امشب بار دیگر ندای « الغوث الغوث » در مساجد و امامزاده‌ها به آسمان برمی‌خیزد و مردم در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و دومین شب قدر، دستان خود را برای دریافتن اندکی از لطف و رحمت الهی به سوی درگاه حق تعالی می‌گشایند چون امشب شب رحمت الهی است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، چه زود بیست و یکمین شب ماه مبارک رمضان فرا رسید، شبی که امیرالمونین(ع) پس از ضربت خوردن سر بر بالین گذاشته و فرزندانش گرد او آمده‌اند تا در آخرین نفس‌های پدر، همراهش باشند.

شبی که فاطمه(س) هم نیست تا فرزندانش در آغوش او آرام گیرند. بی جهت نیست که این شب‌ها به عظمت شب قدر وصل شده‌اند. خداوند متعال، ارزش این شب‌ها را برابر با ارزش هزار ماه قرار داده است. گویی زمین به سوگ علی(ع) نشسته و خدا، رحمتش را در راه این سوگ به مردم ارزانی می‌دهد و پیامبر اکرم(ص) نیز به آن صحه می‌گذارد و شب قدر را فرصتی برای آمرزش و استغفار می‌نامد .

امشب دل پروردگار مهربانی‌ها، بخشنده تر از همیشه است. کافی‌ست تا سری به درگاهش بزنیم. قرآن به سر کنیم، ندای «الغوث» سر دهیم و اشک را مهمان گونه‌هایمان کنیم. اندکی خلوت با خدا، می‌ارزد به تمام سختی‌ها و اشک‌های گذشته. سپس مرحمت الهی است که در خانه ‌ما را خواهد زد.

دبیر بنیاد غدیر آذربایجان شرقی در خصوص فضایل شب قدر، اظهار کرد: شب قدر همانند سایر شب‌ها و روزهای سال نیست‌. شب قدر یک فرصت استثنایی، بی نظیر و طلایی برای انسان‌ها و یکی از مهمترین شب‌های زندگی است.

حجت الاسلام حسن کاملی فر، افزود: پیامبر اکرم(ص) در خصوص شب قدر می‌فرمایند « هر که از روی ایمان و برای رسیدن به ثواب الهی، شب قدر را به عبادت بگذراند، گناهان گذشته‌اش آمرزیده می شود.»

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) نیز می‌فرمایند: « عمل در آن شب بهتر از عمل در هزار ماهی است که شب قدر در آن‌ها نباشد.»

کاملی فر اظهار کرد: شب قدر یک شب بی نظیر است که ادراک آن برابر با هزار ماه یعنی حدود ۸۳ سال قمری است. کسی که شب قدر را درک کند، گویی تمام عمرش در حال عبادت بوده است.

وی با اشاره به اینکه با عبادت عارفانه در شب قدر می‌توان به تمام کمالات معنوی رسید، افزود: تمام هستی انسان، تحت تاثیر شب قدر است زیرا تقدیر امور هستی و زندگی بشر در این شب رقم می‌خورد. عظمت شب قدر، فراتر از درک و فهم ماست.

کاملی فر اظهار کرد: پیامبر عظیم الشان(ص) خطاب به امام علی(ع) می‌فرمایند «خداوند در شب قدر، تقدیر تمام کائنات را رقم زده و در همان شب است که ولایت تو و فرزندت مقدر شده است.»

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) نیز در خصوص این شب می‌فرمایند: « مقدرات در شب نوزدهم رمضان تعیین، در شب بیست و یکم تایید و در شب بیست و سوم نیز به امضای امام زمان(عج) می‌رسد.»

کاملی فر با بیان اینکه فرشتگان الهی در شب قدر، مقدرات و معارف الهی را از آسمان به زمین آورده و تحویل حجت الله (عج) می‌دهند و از ایشان نیز دستور می‌گیرند، گفت: قانون گذاری عالم خلقت در شب‌های قدر با امام زمان(عج) است.

وی در خصوص عظمت شب قدر، تشریح کرد: نخستین عظمت این شب، نزول قرآن است. قرآن کریم که چراغ هدایت و نجات بخش بشریت و هدایت کننده انسان از گمراهی و ذلالت است، در شب قدر نازل شده است. قدر، شب نزول کامل ترین کتاب آسمانی و برکات معنوی است. شب انس با قرآن، گره خوردن زندگی و سرنوشت انسان با قرآن و شب دوستی با قران است.

کاملی فر با بیان این‌که اگر می‌خواهیم به بهشت شب‌های قدر وارد شویم باید با قرآن کریم انس بگیریم و دوست شویم، گفت: گذاشتن قرآن کریم بر سر یعنی این‌که باید این کتاب در راس امور زندگی باشد.

وی تاکید کرد: باید قرآن را وارد زندگی کنیم و در زندگی ما تاثیرگذار بوده و در مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی نیز متکی بر قرآن باشیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: دومین عظمت شب قدر، فرصت تاثیرگذاری در تقدیر و سرنوشت است. خدا ما را در سرنوشت خود دخیل کرده و حتی زمان تعیین سرنوشت را هم مشخص کرده است. به هر مقداری که در این شب‌ها متحول شویم در سرنوشت خود تاثیرگذار خواهیم بود.

وی اظهار کرد: سومین عظمت شب قدر، فرصت رفتن راه صدساله در یک شب است. شب قدر، فرصت استثنایی بوده و هر عمل نیک، نماز، روزه، خیرات و احسان در این شب معادل کار هزار ماه است.

وی ادامه داد: گفته شده که اولین عمل مستحب شب قدر، غسل است. یعنی باید خود را حتی از نظر ظاهر پاک کنیم و با نیت و قلب پاک به استقبال شب قدر برویم. شب قدر، شب نزول فرشتگان است و در این شب، اطراف شب زنده داران طواف می‌کنند.

کاملی فر تاکید کرد: شب قدر، شب توبه، عذرخواهی و آشتی با خدا است. وقتی پایمان از این دنیا قطع شود، دیگر اجازه عذرخواهی و توبه نخواهیم داشت زیرا در قیامت به گناهکاران اجازه باز کردن زبان به عذرخواهی نمی‌دهند اما تا وقتی که زنده هستیم، خدا این فرصت را به ما و می‌توانیم در شب قدر، توبه کنیم. زبان به عذرخواهی و دست ارادت به سوی خدا باز کنیم. باید این فرصت را غنیمت برشماریم و نباید آن را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان، پرهیز از محرمات و کسب تقوی است، افزود: پیامبر اکرم می‌فرمایند: « هرکس شب قدر را زنده بدارد، مومن بوده و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمام گناهان او آمرزیده می‌شود.»‌

وی با اشاره به اینکه شب قدر، شب اشک و ندامت و شب امید، ندامت از گذشته و امید به آینده و رحمت الهی است، ادامه داد: شب قدر، شب فرصت توسل به اهل بیت(ع) نیز است.

دبیر بنیاد غدیر آذربایجان شرقی اظهار کرد: بهترین اعمال در این شب‌های عزیز، دعا است. قدر، شب نزدیکی زمین و آسمان و شب استجابت دعا است. از ساعت‌های کیمیای قدر باید حداکثر استفاده را کرد. احیا در این شب نیز برای دعا و ذکر است.‌ نماز هم یکی از اعمال مستحب شب قدر است که همان تجلی و مظهر دعا و توسل است. دعا، مغز و روح عبادت است. دعا، سخن گفتن با خدا و احساس نزدیک خدا به خود است. دعا به انسان صبر و ایستادگی و توانایی و قدرت برابر حوادث می‌دهد.

وی افزود: یکی از دستاوردهای دعا نیز این است که حاجات خود را از خداوند می‌خواهد. ما باید از کرم خدا تمنا کنیم. وقتی هم که خدا دستور به دعا می‌دهد یعنی تصمیم بر اجابت دارد و خدا در این شب‌های قدر حتما دعای ما را مستجاب خواهد کرد.

یکی از اعمال مشترک شب‌های قدر، غسل است، عمل دیگر نیز اقامه ۲ رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید خوانده شده و بعد از نماز ۷۰ مرتبه گفته شود« استغفرالله و اتوب الیه» است.

قرآن بر سر گرفتن ، زیارت امام حسین (ع)، صد رکعت نماز و شب زنده داری از دیگر اعمال این شب‌ها است.