توجه داشته باشیم که گروه‌های مقاومت فلسطینی به کرات این مساله را مورد اشاره قرار داده بودند که اسرائیل دروغ می‌گوید و وضعیت مقاومت فلسطین در نبرد با دشمن اسرائیلی بسیار خوب است. به نظر می‌رسد پذیرش توافق آتش بس از سوی دولت نتانیاهو در واقع نقطه شروع آغاز یک دومینوی شکست و ناکامی برای رژیم اشغالگر قدس و به ویژه شخص نتانیاهو باشد.

به گزارش جارچی اخبار، «نسیم احمد»؛ نویسنده و تحلیلگر عرصه سیاست بین‌الملل در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

رژیم اشغالگر قدس با تهدید دادستان دیوان لاهه به دنبال فرار از یک فاجعه بزرگ علیه خود است/ موافقت اسرائیل با پایان جنگ غزه از موضع ضعف بود/ جنگ غزه آگاهی جهانی در مورد ماهیت غیرانسانی صهیونیست‌ها را بیش از پیش افزایش داده است

«کریم خان» دادستان دیوان بین المللی دادگستری اخیرا در اقدامی معنادار، خواستار صدور حکم بازداشت بین المللی نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به همراه یوآف گالانت وزیر جنگ صهیونیست‌ها شده است. قرار است هیاتی از قضات دیوان لاهه، این درخواست را بررسی کنند.

رویدادی که در روزهای اخیر نیز بسیاری از منابع و دیپلمات‌های غربی نسبت به قریب الوقوع بودن آن هشدار می‌دادند. با این حال، محافل سیاسی و امنیتی نزدیک به نتانیاهو اقدام به طرح تهدیدات مختلف علیه دادستان دیوان لاهه می‌کنند. رویکری که به هیج عنوان عجیب نیست و پیشتر نیز شاهد بودیم که وزیر خارجه افریقای جنوبی گفته بود که پس از شکایت دولتش از صهیونیست‌ها به دیوان بین المللی دادگستری به دلیل ارتکاب به جنایت علیه بشریت در نوار غزه، تهدیدات صهیونیست‌ها علیه وی و جانش به شدت افزایش یافته است.

در این راستا، نشریه گاردین هم به تازگی در گزارشی جنجالی، از کارزار ۹ساله صهیونیست‌ها در انجام جاسوسی از دیوان لاهه و مقام‌های ارشد این نهاد قضایی بین المللی پرده برداشته است. گاردین در گزارش خود به موارد مختلف تهدید دادستان و مقام‌های قضایی دیوان لاهه از سوی صهیونیست‌ها نیز اشاره داشته و موراد مستندی را مطرح کرده است.

با این همه، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که صدور حکم مذکور علیه نتانیاهو، آنهم در شرایطی که بنی گانتس از چهره‌های مخالف با نخست وزیر اسرائیل و عضو کابینه جنگ اسرائیل به نتانیاهو هشدار داده که اگر تا ۱۰ ژوئن طرحی روشن را در مورد آینده جنگ غزه ارائه نکند باید انتظار خروج وی و حزبش از ائتلاف دولت نتانیاهو را داشته باشد، حامل معانی قابل تاملی است.

از این رو، ایلنا در گفتگو با «نسیم احمد»، نویسنده و تحلیلگر حوزه سیاست بین الملل، به واکاوی چند سوال مهم و محوری در رابطه با تحولات مذکور پرداخته است.

مشروح گفتگو با نسیم احمد را در ادامه می‌خوانید.

در روزهای گذشته اخبار مختلفی دال بر درخواست کریم خان، دادستان دیوان بین المللی دادگستری جهت صدور قرار بازداشت برای نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و البته یوآف گالانت وزیر جنگ صهیونیست‌ها منتشر شده است. قرار است هیاتی از قضات دیوان بین المللی دادگستری این درخواست را بررسی کنند. به نظر شما تا چه حد تحقق این گزاره محتمل است؟

دلایلی زیادی وجود دارند که صدور قرار بازداشت بین المللی نتانیاهو و گالانت را به رویدادهای قریب الوقوع تبدیل می‌کنند. شاید عینی‌ترین دلیل این مساله این باشد که آن‌ها مرتکب جنایات جنگی بزرگی در نوار غزه شده‌اند. توجه داشته باشیم که اکنون بیش از ۳۶ هزار نفر در غزه در نتیجه حملات صهیونیست‌ها کشته شده‌اند و البته که بیش از ۷۰ هزار نفر نیز مجروح و مفقود هستند.

موضوعی که از یک فاجعه آفرینی بزرگ انسانی در نوار غزه از سوی رژیم اشغالگر قدس خبر می‌دهد. در کنار این‌ها، شاهد بوده‌ایم که اخیرا نتانیاهو دادستان دیوان بین المللی دادگستری را نیز علنا تهدید کرده است. به نظر می‌رسد که اگر ماجرای صدور حکم بازداشت بین المللی نتانیاهو جدی نبود، او دست به چنین تهدیدی نمی‌زد. وی در موضعگیری خود عملا جان دادستان دیوان بین المللی دادگستری را تهدید کرده است.

موضوعی که نشان می‌دهد تا چه اندازه رژیم اشغالگر قدس جنایتکار است. با این همه، می‌توان گفت که تقریبا تمامی شرایط فراهم است تا حکم بازداشت بین المللی نتانیاهو صادر شود و البته که شواهد در این رابطه نیز کم نیستند.

به نظر شما صدور این حکم چه تبعاتی برای صهیونیست‌ها دارد؟

اصلی‌ترین پیامد این موضوع این خواهد بود که همکاری با رژیم اشغالگر قدس در عرصه بین المللی به شدت پرهزینه و گران خواهد شد. تردیدی نیست که اگر به صورت رسمی یک چنین حکمی علیه نتانیاهو صادر شود، سیاستمداران مختلف در اقصی نقاط جهان در همکاری با نتانیاهو و دولتش با چالش‌های جدی رو به رو خواهند شد. البته که نهادها و شرکت‌ها و لابی‌های متحد صهیونیست‌ها در عرصه بین المللی نیز روزگار سختی را در پیش خواهند داشت.

زیرا به مثابه نهادهای حامی رژیمی شناحته می‌شوند که مرتکب نسل کشی و جنایت در نوار غزه شده است. جدای از همه اینها، این یک پیروزی بزرگ برای مردم فلسطین است. زیرا آن‌ها عملا با مقاومت خود صهیونیست‌ها را به نقطه‌ای کشانده‌اند که هیچگاه فکرش را هم نمی‌کردند. به طور خاص دولت آمریکا نیز برای نخستین بار با وضعیتی رو به رو شده که رئیس یک رژیم سیاسی که متحد نزدیک آن است، به مثابه جنایتکار جنگی تخت بازداشت بین‌المللی قرار می‌گیرد. واشنگتن با این چالش از جانب افکار عمومی جهان رو به رو است که اساسا چرا باید با چنین فرد و رژیمی ارتباط داشته باشد. موضوعی که به نظر می‌رسد سطح تنش و بحران‌ها در عرصه سیاست داخلی آمریکا را با محوریت مساله اسرائیل افزایش خواهد داد.

جالب است که برخی دولت‌های اروپایی نظیر نروژ اعلام کرده‌اند در صورت صدور حکم بازداشت نتانیاهو آن را در خاک خود اجرایی می‌کنند و اگر نتانیاهو به کشورشان سفر کند وی را بازداشت خواهند کرد.

خوب این همان نکته‌ای است که پیشتر به آن اشاره شد. در حقیقت صدور حکم بازداشت نتانیاهو و اعضای دولتش، به شدت آن‌ها را منزوی خواهد کرد و هزینه همکاری با آن‌ها را افزایش می‌دهد. موضوعی که به هیچ عنوان برای صهیونیست‌ها گزینه مطلوبی نیست و آن‌ها سالهاست که با استفاده از انواع و اقسام حربه‌ها سعی در فرار از آن دارند.

برخی دولت‌های اروپایی نظیر ایرلند و اسپانیا نیز از شناسایی دولت و کشور فلسطین خبر داده‌اند. روندی که به نظر می‌رسد در روزهای آتی ماهیت گسترده‌تری را نیز به خود بگیرد.

به نظر می‌رسد که این مساله تابعی از حقانیت مبارزات ملت فلسطین علیه رژیم اسرائیل است. بیش از هفت ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد با این حال پس از گذشت زمان مذکور می‌بینیم که این ملت و مقاومت فلسطین هستند که به دستاورهای قبال توجهی چه در عصره میدانی و چه در قالب نهادهای بین المللی دست پیدا می‌کنند. این مساله‌ای معنادار برای اشغالگران اسرائیلی است. به نظر می‌رسد که جنگ غزه و رویدادهای رخ داده در قالب آن، رژیم صهیونیستی را به شدت تضعیف کنند و آن را در سراشیبی سقوط قرار دهند.

یکی از عینی‌ترین جلوه‌های این موضوع نیز این است که می‌بینیم امواج بیداری و آگاهی در مورد رژیم اسرائیل، در کشورهای مختلف غربی قایل مشاهده است و البته که نمودهای عینی خود را در قالب ویکردهای جدید اتخاذ شده از سوی برخی دولت‌های غربی نیز به نمایش می‌گذارد. مسائلی که همه و همه از دستاوردهای ملت فلسطین در نبرد با دشمن اسرائیلی خبر می‌دهند.

به تازگی کابینه صهیونیست‌ها با توافق آتش بس پیشنهادی جهت پایان دادن به جنگ غزه موافقت کرده است. ارزیابی شما از این مساله چیست؟

این مساله در نوع خود نشان از وارونه بودن سیلی از تبلیغات و کارزار جنگ نرم صهیونیست‌ها دارد. آن‌ها مدام از دست برتر خود در جنگ غزه خبر می‌دادند اما اکنون مجبور به پذیرش شروط حماس شده‌اند. توجه داشته باشیم که گروه‌های مقاومت فلسطینی به کرات این مساله را مورد اشاره قرار داده بودند که اسرائیل دروغ می‌گوید و وضعیت مقاومت فلسطین در نبرد با دشمن اسرائیلی بسیار خوب است. به نظر می‌رسد پذیرش توافق آتش بس از سوی دولت نتانیاهو در واقع نقطه شروع آغاز یک دومینوی شکست و ناکامی برای رژیم اشغالگر قدس و به ویژه شخص نتانیاهو باشد.