معاون بهداشت دانشگاه، از اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرستان کاشان از تیرماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار، دکتر مهدی دلاوری در نشست خبری به مناسب هفته سلامت، هفته جمعیت و اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع که در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، گفت :دسترسی عادلانه به سلامت برای همه مردم و کاهش هزینه های درمان از مهمترین اهداف اجرای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع است.

وی، دسترسی عادلانه و سریع و صحیح به خدمات تخصصی، ارائه خدمات بر اساس نیاز سنجی، هدفمندی ویزیت، ثبت اطلاعات و دسترسی به پرونده پزشکی خانواده را از دیگر مزایا و دستاوردهای اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع برشمرد.

معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پرشکی کاشان، شعار نظام پزشکی خانواده و نظام ارجاع را «سلامت محور» دانست و با بیان اینکه این طرح ، بیمار محور نیست، افزود: در این طرح تلاش می شود تا افراد قبل از اینکه کارشان به بیماری و درمان منتهی شود به مرکز خدمات سلامت محل خود برای انجام مراقبت های دوره ای مراجعه می کنند.

به گفته وی در این طرح هر سه هزار جمعیت تحت نظر و پوشش یک پزشک و دو مراقب سلامت قرار می گیرند و به هر مراقب سلامت یکهزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می دهد.

وی ادامه داد: در این طرح تنها تمام مراقب هایی که نیاز افراد است از جمله؛ مراقبت سلامت روان ، تغذیه، سلامت کودکان ، سالمندان و میانسالان، خدمات بهداشت محیط و حرفه ای ، آموزش سلامت، آزمایشگاه و… با نظم و دقت و بیشتر در جمعیت کمتری انجام می شود.

به گفته وی با وجود رایگان بودن خدمات در مراکز خدمات جامع سلامت، مراجعه شهروندان برای دریافت این خدمات رضایت بخش نیست و اندک است.

دکتر دلاوری تأکید کرد: مردم عزیز به پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه و مراقبت های خود را دریافت نمایند تا از بار مراجعه به بیمارستان ها کمتر شود.

به گفته وی، مراجعه مردم به پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت رضایت بخش نیست در حالیکه با یک معاینه اولیه در این مراکز بیماری های نهفته در افراد به راحتی تشخیص داده می شود و به موقع با کمترین هزینه درمان می شود.

دکتر دلاوری در ادامه میانگین نرخ باروری در کاشان و آران و بیدگل را یک و هفت دهم اعلام کرد و گفت: این میزان در کاشان و آران و بیدگل به شدت پایین است و حداقل باید به ۲ و یک دهم افزایش یابد تا جایگزینی جمعیت در این دو شهرستان انجام شود.

وی ایجاد قرارگاه جوانی جمعیت با کمیته های مختلف را یکی از اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی کاشان اعلام کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این بخش اقدامات مهمی را انجام داده است که موفقیت در این راستا نیازمند همکاری های بین بخشی می باشد