کارشناس مسائل منطقه گفت: ماهیت طرح آتش‌بس صرفاً نگاه آمریکا به پرونده غزه و پایان دادن به آن نیست، بلکه موضوع اصلی رفتار نخست وزیر اسرائیل و حتی کابینه راستگرای تحت فرمان وی در شرایط کنونی است.

به گزارش جارچی اخبار، صباح زنگنه، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به مطرح شدن طرح سه‌ مرحله‌ای آتش‌بس غزه از سوی اسرائیل در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد: طرحی که از سوی اسرائیل و توسط ایالات متحده برای برقراری آتش‌بس در غزه مطرح شده عملاً دارای سه مرحله است اما باید توجه داشت که آمریکا در شرایط فعلی به سمت انتخابات ریاست جمهوری پیش می‌رود و در این میان بایدن هم به خوبی می‌داند که به یک برگ برنده در وضعیت کنونی نیاز دارد و این برگ برنده می‌تواند در هر گوشه دنیا اعم از خاورمیانه یا تایوان و حتی اوکراین باشد. به هر ترتیب او می‌داند که عربستان و قطر به عنوان دو مهره اصلی منطقه‌ای می‌توانند کمک حال واشنگتن باشند؛ به گونه‌ای که قطر به حماس فشار می‌آورد و عربستان سعودی هم به نوعی با تأمین منافعش از سوی ایالات متحده بر سر میز مذاکره با اسرائیل خواهد نشست.

وی ادامه داد: این در حالیست که بایدن به خوبی می‌داند که اگرچه ترامپ به هر ترتیب با مشکلات و پرونده‌های قضایی روبه‌رو است اما او می‌تواند باز هم در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شود. در این راستا باید متوجه بود که ماهیت این مسأله صرفاً نگاه آمریکا به پرونده غزه و پایان دادن به آن نیست، بلکه موضوع اصلی رفتار نخست‌وزیر اسرائیل و حتی کابینه راستگرای تحت فرمان وی در شرایط کنونی است. هرگاه مسئله آتش‌بس و موضوع تبادل اسرا میان طرفین مطرح شد، نتانیاهو اقدام به سنگ‌اندازی در این مسیر کرده و به گونه‌ای آن را به حاشیه برد. به موازات این روند باید متوجه باشیم که بایدن دو ابزار در مقابل نتانیاهو در اختیار دارد که نخست کمک‌های مالی واشنگتن به تل‌آویو خواهد بود و دوم کمک‌های تسلیحاتی ایالات متحده به اسرائیل است.

سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان همکاری اسلامی تصریح کرد: اگر هر کدام از دو کمک مذکور با فرمان بایدن قطع شود بدون تردید مشکلات زیادی برای رژیم صهیونیستی به وجود خواهد آمد و ارتش اسرائیل در آن زمان قادر به ادامه جنگ در غزه نخواهد بود. توجه داشته باشید که بر اساس طرح موردنظر، ابتدا یک آتش‌بس شش هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمانی حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان دادن به جنگ مذاکره خواهند کرد و اگر مذاکرات بیشتر از شش هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد. در مرحله دوم این طرح پیشنهادی هم حماس تمام اسرای اسرائیل را آزاد خواهد کرد و تل‌آویو هم در مقابل تمام نیروهای خود را از غزه خارج می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سومین و آخرین مرحله این طرح پیشنهادی آتش‌بس، شامل یک طرح بزرگ بازسازی غزه خواهد بود. اگر رئیس جمهور آمریکا در این راستا بخواهد واقعا جنگ را پایان دهد می‌تواند از این دو ابزار علیه اسرائیل استفاده کند و به هر ترتیب نتانیاهو را زیر فشار قرار دهد اما بحث اینجاست که نتانیاهو از این روند نگران است و شاید او بتواند از آمریکا در مورد عدم بازداشت در پرونده‌های قضایی پس از آتش‌بس یک تضمین مشخص سیاسی را کسب کند و در آنجا اوضاع را به سمت منافع خود سوق دهد.