یادداشتی از فریدون مجلسی

کارشناس  مسائل آمریکا

یکی از سلاح‌های بازدارنده که در اروپا به شدت اهمیت دارد، بدون تردید توسعه و تمدن است. اروپایی‌ها عادت کردند که در چند قرن اخیر ملاحظه هیچ مسأله‌ای را نکنند و همیشه به دنبال تأمین منافع خود بوده و هستند و به صورت یک‌طرفه دنیا را مشاهده می‌کنند. اینکه روسیه به اوکراین حمله کرده بدون شک یک نکته منفی  بود اما اینکه اروپا جنگ‌طلبی را در دستور کار قرار می‌دهد یک موضوع خطرناک به حساب می‌آید. واقعیت این است که اروپا اعلام می‌کند اوکراین می‌تواند به عمق روسیه حمله‌ور شود و این اقدام به نوعی نشان از آن دارد که آنها می‌خواهند دامنه جنگ ادامه داشته باشد و به همین جهت ما یک تقابل مشهود را نظاره‌گر هستیم.

در این مسیر بدون شک اروپا باید متوجه شود که روسیه هم در مقابل می‌تواند جلال و شکوه برلین، پاریس و حتی لندن را زیر سوال ببرد. این در حالیست که روس‌ها برای خودشان یک حق و حقوقی را هدفگذاری کردند ولی نتوانستند اوکراین را با خود متحد کنند و بحث اصلی اینجاست که حالا روسیه باید جنگ اوکراین را به هر ترتیب به پایان برساند. این در حالیست که اروپا به دنبال افزایش هزینه روسیه بوده اما خودشان هم باید در همین راستا هزینه‌های گزافی را پرداخت کنند. بر همین اساس باید توجه شود که روسیه کشور ثروتمندی به حساب می‌آید و نمی‌توان با این کشور به عنوان یک کودک رفتار کرد.

باید توجه شود که غرب نمی‌خواهد روسیه توسعه اقتصادی خود را به پایان برساند بلکه آنها نگران به وجود آمدن مدل جدیدی از چین هستند که می‌تواند محوریت آن توسعه و اقتصاد باشد. توجه داشته باشید که اگر اوکراین دست به حملات عمیق علیه مرزها و یا خاک روسیه بزند احتمال دارد که مسکو هم دست به بمباران کی‌یف بزند و به صورت گسترده این اتفاق را در دستور کار خود قرار دهد که آن‌موقع تحولات به شدت خطرناک خواهد بود. از سوی دیگر حتی ممکن است که روسیه اقدام به حملات هدفمند علیه فرانسه،انگلیس و آلمان کند که این فاز خطرناک‌تری را در قاره سبز رقم خواهد زد و بدون تردید برای اروپا به شدت هزینه‌زا خواهد بود.