رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در ۲ روز آینده بارش‌های رگباری در نیمه شمالی استان ادامه می یابد.

به گزارش جارچی اخبار، «محمد امیدفر»، افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی، این وضعیت به ویژه بعد از ظهر و اوایل شب در منطقه ارسباران شدت بیشتری خواهد داشت.

وی اظهار کرد: بر این اساس، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و بارش تگرگ در ارتفاعات و نواحی سردسیر استان وجود دارد.

رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از روز سه شنبه تا پنجشنبه جوی به نسبت پایدار در استان حاکم می شود، گفت: با توجه به افزایش سرعت باد در روز سه شنبه، احتمال نفوذ یا خیزش گرد و خاک دور از انتظار نیست.

امیدفر، ادامه داد: با توجه به احتمال رخداد تندبادهای لحظه ای در این روز، سقوط یا پرتاب اجسام و خسارت به سازه های سبک وجود دارد بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه برای محکم کردن سازه های سبک، تابلوهای تبلیغاتی و سقف گلخانه ها، عدم پارک خودروها در کنار درختان و توجه کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی استان ضروری است.

وی یادآور شد: از لحاظ شرایط دمایی نیز در روزهای آینده، دما به طور نسبی روزانه یک تا ۲ درجه سانتی گراد در استان افزایش می یابد.

رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته، میانه با دمای ۳۶ درجه و چاراویماق با دمای ۹ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بودند.

امیدفر، ادامه داد: در این بازه زمانی، دمای تبریز در گرمترین زمان به ۳۱ و در خنک ترین زمان به ۱۴ درجه سانتی گراد بالای صفر رسید و دمای فعلی این شهر (۱۱ صبح) ۲۳ درجه بالای صفر است که نسبت به روز گذشته در همین ساعت چهار درجه کاهش یافته است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.