نویسنده کتاب «دختری در کویر» می‌گوید کتاب‌هایش الهام گرفته از زندگی شخصی خود اوست.

به گزارش جارچی اخبار، «دختری در کویر» عنوان کتابی است که توسط مهین لیاقت به رشته تحریر درآمده است. او درباره جزییات این اثر هفتاد و دو صفحه‌ای با ایلنا گفتگو کرد.

این نویسنده درباره خود گفت: من متولد سال ۱۳۵۳ هستم، اصالتا گلپایگانی اما بزرگ شده تهرانم. دیپلم انسانی دارم اما امسال برای کنکور تجربی شرکت کرده‌ام. رشته‌ای پرستاری را خیلی دوست دارم و بازنشسته بیمارستان کودک تهران به عنوان کمک بهیار هستم.

وی در ادامه افزود: من به شکل تجربی نویسنده شده‌ام، از پانزده سالگی شعر می‌گویم. بعد از بازنشستگی رفتم گلپایگان و تمام اشعاری که نوشته بودم را جمع‌آوری کردم اما چون در روستا انتشارات نداشتیم مجبور شدم به تهران بیایم تا کتاب‌هایم را به چاپ برسانم.

لیاقت درباره کتاب دختری در کویر گفت: این کتاب الهام گرفته از زندگی خودم بود با این تفاوت که مشکلات زندگی شخصی من از ریحانه (شخصی اصلی کتاب) هم بیشتر بود. من در این کتاب به دختری پرداختم که مشکلات و سختی‌ها رو پشت سر گذاشته منظور من از کویر آن سختی‌های بود است که این دختر متحمل شده. ریحانه پدر و مادر خود را از دست می‌دهد و در کنار مادربزرگ خود زندگی می‌کند، بعد از چند سال مادربزرگ خود را هم از دست می‌دهد. خانواده همسایه سرپرستی این دختر را قبول می‌کند. ریحانه در دانشگاه رشته کشاورزی را می‌خواند، سپس به روستای خود برمی‌گردد و تصمیم دارد کاشت پسته را در روستا انجام دهد. اما در این مسیر مشکلات زیادی برای دختر داستان ما پیش می‌آید با این حال او تلاش می‌کند با تمام این سختی‌ها به اهدافش برسد.

نویسنده درباره اهداف کتاب گفت: نفت هزاران سال طول می‌کشد که قابل مصرف باشد، چه بهتر که دولتمردان کشور بیایند روستاها را غنی کنند از محصولاتی که قابل کشت در روستاها است و اقتصاد ما به گونه‌ای نباشد که فقط به نفت متکی باشد. در این کتاب من به خیلی از جزئیات پرداخته‌ام، بچه‌های کار، بهزیستی و دستفروش‌ها. من دوست دارم کسانی که دست‌اندرکار هستند از کتابم حمایت کنند، و این حمایت در حد یک صحبت یا قول نباشد. من هدفم این است که کتابم در جامعه تاثیرگذار باشد. کتاب من می‌تواند با معرفی در صدا و سیما مثمرثمر باشد. همچنین این کتاب می‌تواند جلوی از بین رفتن روستاها و منابع طبیعی کشور را بگیرد.

این نویسنده درباره کتاب مورد علاقه خودش گفت: کتاب اسرارنهفته من را خیلی دوست دارم، در این کتاب از دلتنگی‌هایم، از دردهای و غم‌هایی که در قلبم داشتم، از فلک، زمانه بد از هر چیزی که دلگیر بودم صحبت کردم. در این کتاب شعری را در وصف پدرو مادرم نوشتم:

ز رفتن پدر و مادرم دنیا اشک و آه شده

زندگی پر از آرزویم خیلی تباه شده

همچنین در وصف کودکی شعر‌های سرودم، شعرهای که نیمه شب از خواب بیدارم می‌کرد، برخی از این اشعار را وقتی برای نماز بیدار می‌شدم می‌نوشتم.

نویسنده درباره کتابی که در دست ناشر دارد نیز گفت: کتاب پرستار برگرفته از داستانی است که زمانی که در بیمارستان کار می‌کردم برای خودم اتفاق افتاد است. من این ماجرا را به شکل قصه نگاشته‌ام. داستان در مورد قصه پرستاری در بیمارستان است که با روحیه و رفتار خوب، خیلی از بیماران که در بیمارستان بستری می‌شوند را با امید دوباره به زندگی بر‌می‌گرداند.

او با بیان این مطلب که “مهربانی خیلی خوب است، ما با مهربانی می‌توانیم کوه‌ها را تسخیر کنیم، مهربانی بهترین واژه است که در همه مراحل زندگی‌مان می‌توانیم از آن استفاده کنیم. وقتی مهربانی باشد همه چی بر وقف مرادمان است. اخلاق خوب، رفتار خوب، کردار خوب که همگی می‌توانند زندگی شما را تابان کنند و ما انسان‌ها در طول زندگی‌مان تا وقتی که زنده هستیم و با هر شغل و سمتی که داریم، احتیاج به محبت داریم” اضافه کرد: رهبر ما خیلی دوست دارند از کارگرهای که کارآفرین هستند حمایت بشوند و خودشان هم خیلی ایده شعر دارند. دلم می‌خواهد از ایشان هم تشکر کنم، به دلیل پشتیبانی که از خانه کارگر و کارگران می‌کنند. همسرم در نوشتن کتاب و تحصیلات من خیلی به من کمک کردند، جادارد در  اینجا از ایشان هم تشکر کنم. همچنین تشکر ویژه از رئیس بیمارستان کودکان تهران آقای دکتر نیکوبخت و مدیران بیمارستان و آقای فرهاد غفاری دارم.