معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: بخشی از این عدم احرازهایی که شورای نگهبان بیان می‌کند، ناشی از این است که وقت کافی ندارد، لذا فرصتی که در اصلاح قانون انتخابات ایجاده شده فرصتی است که یک زمان بیشتری برای شورای نگهبان در نظر بگیرند تا این شورا بتواند بهتر به صلاحیت‌ها رسیدگی کند.

به گزارش جارچی اخبار، محمد دهقان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی و برخی موارد عنوان شده در این مسئله که با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شد مانند این‌که افرادی که ۳ دوره سابقه نمایندگی مجلس دارند نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند با وجود اعلام رئیس مجلس در مورد حذف این بند، گفت: بعید است خود نمایندگان هم به چنین چیزی رأی دهند، در گذشته هم این تجربه شد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور یادآور شد: در مجلس دهم هم این مصوبه تصویب شد و رفت شورای نگهبان که آنجا رد شد، همان موقع هم قبل از این‌که شورای نگهبان نظر دهد، گفتم این خلاف قانون اساسی است. زیرا قانون اساسی در مقام بیان برای ریاست جمهوری دوره گذاشته است اما برای مجلس و شوراها محدودیت ایجاد نکرده است بنابراین مجلس نمی‌تواند برای نامزد شدن افرادی که ۲ دوره یا بیشتر نماینده بوده‌اند، محدودیت بگذارد و این خلاف قانون اساسی است و قبلا هم این اتفاق افتاد و شورای نگهبان آن را خلاف قانون اساسی عنوان کرده است.

وی درباره این‌که امسال سال انتخابات مجلس شورای اسلامی است و دولت هم مجری انتخابات است، آیا دولت با اصلاح این قانون در سال جاری موافق است یا خیر، گفت: قانون یکسری مشکلات دارد، مخصوصا برای فرصتی که در رسیدگی به صلاحیت‌ها وجود دارد؛ چراکه فرصت کم است، حقوق مردم ممکن است رعایت نشود یا این‌که خود شورای نگهبان برای رسیدگی به صلاحیت‌ها وقت کافی نداشته باشد.

دهقان بیان کرد: بخشی از این عدم احرازهایی که شورای نگهبان بیان می‌کند، ناشی از این است که وقت کافی ندارد، لذا فرصتی که در اصلاح قانون انتخابات ایجاده شده فرصتی است که یک زمان بیشتری برای شورای نگهبان در نظر بگیرند تا این شورا بتواند بهتر به صلاحیت‌ها رسیدگی کند.

وی یادآور شد: در متنی که من قبلا مشاهده کردم زمینه‌ای فراهم شده است که اگر کسی رد صلاحیت می‌شود حتما حرف‌هایش باید شنیده شود و این خودش یک جنبه مردمی دارد، البته قبلا هم بود اما قانون در این مورد وجود نداشت و با این طرح قانونی می‌شود.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور تاکید کرد: در حال حاضر هم شورای نگهبان حتی‌المقدور برای کسانی که صلاحیت‌شان تائید نمی‌شود، وقت می‌گذارد و افراد می‌آیند و حرف‌های‌شان شنیده می‌شود، ولی این شکلی که در این طرح پیش‌بینی شده که کسانی که در معرض رد صلاحیت هستند بتوانند بیایند و صحبت‌های خودشان را با شورای نگهبان انجام دهند به این شکل وجود نداشت.

وی ادامه داد: بنابراین یکسری نقاط مثبت در مسئله وجود دارد و این هم این‌گونه نیست که بخواهد منفعت خاصی برای گروه خاصی داشته باشد، برای همه است. مخصوصا برای کسانی که تمایل دارند اگر شورای نگهبان نظری می‌دهد قبلش نظر نامزدها را شنیده باشد، این به نفع کشور است.

وی عنوان کرد: حال این مسئله که چندین سال در مجلس مطرح است اما چرا به اینجا رسیده است به این دلیل است که روند قانون‌گذاری کند است و طول می‌کشد اما اصل این کار به نظر من لازم است