رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تقویت روابط تجاری و اقتصادی محور اصلی سفر رییس جمهور به سوریه است، گفت: امضای چندین توافقنامه همکاری بین دو کشور در این سفر تدارک دیده شده است.

به گزارش جارچی اخبار، عباس گلرو در گفت و گو با ایرنا، درباره سفر آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور به سوریه گفت: این سفر بعد از حدود ۱۳ سال که از آخرین سفر رسمی رییس جمهور اسلامی ایران به دمشق می‌گذرد، انجام خواهد شد. به ویژه اینکه در ۱۰ سال گذشته ارتش سوریه در کنار جبهه مقاومت و حمایت جمهوری اسلامی ایران از جنگ تحمیلی خانمان سوز تروریست‌ها علیه این کشور خارج شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره جنبه‌های اهمیت این سفر افزود: این سفر در شرایطی انجام می‌شود که سوریه، پیروز جنگ و بحران ایجاد شده، بود. همچنین تغییرات مدنظر آمریکا با همراهی رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت با طرح معامله قرن به شکست انجامید که نشانه ثبات کشورها منطقه علیه اتحاد عبری و غربی است.

نماینده مردم سمنان در مجلس با اشاره به ضعف رژیم صهیونیستی در شرایط حاضر عنوان کرد: در چنین شرایطی که همکارهای اقتصادی و سیاسی دو کشور ایران و سوریه در بهترین سطح خود قرار دارد، انجام این سفر و امضاء تفاهم نامه‌هایی تهیه شده به تقویت مناسبت دو کشور و تقویت جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی خواهد انجامید.

پیام سفر رییس جمهور به سوریه، تقویت منافع کشورهای اسلامی منطقه است

وی که در این سفر رییس جمهور را همراهی می کند، توضیح داد: نخستین پیام این سفر اعلام همبستگی جمهوری اسلامی با مردم، دولت و ارتش سوریه است که در ۱۰ سال گذشته مدافع آن بوده است. همچنین در بُعد منطقه‌ای این سفر به کشورهای منطقه پیام می‌دهد که جز با وحدت، همبستگی و همراهی ملت‌ها و حکومت‌های اسلامی منطقه، منافع کشورهای اسلامی تامین نخواهد شد.

گلرو ادامه داد: سفر آیت الله رییسی به دشمنان این پیام را خواهد داد که جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار متحدان و دوستان خود خواهد ماند و هیچگاه پشت آنها را خالی نخواهد کرد و حتی در این راه بسیاری از جوانان خود را برای عزت و کرامت جهان اسلام فدا کرد.

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه درباره تاثیر سفر رییس جمهور به بخش‌های اقتصادی دو کشور یادآور شد: پیش از بحران سوریه، دو کشور روابط خوبی در بخش اقتصادی داشتند که با آغاز جنگ سوریه این روابط صدمه دید. اما توسعه روابط اقتصادی دو کشور به نفع مردم و دولت‌های آنها است و از سال ۲۰۱۳ طرح‌های اقتصادی برای دو کشور تعریف شد که برخی از آنها در حال انجام است.

۱۰ توافقنامه همکاری بین دو کشور امضاء خواهد شد

گلرو درباره دیگر جزییات سفر رییس جمهور به سوریه توضیح داد: ۱۰ توافقنامه تجاری و اقتصادی برای این سفر تهیه شده و وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و اقتصاد در کنار بعد سیاسی سفر که با هدف تاثیرگذاری بر کشورهای منطقه است، رییس جمهور را همراهی خواهند کرد تا ملت و دولت ایران و سوریه از این مراودات منتفع شوند.

وی با بیان اینکه تسهیل همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور به بسترسازی لازم نیاز دارد، تصریح کرد: هر دو کشور تحت تحریم اروپا و آمریکا هستند که برای مقابله با این تحریم‌ها باید روابط بین آنها تقویت شود. بر همین اساس بهبود روابط پولی و بانکی و شبکه حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی برای دو کشور در توافقنامه‌ها دیده شده است.

نماینده مردم سمنان در مجلس ادامه داد: یکی از کارهایی که در دستور کار دولت سیزدهم است و مجلس هم از آن حمایت می‌کند، حذف دلار از مراودات تجاری ایران با سایر کشورها است که این رویه با کشورهایی نظیر روسیه، چین و عراق انجام شده و در قبال سوریه هم باید ساز و کار آن بر اساس ریال یا تومان پیش بینی شود.

حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه به دعوت دولت این کشور است

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس هدف بخش دیگر سفر رییس جمهور را تقابل مشترک دو کشور علیه تهدیدات رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت: اساس رژیم صهیونیستی نامشروع و خارج از اصول بین المللی است و قطعا این رژیم احترامی برای قواعد بین المللی قائل نیست که برای رفع این تهدید برنامه ریزی و توافقاتی انجام می‌شود.

گلرو درباره حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه خاطرنشان کرد: حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه به دعوت رسمی دولت سوریه برای دفاع از مردم سوریه در مقابله با تروریست‌ها انجام شده و بارها مقامات سوری به این موضوع تاکید و اذعان کردند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی چهارشنبه – ۱۳ اردیبهشت – به دعوت رسمی «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر خواهد کرد.

رئیس جمهور و هیات همراه، در سفر دو روزه خود به سوریه با مقامات عالی این کشور درباره راهکارهای تحکیم و تقویت روابط سیاسی و گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین رایزنی خواهند داشت.

علاوه بر این رئیس جمهوری اسلامی ایران در این سفر در نشست مشترک تجار ایران و سوریه حضور یافته و با آنان به گفتگو و تبادل نظر خواهد پرداخت.

دیدار و گفتگو با ایرانیان مقیم و زیارت اماکن مقدسه سوریه از دیگر برنامه‌های سفر آیت الله رئیسی به سوریه است.

این نخستین سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به سوریه پس از ۱۳ سال است.