مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از برگزاری دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار، احمد حمزه زاده عصر یکشنبه در گفت و گو  با خبرنگاران، با بیان اینکه این نمایشگاه ۲۶ تا ۲۹ مهر ماه امسال در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تبریز برپا می‌شود گفت: در نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز ۱۶۰ غرفه از تمام استان های کشور و نیز چند کشور خارجی و همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ژاپن، چین، ارمنستان، روسیه، جمهوری تاتارستان و اقلیم کردستان عراق محصولات و ظرفیت های گردشگری خود را به نمایش خواهند گذاشت

وی تم گردشگری کودک و خانواده را قالب اصلی نمایشگاه ملی صنایع دستی و بین المللی گردشگری برای درگیر کردن این گروه های موثر در حوزه فرهنگ سازی گردشگری عنوان کرد و افزود: علاوه بر این برگزاری تورهای گردشگری ویژه هنرمندان و افراد تاثیرگذار حاضر در این نمایشگاه و تور ویژه عکاسان و خبرنگاران استان‌های حاضر برای آشنایی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان از دیگر بخش های پیش بینی شده برای این رویداد است که به نوعی یک شروع جدید برای معرفی حوزه گردشگری استان و پل ارتباطی با دیگر استان ها و کشورهای خارجی محسوب می شود.

حمزه زاده مجموع مساحت برگزاری این نمایشگاه را ۱۱ هزار مترمربع که ۲ هزار مترمربع آن به فضای باز اختصاص داده شده است ذکر کرد و با تأکید بر اینکه هدف اصلی برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز رفع چالش بازاریابی  است، گفت: بازاریابی و تبلیغات در حوزه گردشگری از عمده مشکلات این حوزه به شمار می رود که برپایی نمایشگاه های مختلف و نیز حضور مدیران و فعالان صنعت گردشگری در نمایشگاه‌های خارج از کشور از جمله مهمترین عوامل در رفع این چالش ها است که برای بهره مندی کامل از چنین امکانی باید همه دستگاه های اجرایی و به خصوص رسانه های گروهی همراه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشند.

وی با تاکید بر نقش تاثیرگذار و مهم انجمن ها و کانون‌های صنعت گردشگری در توسعه این صنعت گفت: هم‌اکنون ۲۷۶ آژانس گردشگری و مسافرتی ، انجمن هتل داران با ۸۷ عضو، راهنمایان گردشگری با بیش از ۵۰۰ عضو، انجمن واحدهای پذیرایی و مراکز تفریحی با ۳۵۰ عضو و ۲۴۶ عضو انجمن بوم گردی در این استان آذربایجان شرقی فعالیت دارند

وی افزود: در حال حاضر آذربایجان شرقی با داشتن پنج کانون و انجمن آژانس داران، هتل داران، راهنمایان گردشگری، واحدهای پذیرایی و مراکز تفریحی و انجمن بوم گردی یکی از استان های پیشرو در حوزه فعالیت های بخش خصوصی در صنعت گردشگری کشور به شمار می رود که در جریان برگزاری نمایشگاه بین المللی از توان و ظرفیت های این کانون ها باید نهایت بهره برداری را کرد.

وی گردشگری سلامت، طبیعت گردی، تاریخی و فرهنگی را از اولویت های اصلی گردشگری در آذربایجان شرقی برشمرد وگفت: در این راستا یکی از  برنامه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی پیش بینی برگزاری ۵۶ رویداد، جشنواره و همایش استانی وملی طی سالجاری بوده که تاکنون ۲۶ مورد از این برنامه ها اجرایی شده و بقیه نیز تا پایان امسال برگزار می شود.

وی تولید محتوا برای معرفی ظرفیت های گردشگری استان را از دیگر برنامه های این اداره کل ذکر کرد و گفت: در این راستا ۵۰۰ کلیپ تهیه شده که تعدادی از این کلیپ ها به هفت زبان از جمله ترکی آذری، ترکی استانبولی، روسی، انگلیسی، چینی و ارمنی ترجمه شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه همزمان با نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز، دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی نیز برگزار می شود، اظهار کرد: این نمایشگاه در سالن پروین اعتصامی نمایشگاه بین المللی و در قالب ۲۲۰ غرفه از سراسر کشور برپا می شود.

توسعه صنعت گردشگری به همکاری رسانه ها نیاز دارد

رییس  انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی آذربایجان شرقی نیز در این نشست خبری به نقش مهم رسانه‌ها در توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: هرگونه اقدام و برنامه‌ریزی در این حوزه مهم، اقتصادی و سودآور بدون همکاری و کمک جامعه خبری و رسانه‌ها راه به جایی نخواهد برد.

رشید رجب پور برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز را عامل مهم و تاثیرگذار در معرفی ظرفیت ها، استعدادها و آثار و جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی عنوان کرد و افزود: بدون تردید با تعامل سازنده با رسانه‌ها می‌توان این نمایشگاه‌ها را به بهترین شکل ممکن برگزار کرد و به طور قطع آثار و مزیت های اقتصادی آن در طول زمان و با سپری شدن مدتی آشکار می‌شود.

وی  با اشاره به تدارکات لازم برای اجرای انواع برنامه‌های جنبی، برپایی نمایشگاه عکس آماتور از شهرستان‌های مختلف آذربایجان شرقی را از جمله این برنامه‌ها بیان کرد.

وی اجرای برنامه موسیقی محلی و برپایی تورهای گردشگری ویژه عکاسان و خبرنگاران سایر استان ها و کشورهای خارجی را از دیگر برنامه‌های جنبی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تبریز اعلام کرد.

رجب پور همچنین به اجرای اینفوتور تبریز از کشورهای مختلف جهان در زمستان گذشته اشاره کرد و افزود: در اثر این تور گردشگری که در آن ۱۵۰ نفر از تورگردانان خارجی حضور داشتند، هم‌اکنون دست کم ۳۰ آژانس گردشگری خارجی با آژانس‌های تبریز همکاری دارند.