بازیگر «بانوی عمارت» (مجید مولایی ۹۶ -۹۷) با یادآوری این‌که ۹۰ درصد بازیگران این مجموعه تلویزیونی از بین بازیگران تئاتر انتخاب شده بودند، گفت: بازیگران تئاتر بهتر مقابل دوربین ظاهر می‌شوند.

به گزارش جارچی اخبار، سعید بحرالعلومی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت وگو با ایرنا در این باره که آیا صحنه تئاتر می‌تواند منشاء حضور بازیگرها در عرصه تصویر باشد، اظهار داشت: بازیگر تئاتر، بازی را بسیار ریشه‌ای‌تر از بازیگرهایی که از همان ابتدا مقابل دوربین می‌روند یاد می‌گیرند. از گذشته‌ها هم شاهد هستیم که موفق‌ترین بازیگرهای سینما چه در خارج از کشور و چه داخل کشور خودمان تئاتری بودند.

او به سر لارنس اولویه به عنوان مصداق بارز این ادعا اشاره کرد و افزود: در داخل کشور هم بسیار هستند استادان تئاتری که درگذشته‌اند و یا در قید حیات هستند و به خوبی مقابل دوربین ایفای نقش کرده‌اند؛ استاد عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، داود رشیدی و خسرو شکیبایی و یک سری از استادان هم چون علی نصیریان، سعید پورصمیمی و … که خوشبختانه در قید حیات هستند.

بازیگر تئاتر تمرین بدن و بیان دارد

بحرالعلومی با اشاره به تمرین‌های سخت و متفاوت بازیگرهای صحنه گفت: بازیگر تئاتر تمرین بدن و بیان دارد. در این چند سال مقابل دوربین که می‌روم وقتی سعی می‌کنم دیالوگ‌ها را درست و کامل ادا کنم خیلی‌ها فکر می‌کنند که تئاتری بازی می‌کنم در حالی که این را قبول ندارم. قرار نیست برای این که خیلی راحت و سینمایی بازی‌کنم مانند خیلی از بازیگرهایی باشم که خیلی از حروف و دیالوگ‌ها را ادا نمی‌کنند و می‌گویند سینما همین است. این نظر خوبی نیست.

این صداپیشه سینما و تلویزیون در عین حال اظهار داشت: بسیاری از دوبلورهای ما هم کار خود را از تئاتر شروع کردند و اکنون استادان بزرگی هستند. خیلی‌ از اینها هم مانند استاد احمد آقالو دوباره در کنار دوبله به صحنه تئاتر برگشته‌اند.

تئاتر، ریشه اصلی و مادر بازیگری است

این بازیگر تئاتر گفت: تئاتر، ریشه اصلی و مادر بازیگری است. بازیگر تئاتر مقابل دوربین بسیار خوب می‌تواند ظاهر شود به شرطی که فرق این دو مدیوم را بداند. در تئاتر هم دیگر بازی‌های غلو شده نداریم. اگر تئاتر نوآوری نداشته باشد و جاری نباشد زنده نیست.

به گفته این بازیگر سینما وتلویزیون، تئاترهای غلو شده متعلق به دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ است و اکنون هم در تئاتر همانند تصویر، راحتی و روانی خاصی در بازی وجود دارد. صحنه‌های تئاتر ما بین تماشاچی و بازیگر خیلی نزدیک شده است. اکنون سالن‌های بسیار بزرگ مانند تالار وحدت و نظیر اینها خیلی کم است که بازیگر مجبور بود خیلی غلوآمیز بازی کند تا تماشاچی ته سالن هم حرکات او را ببیند. امروز، ارتباط‌ها تنگاتنگ شده و بازیگرها خیلی راحت‌تر بازی می‌کنند.

او تاکید کرد: بازیگرانی بسیار موفق می‌توانند بازی کنند که ریشه‌ای کار کرده باشند و از تئاتر کار بازی را یاد بگیرند.

بازیگر صبح آخرین روز (حسین تبریزی ۱۴۰۰) گفت: استاد عزیزالله حمیدنژاد در این کار بازیگران خوبی داشت. ۹۰ درصد بازیگرهای بانوی عمارت بیشتر در تئاتر فعال بودند اگرچه در کنارش تصویر هم کار کرده بودند و کار خیلی موفقی هم بود.