معاون آموزش ابتدایی شهر تهران گفت: ۹۲۵ ساعت آموزشی برای دوره ابتدایی تعیین شده است که بر این مبنا باید در هفته ۲۵ ساعت آموزشی کامل برای دانش آموزان ابتدایی داشته باشیم و اگر از ابتدای مهرماه آغاز ساعت آموزش مدارس را حساب کنیم، نیمه خردادماه تقریبا ۳۷ هفته آموزشی کامل می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، «معصومه معصومیان» معاون آموزش ابتدایی شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا در مورد زمان تعطیلی مدارس پس از پایان امتحانات آخر سال تحصیلی بیان کرد: مصوباتی در شورای عالی آموزش و پرورش داریم که ساعات آموزش در دوره‌های تحصیلی در این شورا کاملا تعریف شده است. براساس این مصوبه، اینکه در طول یک سال تحصیلی ساعات آموزش مدارس در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول و دوم چقدر باید باشد، در کمیسیون‌های تخصصی طرح و مصوب شده است. این مصوبات مربوط به سال ۹۱ و تصویب برنامه درسی ملی است که جزئیات آن در برنامه درسی ملی هم وجود دارد.

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: در سنوات گذشته به خصوص در مدت درگیری با شیوع کرونا این زمان‌بندی و اجرای دقیق آن تحت الشعاع تغییر شیوه آموزش در ایام کرونا قرار گرفت و به نوعی در برخی مدارس همکاران جدید الورود با مصوبات شورای عالی آشنا نبودند و در جلسات تخصصی، مروری بر مهم‌ترین آن‌ها انجام شد. این موضوع منحصر به شهر تهران هم نیست و در مدت همه گیری کرونا در کل کشور ساعات آموزش به دلیل شیوع کرونا و شرایط ویژه آموزشی در آن ایام، تغییراتی پیدا کرده بود.

معصومیان در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا برخی مدارس بعد از پایان روزهای امتحان همچنان از دانش آموزان می‌خواهند که به مدرسه بروند؟ توضیح داد: ما چیزی تحت عنوان امتحان آخر سال برای دانش آموزان ابتدایی نداریم و ارزشیابی این مقطع کیفی-توصیفی و فرایندی در طول سال تحصیلی است ؛ در واقع ۹۲۵ ساعت آموزشی برای دوره ابتدایی تعیین شده است که بر این مبنا باید در هفته ۲۵ ساعت آموزشی کامل برای دانش آموزان ابتدایی داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد: بدین ترتیب در هر هفته برقراری ۲۵ ساعت آموزش برای دانش آموزان ابتدایی در تمام طول سال تحصیلی باید رعایت شود و اگر از ابتدای مهرماه، آغاز ساعت آموزش مدارس را حساب کنیم، نیمه خردادماه تقریبا این ۳۷ هفته آموزش کامل می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به این سوال که آیا حضور دانش آموزان در مدرسه تا نیمه خرداد تحت عنوان بخشنامه به مدارس ارسال شده است؟ گفت: نیازی نبود که این موضوع را مکتوب کنیم یا در قالب بخشنامه و… به مدارس ارسال شود به این دلیل که قانون تازه‌ای نیست و مصوبه شورای عالی اموزش و پرورش است و همه مدارس در خصوص تعداد ساعات تشکیل کلاس مطلع هستند و مدیران مدارس نیز از این موضوع خبر دارند.

معصومیان در ادامه افزود: اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برای همه الزامی است و از مدارس ابتدایی کشور هم خواسته شده که مطابق این مصوبات عمل کنند. طراحان برنامه درسی در دوره‌های مختلف، با بررسی‌های کارشناسی به ساعت آموزشی که برای هر دوره تحصیلی لازم است رسیده‌اند و آن را اعلام و مصوب کرده‌اند و حتما برای هر تعداد ساعتی که اعلام شده، دلیلی وجود دارد و براساس محتوای درسی در هر مقطعی تعیین شده که چند ساعت آموزش در مدرسه ضرورت دارد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل شهر تهران با تاکید بر اینکه همه باید مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش عمل کنیم، اظهار کرد: البته این نگاه وجود دارد که محتوای درسی باید کمتر شود یا محتوای فعلی سنگین‌تر از زمان آموزش تعریف شده است که مقام معظم رهبری در این خصوص با تاکید بر علم نافع در رهنمودهای خود مواردی را یادآور شده‌اند. این موارد در دستور کار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش قرار دارد و در حال بررسی توسط مسئولان ذی صلاح است که در صورت هر نوع تغییر مصوبات متناسب‌سازی خواهد شد.

معصومیان در ادامه گفت: ما در حال حاضر هیچ دستورالعمل یا بخشنامه جدیدی صادر نکرده‌ایم و قوانین همان مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش است که باید تابع آن مصوبات باشیم و اگر در حال حاضر در برخی مدارس احیانا ابهاماتی در این خصوص برای اولیا یا مسئولان وجود دارد، فکر می‌کنم ناشی از دو سال تغییر شرایط آموزشی در پی همه گیری بیماری کروناست که ساعات آموزشی مدارس را تا حدی بهم ریخت.

او تصریح کرد: ما فقط به معاونین مناطق آموزشی، قوانین را یادآوری می‌کنیم و طبیعتا نیازی به بخشنامه نیست و مدیران و معاونان باید به آن مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش که از قبل هم نسبت به آن آگاهی دارند، عمل کنند.

معاون آموزش ابتدایی شهر تهران در پایان اظهار کرد: به معاونان آموزشی مناطق تاکید شده است، از فرصت خردادماه برای رفع نقایص آموزشی برای دانش آموزانی که نیاز به تلاش بیشتر دارند، استفاده کنند و این شیوه به لحاظ آموزشی و تربیتی مفید است و بستر مناسبی برای رشد دانش آموزان ایجاد می‌کند.