معاون رفاه و مشارکت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با اشاره به شبکه‌سازی تشکل‌های مردمی گفت: یکی از مشکلات ما این است که همه تشکل‌های مردمی و گروه‌های جهادی نسبت به خیلی از نیازهای شهر شناخت کافی نداشته باشند. در واقع در برخی از موضوعات نیازی به ایجاد سمن و تشکل مردمی نداریم و صرفا تشکل‌های مردمی با توجه به اینکه شناخت کافی از نیازهای شهر نداشته‌اند در این زمینه‌ها ورود نکرده‌اند؛ ما تلاش می‌کنیم که اطلس نیازهای شهر تهران مشخص شود تا متناسب با آن با سازمانهایی مردم نهادی که قصد همکاری دارند وارد همکاری شده و به شهروندان آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر خدمات ارائه کنیم و اگر مجموعه مردم نهادی قرار است شکل بگیرد متناسب با نیازهای فعلی و اینده شهرداری تهران ایجاد شود.

به گزارش جارچی اخبار، عبدالمجید رحمانی معاون رفاه و مشارکت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه مشارکت‌های اجتماعی در سازمان رفاه شهرداری تهران گفت: ما تقریبا در کل حوزه‌های مدیریت شهری مجموعه‌های مردمی را ساماندهی کرده‌ایم و اطلاعاتی در این زمینه آماده کرده‌ایم تا متناسب با ظرفیت این مجموعه‌ها از آن‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و افراد نیازمند ادامه داد: البته اولویت ما آسیب‌های اجتماعی و نیازمندان است و با مجموعه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند تعامل بیشتری داریم تا آن‌ها بتوانند با پروژه‌های مدیریت شهری ارتباط برقرار کرده و بتوانند با مجموعه شهرداری به صورت قانونمند وارد تعامل شوند، چراکه یکی از مشکلات اصلی مجموعه‌های مردمی در همکاری با شهرداری و یا مجموعه‌های دولتی این است که از لحاظ قانونی در بسیاری از مواقع این مجموعه‌ها امکان بستن قرارداد و مشارکت با مجموعه‌ها را ندارند.

معاون رفاه و مشارکت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی تصریح کرد: بنابراین مشکلاتی از نظر قوانین ایجاد می‌شود از همین‌رو رفع این مشکل هم از سوی مجموعه‌های دولتی و هم شهرداری دنبال می‌شود تا این مجموعه‌ها به شکل قانونمندتری بتوانند با بدنه مجموعه‌های شهرداری ارتباط گرفته و مشارکت بیشتری برای حل آسیب‌های اجتماعی و نیازمندان داشته باشند.

رحمانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: امیدواریم در شش ماهه دوم سال بتوانیم همایش ملی نشان تعالی مسئولیت‌پذیری اجتماعی را برگزار کنیم و در این همایش مجموعه‌ها و بنگاههای اقتصادی که اقدامات مسئولیت پذیرانه انجام داده‌اند را طبق پروتکلی شناسایی و از برترین آن‌ها تقدیر کنیم.

وی با اشاره به مجمع خیرین در مناطق ادامه داد: همچنین دستورالعمل مجمع خیرینی که در مناطق شکل گرفته است را به صورت قانونمندتر و گسترده‌تر با تنوع خدمات بیشتری به مناطق ابلاغ کرده‌ایم تا انشالله در شش ماه دوم نتایج بهتری به دست آوریم و از ظرفیت مجمع خیرین در همه حوزه‌های مورد نیاز شهر تهران بهره‌مند شده و این مجموعه‌ها بتوانند به مجموعه شهر خدمات ارائه دهند.

معاون رفاه و مشارکت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی درباره شبکه‌سازی تشکل‌های مردمی گفت: شبکه‌سازی تشکل‌های مردمی را نیز با توجه به تخصص‌هایی که تشکل‌های مردمی دارا هستند دنبال می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا تقسیم‌بندی خوبی باتوجه به نیازهای شهر صورت بگیرد و این شبکه‌ها بتوانند متناسب با نیاز شهر کار کنند.

رحمانی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما این است که همه تشکل‌های مردمی و گروه‌های جهادی نسبت به خیلی از نیازهای شهر شناخت کافی نداشته باشند. در واقع در برخی از موضوعات نیازی به ایجاد سمن و تشکل مردمی نداریم و صرفا تشکل‌های مردمی با توجه به اینکه شناخت کافی از نیازهای شهر نداشته‌اند در این زمینه‌ها ورود نکرده‌اند؛ ما تلاش می‌کنیم که اطلس نیازهای شهر تهران مشخص شود تا متناسب با آن با سازمانهایی مردم نهادی که قصد همکاری دارند وارد همکاری شده و به شهروندان آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر خدمات ارائه کنیم و اگر مجموعه مردم نهادی قرار است شکل بگیرد متناسب با نیازهای فعلی و اینده شهرداری تهران ایجاد شود.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد از چندین طریق و سازمان مجوز دریافت می‌کنند، گفت: ما به دنبال این هستیم که در مجموعه خودمان یعنی مشارکت‌ها مسئولان اصلی همه این سازمان‌ها را پای کار بیاوریم چراکه تمام این مجموعه‌ها در مناطق ۲۲گانه شهر تهران خدمات ارائه می‌دهند و تلاش می‌کنیم بین این سازمان‌ها هم افزایی ایجاد کنیم تا بدانیم چه کمبودهایی داریم که متناسب با آن برنامه‌ریزی کنیم.