کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه به دور دوم باعث شد تا ارزش لیر این کشور در معاملات امروز کاهش یابد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از رویترز، روشن نشدن تکلیف پیروز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، و کشیدن شدن مبارزات انتخاباتی به دور دوم باعث شد تا ارزش لیر این کشور در بازار جهانی کاهش یابد. البته ارزش دلار هم امروز در برابر دیگر ارزهای مرجع عقب‌نشینی کرد.

بر همین اساس در معاملات امروز ارزش یورو در برابر دلار ۰.۲۴ درصد رشد کرد و به ۱.۰۸۷ دلار رسید. شاخص ارزش دلار هم در بازار جهانی ۰.۱۸ درصد پایین آمد و به ۱۰۲.۵۱ واحد رسید.

نگرانی‌ها نسبت به عدم خروج دولت و کنگره از بن‌بست کنونی برای بالا بردن سقف بدهی این کشور در کنار روند افزایش تورم از جمله عواملی است که باعث شده طی هفته‌های گذشته ارزش دلار نوساناتی را در بازار جهانی تجربه کند.

البته امروز دلار در برابر ین ژاپن ۰.۳ درصد بالا رفت و هم‌اکنون هر دلار ۱۳۶.۱۶ ین معامله می‌شود. ارزش پوند انگلیس هم در معاملات امروز ۰.۴۴ درصد در برابر دلار رشد کرد و به ۱.۲۵ دلار رسید. این ارز در معاملات هفته گذشته ۱.۴۵ درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده بود.

بازار انتظار دارد که تا پایان امسال بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را به میزان قابل توجه کاهش دهد. درحالی‌که ارزش دلار در برابر اکثر ارزهای بین‌المللی در معاملات امروز کاهش یافت، اما در کنار ین در برابر لیر ترکیه هم رشد ۰.۴۳ درصدی را به ثبت رساند و هر دلار آمریکا هم‌اکنون برابر ۱۹.۶۷ لیر معامله می‌شود.

در واقع لیر هم‌اکنون در نزدیکی کمترین سطح ارزشی تاریخی خود در برابر دلار قرار دارد.