دبیر ستاد ملی جمعیت با اشاره به اهدای بالغ بر ۸۰ هزار قطعه زمین به خانواده های دارای سه فرزند، گفت: ۲۱۶ گروه فعال در حوزه مبارزه با سقط غیرقانونی جنین داریم.

به گزارش جارچی اخبار، محبی تبار، دبیر ستاد ملی جمعیت امروز در نشستی خبری گفت: دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت هفته آینده برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به عناوین هفته جوانی جمعیت ادامه داد: ۲۹ اردیبهشت که روز اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت با حضور رییس جمهور برگزار خواهد شد، آغاز هفته جوانی جمعیت است. این مسئله کاملا مردمی است و مردم با شناختی که دارند باید در صیانت از گنجینه خانواده نقش خود را پیدا کنند. در تمام جوامع انسانی یکی از مقوله های مهم تقویت ظرفیت‌های علمی در حوزه جمعیت است و از همین رو ما هم یک روز در هفته جمعیت را به این موضوع اختصاص داده ایم.

او درباره تشریح دستاوردهای اجرایی دولت سیزدهم در این حوزه ادامه داد: بعد از تشکیل دولت سیزدهم و ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وظایف مختلفی در دستگاه‌های مختلف دولت شکل گرفت و دستگاه‌ها در این زمینه اقداماتی را انجام دادند.

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: از جمله این اقدامات اهدای بالغ بر ۸۰ هزار قطعه زمین به خانواده های بیش از سه فرزند است. اختیارات این زمین ها به مردم واگذار شده است در بسیاری از موارد خانواده ها به فکر ساخت و سرمایه گذاری در این زمین ها هستند این کار کام مردم را شیرین کرده است همچنین بیمه مادران و زنان روستایی و عشایر دارای سه فرزند نیز شروع شده است و ثبت نام ها آغاز شده است.

وی با اشاره به ماده ۵ این قانون تصریح کرد: تخفیفات ساخت مسکن مربوط به خانوارهای دارای سه فرزند به بالاست این تخفیف ۵۰ درصدی برای انشعابات آب و برق و گاز و خدمات ساخت است که توسط شهرداری ها اعمال شده است. همچنین براساس ماده ۷ قانون هزار و ۱۰۲ خوابگاه متاهلین برای دانشجویان متاهل توسط وزارت علوم و بهداشت آماده شده است. همچنین خوابگاه‌های دیگری نیز در حال آماده سازی است و امیدواریم به موقع آماده شود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته یک و نیم میلیون نفر وام ازدواج و فرزندپروری را تحویل گرفته اند در ابتدای سال قبل یک انباشتی از وام های ازدواج بود که متعلق به سال ۹۹ بودند که سال گذشته حجم زیادی پرداخت شد و صف انتظار وام ازدواج فرزندآوری اکنون قابل قبول شده است و البته ما تلاش می کنیم که این صف را کوتاه تر کنیم. ۲۰۳ همت وام ازدواج و فرزندآوری در سال گذشته اعطا شده است.

وی ادامه داد: براساس قانون به ازای تولد هر نوزاد از سال ۱۴۰۰ اعطای سهام بورس به نوزاد را داریم تا فرزند به سن قانونی برسد و بعد از سن قانونی اداره آن به فرد واگذار می شود ۶۵۷ هزار و ۶۴۷ نفر نیز ثبت نام کرده اند. مرخصی زایمان که از ۶ ماه به ۹ ماه ارتقا پیدا کرده بود به صورت کامل اجرایی شده است. بسته تغذیه و بهداشتی رایگان نیز با همت وزارت رفاه و وزارت بهداشت تعریف شده است و کالابرگ ۶۰۰ هزار تومانی شد که علاوه بر کمک های وزارت رفاه نیز دهک های یک تا ۵ از این حمایت برخوردار شدند.

او با اشاره به احیای تسهیلات دانشجویی و طرح نیروی انسانی گفت: وزارت بهداشت این طرح را علیرغم مشکلاتی که وجود داشت ابلاغ کرده و در حال اجراست.

وی تصریح کرد: مراکز همسان گزینی نیز با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی وزارت ورزش و بسیج ایجاد شده است و ۱۴۵ مرکز همسان گزینی در کل کشور فعال بوده و ازدواج آسان و به هنگام را ترویج می کند و ۴۸۰ گروه مردمی نیز در این حوزه فعال هستند. ۲۰۰ سمن در این راستا ثبت شده اند. البته از نظر ما این تعداد سمن‌قابل قبول نیست و در حال رایزنی با وزارت کشور هستیم تا تعداد این سمنها را افزایش دهیم. همچنین گروه‌های فعال برای مبارزه با سقط غیرقانونی جنین نیز تشکیل شده و۲۱۶ گروه فعال داریم که در این زمینه فعالیت می کنند و ما از آنها حمایت کرده ایم.

وی با اشاره به پراکندگی مراکز تشخیص و رمان ناباروری گفت: بیمه زوج های نابارور باید تقویت شود و اگر می‌خواهیم حمایت موثری داشته باشیم باید تقویت شوند. همچنین لزوم آموزش لازم و فرهنگ سازی برای پیشگیری از تاخیر در ازدواج و جلوگیری از سقط توسط وزارت بهداشت ارائه می شود همچنین پرداخت کارانه پلکانی به بهورزان که در این زمینه فعالیت می کنند شروع شده است. همچنین ساماندهی اتاق های زایمان اواخر سال گذشته اتفاق افتاد و مجوز استخدام ۱۵۷۶ ماما نیز به وزارت بهداشت داده شد و به سرعت پیگیری و این ماماها مشغول به فعالیت شدند.

او ادامه داد: این میزان از ارائه تسهیلات به نظر ما مکفی نیست و باید توجه بیشتری به آن شود. ما در زمینه فرزند سوم و چهارم تسهیلات خوبی ارائه کرده ایم و باعث افزایش موالید فرزند سوم و چهارم شده است اما در همه مطالعات نشان داده شده است فرزند آوری به هنگام باعث تحکیم خانواده می شود لذا فرهنگ سازی در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.