وزیر کشور گفت: یش‌تر مسئولان مختلفی در زمینه حقابه هیرمند صحبت کرده‌اند. از این رو منتظر آن تیم مشترکی هستیم که به اتفاق طالبان و نیروهای ایرانی و متخصص تشکیل شود تا وضعیت آب را در سدهای منطقه بررسی کنند و مشخص شود وضعیت فعلی با توجه به حقابه ایران چگونه است.

به گزارش جارچی اخبار،  احمد وحیدی وزیر کشور درباره تنش‌های اخیر مرزی ایران و افغانستان و ارزیابی‌ها در این زمینه، گفت: یک تیراندازی مرزی در مرز از طرف مرزداران افغانستانی صورت گرفت و طبیعتاً پاسخ آنها هم به شکل مقتضی داده شد.

وی با بیان اینکه این درگیری مختصر بود که برطرف شد، بیان کرد: مذاکرات با طرف طالبانی صورت گرفته است و در حال حاضر مشکلی نداریم. نقطه مرزی برای تردد باز است و در آرامش قرار دارد.

وزیر کشور با اشاره به آخرین اقدامات در زمینه حقابه هیرمند، بیان کرد: پیش‌تر مسئولان مختلفی در زمینه حقابه هیرمند صحبت کرده‌اند. از این رو منتظر آن تیم مشترکی هستیم که به اتفاق طالبان و نیروهای ایرانی و متخصص تشکیل شود تا وضعیت آب را در سدهای منطقه بررسی کنند و مشخص شود وضعیت فعلی با توجه به حقابه ایران چگونه است.

وحیدی تصریح کرد: اگر آب در سدها موجود باشد، طرف طالبانی باید سهم ایران را بدهد و اگر نباشد این مسئله باید برای ما روشن شود؛ چراکه متخصصین ما معتقدند در این سدها آب موجود است اما طرف طالبانی می‌گوید که آب نیست. با این حال تشکیل کمیته مشترک از سمت ایران پیش بینی شده و این کمیته باید پس از شکل‌گیری، از محل مذکور بازدید کنند و به هر حال طالبان باید این موضوع را سامان دهد.