کارگردان مستند «در جستجوی فریده» معتقد است حضور عکاس در پروژه‌های مستند تحت تاثیر مسائل مادی و فنی است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  ایلنا، کوروش عطایی درباره مهجور واقع شدن مواد تبلیغی در سینمای مستند گفت: «درباره عکاسی در سینمای مستند دو مسئله وجود دارد، اول اینکه خیلی از مواقع به دلیل اینکه بودجه فیلم‌های مستند محدود است، مستندسازان نمی‌توانند سر صحنه عکاس ببرند. مورد دیگر هم این است که خیلی وقت‌ها خود پروژه این اجازه را نمی‌دهد، چون معمولا فیلم‌های مستند با تیم‌های کوچکی ساخته می‌شوند و اگر تعداد افراد سر صحنه زیاد باشد، کار را برای مستندساز سخت می‌کند و ممکن است سوژه در مقابل دوربین راحت نباشد. بنابراین این موضوع یک بعد فنی و یک بعد مالی دارد و معمولا عکاسی را کارگردان یا فیلم‌بردار انجام می‌دهند که طبیعتا عکس‌های با کیفیتی هم از مستندها منتشر نمی‌شود.»

عطایی درمورد طراحی پوستر در سینمای مستند ادامه داد: «درباره طراحی پوستر این موضوع متفاوت است و طبیعتا عکس به پوستر کمک می‌کند اما کمتر به آن پرداخته شده و دلیلش مسئله مالی است. اینکه طراحان پوستر خیلی وارد دنیای مستند نشده‌اند و تهیه‌کنندگان و مستندسازان بودجه زیادی برای پوستر ندارند و هر چقدر به پایان پروژه نزدیک می‌شوند معمولا پول هم تمام می‌شود و بودجه‌ای نمی‌ماند که صرف مواد تبلیغاتی شود. اگر در جشنواره‌ها یا هر جایی پوسترهای فیلم‌های مستند دیده شوند و رقابتی بین‌ طراحان پوستر ایجاد شود که گرافیست‌ها را بیشتر ترغیب کند که بیایند و با فیلم‌های مستند همکاری کنند، ممکن است کمی روی این بخش تاثیر بگذارد و شرایط را بهتر کند.»

کارگردان مستند «در جست‌وجوی فریده» توضیح داد: «نکته دیگر هم این است که زمانی که پخش درستی وجود ندارد، سینمایی وجود ندارد و مستندی اکران نمی‌شود، مواد تبلیغی به چه دردی می‌خورد؟ این خیلی ساده است که بگوییم برای فیلم‌هایتان پوستر در نظر بگیرید و ما به بهترین پوستر جایزه می‌دهیم، اما هیچکدام جبران کننده این موضوع نیست که تا زمانی که فیلم‌های مستند به اکران نرسند و دیده نشوند، پوستر و عکس و هیچ مواد تبلیغیِ دیگری به کارشان نمی‌آید.

این پخش کننده تاکید کرد: ابتدا ساختار باید درست شود و بستری به وجود بیاید که فیلم‌های مستند به خوبی دیده شوند تا به مواد تبلیغی هم نیاز پیدا کنند. اما در شرایط فعلی که مستندهای زیادی اکران نمی‌شوند و به طور کلی سینما در ایران نیمه جان و رو به تعطیلی است، به نظرم طبیعی است که خیلی میلی برای طراحی پوستر و از این دست مواد تبلیغی نباشد.