حسن بخشنده امنیه با رای تمامی اعضا (۹ رأی مثبت) شورای اسلامی شهر کاشان در ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار، از آنجایی که شوراهای هر شهر به عنوان نمایندگان مردم برای مدیریت شهر شهردار انتخاب و به وزیر کشور معرفی می کنند شورای دوره ششم شهر کاشان نیز شهردار منتخب خود را به وزیر معرفی و در طی حکمی حسن بخشنده امنیه در ۲۶ مردادماه ۱۴۰۰ کلید دار شهر کاشان گشت، اکنون پس از ۲۰ ماه فعالیت شهردار در کاشان روز ۱۰ اردیبشهت ماه ۱۴۰۲ شورای اسلامی شهر کاشان به این نتیجه رسید که پایان فعالیت شهردار را با ۶ رأی موافق تصویب کند.
شهردار منتخب شورای اسلامی شهر کاشان در مرداد ۱۴۰۰ در جلسه علنی شورا از برنامه های خود گفته بود و اینکه تعاملات با نهادهای دولتی و غیردولتی، برگزاری نشست هم‌اندیشی با شهرداران ناحیه‌ها، برون‌سپاری و تمرکززدایی با نظارت کامل از جمله برنامه‌هایش اعلام کرده بود.

وی در حالی که دعوت از رسانه‌ها برای همکاری و یاری رساندن به شهرداری، خبرنگاران و اصحاب رسانه را جزو برنامه های خود اعلام کرده بود بدون برگزاری حتی یک نشست خبری این ۲۰ ماه را سپری کرد.

حسن بخشنده امنیه که متولد شهرستان کوهپایه است در سال ۱۳۸۵ بورسیه دانشگاه کاشان و سال ۱۳۸۹ مسوول اداری و مالی این دانشگاه شد؛ وی سال۱۳۹۳ به عضویت هیات علمی دانشگاه تهران درآمد و از سال ۱۳۹۴ به عنوان مشاور فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) منصوب شد.

اعضای ششمین دوره شورای اسلامی این شهر از ۱۴ مرداد ماه جاری محمدرضا قنبری معاون خدمات شهری را به عنوان سرپرست شهرداری کاشان انتخاب کردند.

و سرانجام بر اساس تبصره ۳ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، به پیشنهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور و حکم استاندار حسن بخشنده امنیه را در ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ انتخاب شد.

 عدم تعاملات سازنده شهردار با شورای شهر کاشان

علی هاشمی طاهری در گفت و گو با خبرنگار جارچی اخبار اظهار کرد: جلسه ای که بررسی شرایط احراز تصدی سمت شهردار در شورای اسلامی شهر کاشان انجام شد با ۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱ رأی ممتنع عدم فعالیت شهردار تصویب شد.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان افزود: با توجه به مکاتبه با وزارت کشور جلسه علنی شورا با بررسی شرایط احراز تصدی سمت شهردار در روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت برگزار شد.

وی با اشاره به عدم هماهنگی شهردار کاشان با شورا تصریح کرد: از ماه ها قبل جلسات پی در پی با نماینده مجلس مبنی بر عدم تبعیت شهرداری از شورا را داشتیم که بی نتیجه ماند.

هاشمی طاهری تاکید کرد: از زمانی که دکتر بخشنده شهردار کاشان شد از چند ماه بعد اتفاقاتی پیش آمد که هیچ گونه تعاملی با شورا نداشتند در حالی که شورا بیش از ده جلسه کاری با شهردار، نماینده مجلس و امام جمعه منطقه گرفته شد.

وی تصریح کرد: در این جلسات با شهردار به طور قاطع و محکم اتمام حجت کردیم که هماهنگی با شورا و سکونت در منطقه را در برنامه خود داشته باشد ولی متاسفانه همچنان تمرد کردند، و در آخر ین جلسه پیگیری، امام جمعه منطقه کاشان حضرت آیت الله حسینی از ما خواست که به او فرصت بدهیم تا با ما هماهنگ شود.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان گفت: متاسفانه شهردار پس از گذشت هفت ماه از فرصتهای داده شده همچنان باز هیچ گونه تعاملی با شورای شهر نداشتند و این در حالی است که شورای شهر هیچ درخواست شخصی نداشتند فقط به عنوان نماینده مردم از مدیریت شهر میخواستند که به به طور مثال فلان خیابان آسفالت نیاز دارد، جهت نظافت بهتر شهر فان نیاز است.

وی خاطر نشان کرد: تمرد شهردار به گونه ای بود که حتی در جا به جایی مدیران و پیمانکاران از شورا هیچگونه مشورتی نمی گرفت و هیچ اطلاع رسانی هم در این خصوص با ما نمی شد در صورتی که ما با شناخت بهتری که طی چندین دوره از این افراد داشتیم می توانستیم وی را راهنمایی کنیم .

هاشمی طاهری افزود: شهردار کاشان بدلیل شغل استاد دانشگاه تهران چند روز در هفته در کاشان نیست و پس از اینکه ۵/۱ /۱۴۰۲ نامه ای بر اساس ماده پنج آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مصوبه هیئت وزیران مبنی بر بررسی احراز تصدی شهردار برای ما آمد که ما بر اساس آن نامه ای به شهردار ابلاغ کردیم.

وی اظهار کرد: ولی متاسفانه همچنان شهردار یکه تازی کرد و هیچ تعاملی با شورا نداشت و در نهایت در تاریخ ۱۱ /۲ در رأی گیری مخفی ۶ نفر از اعضای شورا رأی دادند که با خاتمه فعالیت شهردار موافقت کردند.

مخالف شهردار با دیدی عمرانی یا سیاسی!

حسین حیدریان در گفت و گو با خبرنگار جارچی اخبار اظهار کرد: در جلسه ای که دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در خصوص شرایط احراز تصدی شهردار محترم برگزار شد مصوبه ای از شورا بیرون آمد که من با آن مخالفم.

این عضو شورای اسلامی شهر کاشان می افزاید: در ماده ۸۰ قانون گذار شرایطی را احراز کرده که مشخص کرده شورا بر چه اساسی تایید کند چه کسی واجد شرایط برای منصب شهردار شدن است طبق این بخش نامه که هیئت وزیران در سال ۱۳۹۷ برای شورا ها ابلاغ کرده در آنجا شرایط احراز در ۵ ماده تصویب شده که ماده ۵ آن اشاره به سکونت شهردار دارد.

وی تصریح می کند:در احراز تصدی شهردار پس از انتخاب شهردار قانون گذار پیش بینی کرده تا شهردار ظرف یک ماه سکونت خود را به شهری که مسئولیت می پذیرد منتقل کند

حیدریان می گوید: آنچه در رأی گیری جلسه شورا پیش آمد این بود که من موافق ادامه فعالیت شهردار بودم زیرا قانون گذار در ماده ۵ تشخیص این احراز را به عهده شورا گذاشته یعنی شورا می تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند و این بدین معنا است که اینجا صرف و صلاح شهر دیده شده زیرا که در درجه اول منظور قانون گذار اگر می خواست غیر آن باشد به عهده شورای شهر نمی گذاشت تا با صلاحدید شهر عمل کند.

عضو شورای اسلامی شهر کاشان ادامه می دهد: اکنون که ۲۰ ماه از تصدی دکتر بخشنده به عنوان شهردار کاشان می گذرد و ضمن اینکه در طول این مدت هیچ گونه تذکری برای انتقال سکونت وی به کاشان داده نشده و همه می دانستیم با توجه به وضعیت شغلی و تحصیلی فرزندان وی که خود ریاست شورا با مکاتبات دانشگاه این راه را باز کرده که شهردار هفته دو الی سه روز در کاشان و شهرداری نباشد و به تکالیف خود در جایگاه شهردار عمل نکند و از رییس دانشگاه می خواسته تا دکتر بخشنده با حفظ جایگاه استاد دانشگاهی به منصب شهرداری برگزیده شود.

وی اضافه می کند: طبیعتا در این درخواست طبق قانون ریاست دانشگاه با این موضوع موافقت کرده و حقوق شهردار کاشان از دانشگاه تهران پرداخت می شده است.

حیدریان می گوید: پس از ۲۰ ماه مستند بر بخشنامه هیئت وزیران مطرح شده در اوائل سال تاریخ ۲۲/۱/۱۴۰۲ طی نامه ای از شهردار خواسته شد که نسبت به احراز سکونت خود اقدام کند وی بعد از چهار روز در ۲۶/۱/۱۴۰۲ رسما مکاتبه شورا را پاسخ داده و می گوید بدلیل اینکه فرزندان وی در مدارس سمپاد تحصیل می کنند تا پایان سال تحصیلی این مورد محقق می شود .

وی تصریح می کند: در این مورد من و یکی دیگر از اعضا با توجه به عملکرد خوب شهردار و انجام پروژه های عمرانی ریز و درشت و نهضت آسفالت و دیگر فعالیت های وی پاسخ شهردار را پذیرفتیم تا فرصت را به مدیریت شهری بدهیم .

حیدریان می گوید: قانون گذار تاکید کرده که مصوبات شورا باید به وزارت کشور و فرمانداری برسد و از قانون تطبیق استفاده شود ما نیز در این خصوص منتظر رأی مافوق هستیم.

وی در پایان می افزاید: فراتر از این موضوعات با توجه به اینکه به فصل انتخابات نمایندگی مجلس نزدیک می شویم و کاشان شهری سیاست زده است استنباط شخصی من این است که ضریب این تغییر و تحول در شهرداری یا مستند بر بخشنامه هیئت وزیران در این زمان برای همکاران شورایی بیشتر جنبه سیاسی دارد و امیدوارم که قسمی که در شورا یاد کردیم تا برای منافع مردم فقط گام برداشته به گونه ای دیگر دنبال نشود تا در قیامت هم در برابر مردم و هم در مقابل خداوند برای پایبند نبودن به قسم قرآن شرمنده نشویم.

 کلید دار شهر باید ساکن منطقه باشد

دکتر مفرح موافقت خود را با خاتمه فعالیت شهردار اینچنین بیان کرد: در خصوص بخشنامه ای که در سال ۱۳۹۷ در هیأت دولت مصوب شده ولی از طرف استانداری در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۴۰۱ به شورای اسلامی شهر کاشان ابلاغ شد.

این عضو شورای شهر اظهار کرد: نامه ای مبنی بر احراز نقدی سمت شهردار در تاریخ ۵/۱/۱۴۰۲ در شورا وصول شد و در اولین جلسه رسمی شورا این موضوع مطرح شد.

وی افزود: تمامی اعضای شورا بر اساس این بند ۵ زیر آن بخشنامه را امضا کردند که نامه ای به شهردار نوشته و از آن بخواهند در کاشان ساکن شود که پس از ارسال نامه به شهردار جوابیه داد من فرصت میخواهم تا پس از تعطیلی مدارس در کاشان سکونت کنم.

مفرح تاکید کرد: بر اساس آیین نامه که خواسته بود شهردار طی یک ماه نسبت به سکونت خود در کاشان اقدام کند لذا این جوابیه مورد قبول اعضای شورا واقع نشد لذا طی مکاتباتی که با استانداری صورت گرفت از شورا خواسته شد تا در اولین جلسه شورا این مسئله با شهردار مطرح و تصمیم گیری شود زیرا استمرار شرایط نقدی احراز سمت شهردار به عهده شورا می باشد و برای انجام این امور تکلیف شورا مراحل را اینگونه پیش برد.

خزانه دار شورای اسلامی شهر کاشان افزود: من از نظر عملکردی هیچ مشکلی با شهردار نداشتم ولی کلید دار شهر باید در تمام ساعات در شهر حضور داشته باشد و به خاطر این مهم باید تصمیم می گرفتیم .

وی خاطر نشان کرد: بر اساس قانون بالا دستی این جلسه صورت گرفت و با رأی اعضا به فعالیت شهردار خاتمه داده شد این مصوبه با رأی ۶ نفر موافق ۲ نفر مخالف و یک رأی ممتنع به فرمانداری ارسال شده و بر اساس استفصالیه ای که این در این موارد در مجلس به تصویب رسیده مصوبه شورا نیازی به طی مراحل قانونی در تطبیق ندارد.

کلیه مصوبات شورا باید دارای تایید نهایی و تطبیق وزارت کشور قرار بگیرد

فرماندار ویژه کاشان در گفت و گو با خبرنگار‌ جارچی اخبار اظهار کرد: جلسه علنی شورا در روز ۱۰ اردیبهشت مصوبه ای داشته که بر اساس ماده ۵ مربوط به سکونت شهردار در شهرستان بوده است.

محمد شریف زارعی افزود: در این جلسه رأی گیری اعضا مبنی بر عدم ادامه فعالیت شهردار به رأی گیریدگذاشته شده و با رأی اکثریت فعالیت وی متوقف شده است.

وی ادامه داد: طبق قانون مصوبات شورا باید برای طی مراحل قانونی و تایید نهایی به مجموعه وزارت کشور و فرمانداری ارجاع و تایید بگیرد.

فرماندار ویژه کاشان گفت: برخی از دوستان استنباط اشتباه داشتند که این مصوبه نیاز به تطبیق ندارد که این موضوع صحت نداشته و اشتباه است زیرا هیچ استفصالیه ای در این خصوص وجود ندارد در واقع طرحی در مجلس ارائه شده بود در این خصوص که به تصویب نرسید و به قانون تبدیل نشده است.

زارعی تاکید کرد: تمام مصوبات شورای شهر باید برای تایید نهایی به فرمانداری فرستاده و تطبیق و تایید نهایی بگیرد.
مصوبات شورا برای تایید نهایی باید به تطبیق شهرستان فرستاده و بر اساس مقررات عمل شده و در اینصورت است که تعیین تکلیف شهردار مشخص می شود.

وی اضافه کرد: تا اعمال نظر تطبیق شهرستان شهردار کماکان به قوت خود به کار و فعالیت ادامه می دهد و خللی در آن ایجاد نمی شود.

فرماندار ویژه کاشان افزود: طبق قانون پس از ارسال مصوبات شورا بازه زمانی حد اکثر ۱۵ روز لازم است تا تکلیف مصوبه مشخص شده تا تطبیق نظر خود را اعلام کند .