کارشناس مسائل ترکیه گفت: رئیس‌جمهوری ترکیه از یک طرف کُردها را مورد حمله قرار می‌دهد و از سوی دیگر به دنبال کسب آرای انتخاباتی به نفع خود است که یک رفتار دوگانه را نشان می‌دهد.

به گزارش جارچی اخبار، علی قائم‌مقامی کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات ریاستجمهوری ترکیه در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: در دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شاهد آن بودیم که رجب طیب اردوغان از تمام امکانات تبلیغاتی مانند رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون به نفع خود استفاده کرد و باید گفت که یک نوع بسیج رسانه‌ای به نفع وی شکل گرفت. در همین راستا کمال قلیچداراوغلو که رقیب انتخاباتی اردوغان به حساب می‌آید، صراحتاً اعلام کرده است که صرفاً ۳۲ دقیقه وقت به او برای مصاحبه داده شده است اما در مقابل اردوغان حدود ۵۰ ساعت از آنتن شبکه‌ای مانند تی.آر.تی استفاده کرده که این نشان از مانور رسانه‌ای وی علیه رقیبش را دارد. از سوی دیگر به بخشی از فرمانداری‌ها و استانداری‌های ترکیه گفته شده بود که در زمان برگزاری کمپین‌های انتخاباتی اردوغان، تمامی کارمندان می‌بایست با خانواده خود در این رویداد سیاسی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و به خصوص ایام تبلیغات باید موردنظر قرار بگیرد این است که اردوغان در این میان اقدام به پول‌پاشی گسترده کرد. او سعی کرد با افزایش حقوق بازنشستگان و حمایت از شهروندان زلزله‌زده در جنوب شرق ترکیه و همچنین ارائه تسهیلات مالی به آنها آرای این طیف را به نفع خود جلب کند. این اقدامات اردوغان در حالی انجام می‌شود که وی نتوانسته تورم را مهار کند و حالا افت قیمت لیر را هم شاهد هستیم که تمامی این مسائل حاصل پول‌پاشی بی‌رویه رئیس‌جمهور فعلی ترکیه است. رئیس جمهوری ترکیه برای آنکه بتواند در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آراء شهروندان کشورش را به نفع خود کسب کند، «سناریوی برچسب‌زنی» را هم در دستور کار خود قرار داده است؛ به عنوان مثال اعلام کرده که قلیچداراوغلو از سوی جنبش گولن حمایت می‌شود و حتی بحث مباحث اخلاقی را میان کشیده است و رقبای خود را همجنسگرا اعلام کرده که این مدل از برچسب‌زنی را در دوره اول انتخابات هم شاهد بودیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اردوغان به دلیل آنکه قلیچداراوغلو زمانی را در سازمان‌های درمانی و خدماتی ترکیه مشغول به کار بوده، او را متهم به عدم تخصص کرده اما این در حالی است که رقیب رئیس‌جمهوری ترکیه اساساً یک مدیر میانی بوده و نفوذی در تصمیم‌گیری کلان نداشته است. این رویکرد اردوغان بر اساس سیاه‌نمایی و افشای مسائل خصوصی پیش می‌رود تا بتوانند از این طریق در دور دوم انتخابات کسب آرا کند اما باید متوجه بود که دور دوم انتخابات ریاستجمهوری ترکیه در حالی برگزار می‌شود که رقبای اردوغان کثرت‌گرایی را در دستور کار خود قرار دادند و همین مسئله از سوی تحلیلگران غربی مورد اشاره قرار گرفته است. در مقابل، کمال قلیچداراوغلو هم اقدام به انتقادهای تند علیه اردوغان کرده است. او در بخشی از کمپین انتخاباتی خود اعلام کرده که اردوغان در جریان صدور مواد مخدر از مبدأ ترکیه و همچنین پولشویی‌های گسترده در این کشور قرار دارد اما هیچ اقدامی در این خصوص انجام نمیدهد.

وی افزود: از جهتی دیگر قلیچداراوغلو اعلام کرده که در صورت پیروزی در انتخابات از سوریه خارج خواهد شد و این یک سیاست خلاف جهت راهبردهای اردوغان در منطقه به حساب می‌آید. در مورد حمایت سینان اوغان از اردوغان هم باید بگویم که فکر نمی‌کنم آرای او بتواند موجب پیروزی اردوغان شود. توجه داشته باشید که رهبران حزب عدالت و حزب ظفر که سینان اوغان با آنها هماهنگ بود، حالا به صورت علنی از قلیچداراوغلو حمایت کردند و به همین دلیل فکر نمی‌کنم که او چندان بتواند به پیروزی اردوغان کمک کند. در مقابل هم قلیچدار اوغلو به حمایت کردها امیدوار است اما باید متوجه باشیم که در جناح کردها دو طیف حضور دارند؛ نخست حزب دموکراتیک خلق‌ها و دوم حزب هداپار وجود دارد که اولی از قلیچداراوغلو حمایت کرده و دومی هم به نفع اردوغان موضع‌گیری کرده است که نشان می‌دهد دوپارگی در جناح کردی وجود دارد.

قائم‌مقامی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که برخی از شخصیت‌های شناخته شده کردی در ترکیه به دنبال آن هستند تا جریان‌های کردی به حمایت از اردوغان برخیزند که این یک دوگانگی ملموس را نشان می‌دهد؛ چراکه اردوغان از یک طرف کردها را مورد حمله قرار می‌دهد و از سوی دیگر به دنبال جلب نظر آنها و کسب آرای انتخاباتی به نفع خود است. با این وجود باید بگویم که نظرسنجی‌ها هم اگرچه پیشتازی اردوغان را گمانه‌زنی کرده‌اند اما، به نظرم این نظرسنجی‌ها نمی‌توانند نتایج و فضای انتخاباتی را به صورت صحیح تشریح کنند و به همین جهت همچنان معتقدم که احتمال دارد اردوغان در این دور از انتخابات مغلوب شود.