امامزاده «سیدمحمد کججانی» از نوادگان امام چهارم شیعیان (ع)واقع در روستای کججان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی تبریز و در جوار گورستانی متعلق به سده ششم و هفتم هجری قمری مورد وثوق گردشگران مذهبی آذربایجان شرقی بوده و سالانه پذیرای بیش از ۲ میلیون گردشگر مذهبی است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،  حاج «خواجه سیدمحمدبن صدیق کججانی» از نوادگان امام زین العابدین (ع) از عرفای متقی و مورد احترام زمان خود بود که نسب وی با ۱۴ واسطه به چهارمین امام شیعیان می رسد و در ذی حجه سال ۶۷۷ هجری قمری و در سن ۶۳ سالگی در دوران حکومت آباقاخان از ایل مغول دارفانی را وداع گفته و در محل کنونی امامزاده تدفین شده است.

مرقد این عارف دلسوخته از سنگ مرر حجاری شده و چهار میل سنگی مقرنس در چهار گوشه آن نصب شده و در پای میله مزبور کتیبه ای با مضمون « الله، هذا روضه الفقیر الی الله الکبیر، محمدبن الحاج صدیق بن محمد، فی ذی الحجه سنه سبع و سبعین وستمائه » با حروف نستعلیق به طور برجسته منقوش است.

سال احداث بنای اولیه بقعه خواجه سیدمحمد کججانی معلوم نیست اما «عبدالعلی کارنگ» نویسنده، ادیب، خوشنویس و دانشمند ایرانی اهل محله شتربان تبریز معتقد است که عمارت بقعه، مربوط به نیمه اول سده اخیر است و مصالح به کار رفته در آن قطعه سنگ های حجاری شده قبور بزرگان و مشایخ کججان است.

این مرقد تا سال ۱۳۷۸ شمسی در درون بقعه کوچک از قطعه سنگ های گورستان قرار داشت که به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و مردم خیر و از محل نذورات مردمی بازسازی و وسعت کنونی این امامزاده به بیش از یک هکتار می رسد.

امامزاده سیدمحمد کججانی، اکنون به عنوان یکی از مکان های مذهبی معروف تبریز به مقصد گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی تبدیل شده و روزانه پذیرای صدها انسان خسته دل و دوستدار امامت و ولایت است.

این امامزاده که به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی به شکل زیبایی مرمت و ساماندهی شده است، علاوه بر روزهای عادی هفته در روزهای سه شنبه پذیرای انبوه زائران و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از اقصی نقاط استان و سایر شهرهای کشور است.

حیاط بقعه به مساحت سه هزار و ۶۸۵ مترمربع در ضلع جنوبی حرم واقع است و زائران پس از گذشتن از آن از ۲ باب ورودی جداگانه برای بانوان و آقایان وارد حرم می شوند که دارای ۲۵۰ مترمربع وسعت است.

ضریح امامزاده سیدمحمد کججانی، محل نذورات زوار این امامزاده بوده و در سال ۱۳۸۴ با نظارت اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ساخته و در این امامزاده نصب شده است.

اکنون آستان مقدس امامزاده خواجه سیدمحمد کججانی یکی از بقاع بسیار مشهور و مقبول آذربایجان است و به گفته مسوولان مربوطه، هر سال بیش از ۲ میلیون زائر به این امامزاده مراجعه می کنند همچنین محلی برای برگزاری مجالس قرآن، بیان احکام، مداحی و اطعام شب های احیا است.

پس از حدود هزار سال همچنان زائران و گردشگران مذهبی به این امامزاده مراجعه می‌کنند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه نسب سیدمحمد کججانی به نسل دوازدهم اهل بیت (ع) و از فرزندان امام سجاد (ع) بر می گردد، می گوید: وی دارای شخصیت بزرگوار و عارفی بوده که در اطراف تبریز زندگی می‌کرد و پس از حدود هزار سال همچنان زائران و گردشگران مذهبی به این محل مراجعه می‌کنند.

حجت الاسلام «سیدشهاب الدین حسینی»، آستان امامزاده کججانی را از جمله پنج قطب فرهنگی آذربایجان شرقی اعلام کرده و می افزاید: این امامزاده از مکان های مورد علاقه گردشگران مذهبی و علاقه مندان به اهل بیت (ع) بوده و سالانه پذیرای بیش از ۲ میلیون زائر و گردشگر مذهبی است.

وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه سه شنبه های معنوی در این امامزاده در هر هفته، اظهار می کند: برگزاری منظم این ویژه برنامه موجب شده تا این امامزاده به جمکران تبریز معروف شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی می گوید:  هر هفته حدود ۲ هزار نفر از مردم تبریز و سایر شهرهای استان برای حضور در مراسم و برنامه های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی این امامزاده به این مکان مقدس مراجعه می کنند.

حجت الاسلام حسینی، با تاکید بر معرفی و شناساندن بیشتر این امامزاده به گردشگران مذهبی و علاقه مندان اهل بیت (ع)، ادامه می دهد: در طول سال و در مناسبت های مذهبی مانند شمیم حسینی و طرح آرامش بهاری برنامه های مختلفی در این امامزاده برگزار می شود و در اجرای طرح نشاط معنوی دانش آموزان نیز از مکان های برگزاری اردوهای سیاحتی، زیارتی، آموزشی و تفریحی دانش آموزان محسوب می شود.

وی یادآوری می کند: در ۲ سال اخیر کارهای عمرانی زیادی برای توسعه و زیبا سازی محوطه این امامزاده از سوی این اداره کل انجام شده است تا زائران و گردشگران مذهبی بتوانند از فضای معنوی این امامزاده بهره کافی ببرند.

ویژه برنامه های مذهبی و فرهنگی سه شنبه های هر هفته در امام زاده کججانی برگزار می شود

مدیر امامزاده سیدمحمد کججانی با بیان اینکه این امامزاده از مکان های مذهبی مورد علاقه گردشگران و علاقه مندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است، می گوید: این امامزاده روزانه پذیرای صدها زائر از نقاط مختلف کشور و استان است.

حجت الاسلام «صمد خلیلی»، می افزاید: ویژه برنامه های مذهبی و فرهنگی سه شنبه های هر هفته در این امام زاده برگزار می شود و خدمات مختلف پزشکی، دارویی، دندانپزشکی و مشاوره های خانواده و طب سنتی به زائران در این محل ارایه می شود.

وی با بیان اینکه این برنامه ها و خدمات ارایه شده برای شناساندن بیشتر این امامزاده، جذب زائران و خدمت رسانی به گردشگران مذهبی انجام می شود، اظهار می کند: این امامزاده با وجود این که کرامات بسیاری دارد ولی آنچنان که باید شناسانده نشده است و حتی بسیاری از مردم تبریز از وجود این امامزاده در این شهر بی خبر هستند.

مدیر امامزاده سیدمحمد کججانی، می گوید: برگزاری آیین های عزاداری، شب های احیا در ماه رمضان، آیین های جشن و سرور مذهبی، اقامه نمازهای جماعت، سخنرانی و برپایی اردوهای زیارتی دانش آموزان از جمله برنامه های این امامزاده است.

حجت الاسلام خلیلی، ادامه می دهد: امورات این امامزاده با نذورات مردم مدیریت می شود و برنامه های خاص این امامزاده در قالب ویژه برنامه و یا برنامه های فرهنگی با حمایت‌های خیران انجام می شود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت ایجاد قطب های فرهنگی در بقاع متبرکه، یادآوری می کند: تلاش می‌ شود با جذب کمک های خیران، امامزاده سیدمحمد کججانی به قطب فرهنگی تاثیرگذار در منطقه تبدیل شود.