وجود کتاب این یار مهربان و نشاط فرهنگی حاکم در آن، بهانه بسیار خوبی برای والدین و فرزندان است تا به‌صورت خانوادگی در محیط فرهنگی آن قدم زده، کتاب بخرند، چیزی میل کرده و در کنار کتاب خوش بگذرانند.

نویسنده کتاب «کلمات نوه‌های پدربزرگند» در پایان با تأکید بر ضرورت تبلیغ کتاب به‌عنوان یک کالای فرهنگی در رسانه ملی بیان کرد: تبلیغات در حوزه کتاب علاوه بر فضای مجازی باید قبل از شروع نمایشگاه توسط رسانه ملی صورت بگیرد. تلویزیون نسبت به رسانه‌های دیگر برتری دارد، زیرا اگر مردم در دورترین نقاط کشور هم به اینترنت دسترسی نداشته باشند، حداقل یک تلویزیون برای تماشا کردن دارند. به‌نظر من برای ترغیب و تشویق مردم و حضور در نمایشگاه کتاب نباید از تبلیغات رسانه ملی در حوزه کتاب‌ و کتابخوانی غافل شد و مسئولان باید به این موضوع مهم اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. جایگاه کتاب به‌عنوان یک کالای فرهنگی در تبلیغات رسانه ملی بر کسی پوشیده نیست و تلویزیون از مهمترین و تأثیرگذارترین ابزارهای تبلیغ کتاب به‌شمار می‌رود. جا دارد رسانه ملی تبلیغات کتاب را قبل از برپایی نمایشگاه کتاب برای ترغیب و تشویق خانواده‌ها آغاز کند.