رئیس‌جمهور گفت: حضور امروز من در مجلس برای این بود که ابتدا احساس کردم با فضایی که بعد از فرمایش رهبری برای وحدت بین قوا و همدلی وجود دارد، ممکن است برخی به نادرستی برداشت کنند که استیضاح و تذکر و سوال از دولت جلوه اختلاف داشته باشد. خواستم بگویم تلقی من این نیست که این‌ها جلوه اختلاف است. خواستم با حضورم عرض کنم از کسانی که احساس مسئولیت کردند و خواستند به دغدغه نمایندگان و مردم بپردازند به خاطر پیگیری دغدغه مردم تقدیر می‌کنم

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن مجلس ضمن تبریک سال نو با اشاره به روز معلم و روز کارگر عنوان کرد: روز معلم را به معلمان پرتلاش و به کارگران مخلص و با بصیرت تبریک می‌گویم. این روز به عنوان نماد توجه به معلم و کارگر است و در طول سال باید به نقش این دو قشر در تربیت آینده‌سازان و تولید تاکید و وجه کرد.

وی افزود: حضور امروز من در مجلس برای این بود که ابتدا  احساس کردم با فضایی که بعد از فرمایش رهبری برای وحدت بین قوا و همدلی وجود دارد، ممکن است برخی به نادرستی برداشت کنند که استیضاح و تذکر و سوال از دولت جلوه اختلاف داشته باشد. خواستم بگویم تلقی من این نیست که این‌ها جلوه اختلاف است. خواستم با حضورم عرض کنم از کسانی که احساس مسئولیت کردند و خواستند به دغدغه نمایندگان و مردم بپردازند به خاطر پیگیری دغدغه مردم تقدیر می‌کنم و این پیام را حضور ما داشته باشد که تلقی ما در دولت این است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: دوستان مجلس به خاطر مسائلی که در حوزه‌های انتخابیه هست یا مردم با آنها در ارتباط هستند، این مسائل را مطرح می‌کنند و طبیعی است که این مسائل پیگیری شود و داوری آن با نمایندگان و وجدان بیدار مردم است. تلقی ما از استیضاح تلقی اختلاف نیست.

رئیسی عنوان کرد: نسبت به موضوع وزارت صمت می‌دانید از سال ۹۶ به این طرف مدیران مختلفی جا به جا شدند. ۶ وزیر و سرپرست تغییر کردند ثبات مدیریت در وزارتخانه مهم است و به تولیدکننده و بخش‌های معدن و تجارت پیام می‌دهد.

وی افزود: نسبت به وزیر محترم باید بگویم در معرفی این وزیر نمایندگان با استقبالی که کردند ایشان با  پشتوانه دولت و مجلس وارد کار شد. شاید در ۳ یا ۴ ماه اول کار موضوع استیضاح او مطرح شد. در این مدت علی‌القاعده سوال از عملکرد کامل نمی‌تواند باشد. چون وزیر تازه آمده است. رقم خوردن ابتدای کار با استیضاح را داشتیم و بعد هم مدت‌ها سر زبان‌ها بود که وزارت صمت مورد سوال است تا اینکه استیضاح مطرح شد و نهایتا رای اعتماد مجدد به وزیر داده شد. این بار وزیر تثبیت شد که کارش را دنبال کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: نقاطی هست که با دوستان مجلس در مورد آنها اتفاق نظر داریم این موارد را عرض می‌کنم حتی دوستانی که سوال از وزیر دارند همه یا تعدادی بر زبان جاری کردند که به پاکدستی، ضد فساد بودن، ضد رانت‌خواری بودن و ضد روابط ناسالم بودن  اون شهادت می‌دهند و این هم در اظهارات استیضاح‌کنندگان هم بعضا بود و هم ما خلافش را تاکنون ندیدم که وزیر حساس نباشد نسبت به فساد یا رانت‌خواری یا مافیایی که برخی اشاره کردند.

وی ادامه داد: طبیعتا جایی که مانور مافیا بیشتر باشد و قیمت‌ها بالاتر باشد مافیاها بیشتر شکل می‌گیرند مثل خودرو. نکته مورد اعتقاد این است که هم سلوک شخصی وزیر هم مدیریت اداری او با ضدیت با فساد و رانت همراه بوده است. نکته دوم فعالیت وزیر است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و بانک مرکزی و خود دولت را مبنا قرار می‌دهم همه شاخص‌ها در وزارت صمت هم در حوزه تولید و معدن و تجارت هم در حوزه سرمایه‌گذای در کشور به ویژه تجهیزات تولدی نشان از رشد دارد. برای ارزیابی موفقیت وزیر باید به گزارش عملکرد او نگاه کنیم شاخص‌های بیان عملکرد وریر نشاندهنده رشد در تولید است. کاری که در معدن شده است شاید در دو دوره دولت گذشته بی‌نظیر است. امیدی که تولیدکننده پیدا کرده بسیار اهمیت دارد. وزارت صمت همواره تزلزل داشته چون همیشه مسائلی نسبت به این وزارتخانه مطرح است. شما نمایندگان شاخص‌های رشد تولید، تجارت را ببینید.

رئیس‌جمهور گفت: تعیین تکلیف معادن و رتبه ما در تجارت منطقه  را ببینید کجا در گذشته این میزان رشد ۴۰ و ۵۰ درصدی را داشته‌ایم. بحثی در این رشد نیست. نکته دیگر که مورد اتفاق دولت و مجلس است وضعیت خودروسازی است؛ وضعیت خودروسازی حتما نیاز به تحول دارد، البته فقط خودروسازی نیست، مابقی بخش‌ها هم باید متحول شود اما در مورد ۲ خودروسازی باید مشخص شود چند درصد سهام این خودروسازی‌ها متعلق به دولت است. توجه داشته باشید وزارت صنعت فقط خودرو نیست، بخش‌های دیگری هم دارد.

وی ادامه داد: این مورد تاکید من و شما است که عدد تولید خودرو باید افزایش پیدا کند و کیفیت خودرو باید ارتقا پیدا کند. باید دید اقداماتی در این حوزه انجام شده است یا خیر که توضیحاتی که وزیر دادند نشانگر این است که انجام شده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: نکته دیگر قابل تاکید بین دولت و مجلس برخورد با مافیای خودرو است، بر کسی پوشیده نیست که باید با مافیا و فساد برخورد شود و هر موردی که کشف شد، پرونده‌اش تشکیل و به مراجع قانونی فرستاده شده است. از تریبون مجلس عرض کردم هر نقطه‌ای از مدیریت کشور مشاهده کنم فساد و ناتوانی وجود دارد، برخورد می‌کنیم. پرونده یکسال و خورده‌ای دولت نشان می‌دهد دولت در برخورد با فساد مدعی است. دولت نه بنده به عنوان خدمتگزار همه باید مدعی برخورد با فساد باشد.

وی با اشاره به وضعیت قیمت خودرو گفت: در وضعیت و شرایطی که افراد سودجو و سوداگر به وجود آورده‌اند حتما قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود، تاثیرگذار است. حباب‌سازی و قیمت‌گذاری‌های غلط حتما مورد برخورد دولت است. در عین حال باید با مافیا، سوداگران و قیمت‌سازی‌ها برخورد شود.

رئیس‌جمهور یادآور شد: وزیر مسئولیت دارد اما اقداماتی در این مسیر صورت می‌گیرد که تاثیرگذار است. تصویب شد حتما به مادارن دارای ۲ فرزند خودرو داده شود، ما مخالف نیستیم حتما هم افزایش جمعیت تشویق‌هایی می‌خواهد اما نگاه کنید خانمی که در سیستان و بلوچستان و ایلام فرزند دوم را می‌آورد خودش نمی‌رود به دیگران می‌گوید برو در بازار خودرو بگیر خب این گونه ما یک بازار دیگر به وجود آورده‌ایم.

رئیسی ادامه داد: سوال می‌شود وزیر درباره قیمت خودرو چگونه برخورد کرده است؟ سوال، سوال درستی است اما مشاهده کنید چه عوامل دیگری دخیل است. گفتم اصل فسلفه من برای آمدن به این جلسه برای این است که سوال و استیضاح را جلوه اختلاف نمی‌دانیم و می‌خواهیم پیام این حضور را برای همدلی و رفع مشکلات بدانیم. دولت خط قرمزش مبارزه با فساد، رانت‌خواری و مافیا است و حتی یک روز هم در دولت رانت‌خواری، مافیا و فساد قابل تحمل نیست. رانت، فساد و مافیا نکته‌ای نیست که ما و شما از آن بگذریم و همواره باید مورد توجه باشد.

وی یادآور شد: گفتیم به محض اینکه مجلس اعلام کند، با تشکیل وزارت بازرگانی موافق هستیم. در جلسه‌ای که با روسای قوا داشتیم رئیس مجلس گفتند این مساله را به یک کمیسیونی دادیم بررسی کند همان زمان ما تشکیل سازمان بازرگانی را هم مورد بررسی قرار دادیم و به مجلس فرستادیم، مجلس موافقت نکرد الان هم می‌گویم با تشکیل وزارت بازرگانی موافق هستیم.

رئیسی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مسائل کشور و مسائل پیش پای مردم مسئله ما و شما است و لذا مسائلی که در این زمینه داریم، باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. در سفر به استان خوزستان گفتند برخی از مدیران تغییر کنند، همان جا گفتیم باید این مدیران تغییر کنند.

وی عنوان کرد: دوستان استیضاح‌کننده نسبت به خصوصیات شخصی، ضدفساد و پاکدستی و نه نگفتن به روابط فسادزا و غیره اشاره کردند. اما آیا ضعف‌هایی در وزارت صمت نیست؟ خیر این گونه نیست به محض این که ضعف‌هایی را مشاهده کنیم باید آنها را مرتفع کنیم. مقام معظم رهبری در حرم رضوی به تحول اشاره کردند، باید نگاه تحولی باشد و پیشرفت همواره با نگاه تحولی همراه است.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: وضعیت ثبات در وزارتخانه مهم است،‌ در وزارت‌خانه‌هایی هم که سرپرست دارد به سرعت گزینه پیشنهادی را معرفی خواهیم کرد. ما وضعیت ثبات را در همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها مهم می‌دانیم. شما در جلسه قبلی فرصت دادید که آقای وزیر به کارشان ادامه دهند ان‌شاالله باز هم شما می‌گذارید وزیر به کارش ادامه دهد چراکه کار در میانه راه است و وقتی تکمیل شود می‌شود با آمار بهتری صحبت کرد.