کارشناس مسائل شرق‌آسیا گفت: چین‌ نمی‌خواهد از پرونده تایوان عقب‌نشینی کند و این در حالی است که آمریکا، حمایت همه‌جانبه از تایپه و کره‌جنوبی را در دستور کار دارد تا بتواند علاوه بر تهدید کره‌شمالی، پیام‌های خاص خود را به پکن مخابره کند.

به گزارش جارچی اخبار، ‌«داوود آقایی» کارشناس مسائل شرق‌آسیا با اشاره به توافق جدید نظامی آمریکا و کره‌جنوبی در تشریح دلایل استقرار زیردریایی‌های اتمی ایالات متحده در این کشور در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد: پس از جنگ جهانی دوم قدرت‌های جهان تا حدودی حوزه نفوذ خود را شناختند و در این میان ایالات متحده و روسیه به عنوان دو قطب اصلی نظام بین‌الملل توانستند به این مسئله اشراف پیدا کنند. بسیاری معتقد بودند که پس از این جنگ، منازعات بر سر کسب منافع به پایان می‌رسد اما شاهد آن بودیم که جنگ دو کره به عنوان سمبلی از رقابت‌های جدید پدیدار شد؛ چراکه ایالات متحده در آن زمان به دنبال حمایت از کره‌جنوبی بود و چین حمایت سیاسی از کره‌شمالی را به عهده داشت و در نهایت روس‌ها حمایت تسلیحاتی از پیونگ‌یانگ را در دستور کار خود قرار داده بودند.

وی ادامه داد: این روند در بخشی دیگر، جنگ سرد را به دنبال داشت اما به هر ترتیب باید توجه کرد که جنگ بین دو کره صرفاً با امضای یک توافق آتش‌بس فروکش کرد اما هیچگاه قرارداد صلح میان دو طرف امضا نشد و این به معنای ادامه نزاع میان دو همسایه شمالی و جنوبی بود. بر همین اساس پس از پایان جنگ سرد هم فروپاشی شوروی رخ داد و این کشور درگیر مسائل داخلی خود بود. به این جهت چینی‌ها به حمایت از کره‌شمالی به جای شوروی پرداختند. در مقابل ایالات متحده هم حمایت از کره‌جنوبی و سپس ژاپن را در دستور کار خود قرار داد اما در پایان دهه ۸۰ میلادی و با پایان رقابت میان دو کره، شاهد آن بودیم که ایالات متحده هم تسلیحات هسته‌ای خود را عقب کشید و به نوعی صرفاً حمایت سیاسی خود از سئول را ادامه داد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: حالا پس از آنکه میزان آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی افزایش پیدا کرد، آمریکا هم سعی کرد تشدید حمایت از کره‌جنوبی را در دستور کار خود قرار دهد و اخیراً در سفر رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به واشنگتن، جو بایدن ضمن اعلام حمایت همه‌جانبه از سئول صراحتاً گفت که قرار است ایالات متحده مجدداً و بعد از چهار دهه، زیردریایی‌های هسته‌ای خود را به کره‌شمالی اعزام کند. این اقدام ایالات متحده را باید یک نوع مخابره پیام به چین و روسیه دانست که البته در این میان تهدید مستقیم کره‌شمالی هم یکی از دلایل موضع‌گیری فعلی بایدن است. باید گفت که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا بتوانند با ارائه تعهدات جدید به کره‌جنوبی از این شریک کلیدی خود در شرق‌آسیا و علیه تهدیدهای کره‌شمالی حمایت کنند.

وی افزود: این مسائل در حالی رخ می‌دهد که پرونده تایوان همچنان مفتوح است و تقابل میان چین و آمریکا بر سر این شبه جزیره تا جایی ادامه پیدا کرده که ایالات متحده با فیلیپین رزمایش مشترک برگزار می‌کند. از سوی دیگر چینی‌ها هم در حال سناریونویسی برای کاهش تهدید آمریکایی‌ها در دریای چین جنوبی هستند. مساله اصلی اینجاست که چین و آمریکا به عنوان دو قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی درحال یارکشی و نزاع با یکدیگر در شبه‌جزیره کره هستند و این موضوع می‌تواند ابعاد گسترده‌تری را رقم بزند؛ چراکه چینی‌ها به هیچ وجه نمی‌خواهند از مساله تایوان عقب‌نشینی کنند و این در حالی است که ایالات‌متحده، حمایت همه‌جانبه از تایپه و کره‌جنوبی را در دستور کار دارد تا بتواند علاوه بر تهدید کره‌شمالی، پیام‌های خاص خود را به پکن مخابره کند.

آقایی گفت: نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت خواهد بود این است که چین قصد دارد تمرکز آمریکا را از تایوان و شرق‌آسیا دور کند و حالا به نظر می‌رسد که پکن در حال برنامه‌ریزی علیه ایالات متحده در منطقه خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس است. توجه داشته باشید که پکن در عرصه راهبرد خاورمیانه‌ای خود تا حد زیادی فعال شده است؛ به گونه‌ای که رئیس جمهور این کشور چندی پیش به عربستان سعودی سفر کرد و با سران کشورهای عربی دیدار و گفت‌وگو داشت و سپس در قضیه عادی‌سازی روابط عربستان و ایران نقش میانجی را بازی کردند و حالا هم اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد چینی‌ها در حال ساخت و ساز یک پایگاه نظامی مهم و سری در امارات هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه ایالات متحده در مورد ساخت و ساز چنین پایگاهی، آن هم در امارات حساسیت از خود نشان می‌دهد به نوعی گویای این است که دو قدرت بنا دارند در منطقه منافع خود را تامین کنند و به همین دلیل معتقدم که خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس می‌تواند به محل رقابت جدید چین و آمریکا تبدیل شود. البته در سال‌های گذشته هم این رقابت در منطقه وجود داشت اما در شرایط کنونی چینی‌ها به دنبال مشغول کردن آمریکا در منطقه هستند و در مقابل ایالات متحده هم به دنبال درگیر کردن پکن در محیط پیرامونی خود خواهد بود.