با توجه به فرونشست‌های اخیر شبکه فرسوده فاضلاب در بعضی از مناطق شهر اصفهان مدیرعامل آبفا استان اصفهان سلسه اقدامات مالی و اجرایی انجام شده در سال‌های اخیر را به منظور حل این مشکل در راستای تنویر افکار عمومی تشریح کرد.

وی افزود: تاکنون بیش از ۴ هزار کیلومتر لوله‌گذاری در این کلان شهر انجام شده است، اما پیشرو بودن در احداث شبکه فاضلاب در کشور باعث شده تا مشکلات و عوارض فرسودگی و فروریزش در شبکه قدیمی اصفهان، زودتر از شهرهای دیگر مشاهده شود.

اکبریان ادامه داد: در دهه ۸۰ اولین ریزش‌ها در شهر اصفهان مشاهده و همزمان پیگیری‌ و اقدامات عملیاتی آغاز شد، در سال ۱۳۸۴ طرح بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان به عنوان یک طرح عمرانی، ردیف اعتبار ملی اخذ کرد و در سال ۱۳۸۸، پیگیری اخذ مبلغ ۵۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به این پروژه آغاز و پس از طی فرایندهای قانونی و مناقصه عملیات اجرایی در اوایل دهه ۹۰ با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد.

مدیرعامل آبفا اصفهان گفت: در کنار عملیات بازسازی استفاده از دانش روز دنیا در اصلاح شبکه‌های فاضلاب (CIpp) به کارگرفته شد.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰ کیلومتر از شبکه فرسوده در نقاط مختلف شهر از جمله محورهای جنوب و شمال رودخانه زاینده‌رود، بلوار میرزاکوچک خان، بلوار شهید چمران، خیابان اوحدی، خیابان نظر، خیابان میر اصلاح شده است.

اکبریان تصریح کرد: با توجه به میزان فرسودگی و بررسی فنی شبکه‌ها مشخص شد که بالغ بر ۴۴ کیلومتر از شبکه موجود باید در اولویت بازسازی و نوسازی قرار گیرد که اعتبار مورد نیاز برای اجرای این اولویت، ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرعامل آبفای اصفهان افزود: اقدامات لازم در راستای تامین منابع مالی از طرق مختلف از جمله، استفاده مجدد از ظرفیت‌های فاینانس خارجی به میزان ۵۰ میلیون یورو، استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک ملت، تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات بحران منابع بند م ماده ۲۸ قانون الحاق و تخصیص مبلغ ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور پیگیری شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲۵۵ میلیارد تومان از این مبالغ اخذ و مابقی در حال پیگیری است و در حال حاضر پروژه‌های اصلاح خطوط انتقال و شبکه فاضلاب در نقاط مختلف شهر به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان در حال انجام است.

اواسط هفته گذشته پس‌زدگی فاضلاب سبب مسدود شدن محور جنوب به شمال خیابان پروین اعتصامی (حدفاصل چهارراه شیخ طوسی تا میدان لاله) شد. پیش از این نیز نشست زمین ناشی از شکستگی خط لوله فاضلاب در خیابان آپادانا اول (شهید قدوسی)و خیابان شهیدان کاظمی سبب بروز حادثه برای یک دستگاه اتوبوس و فرورفتگی آن داخل زمین شد. همچنین نشست‌ زمین در چهارراه نظر، خیابان‌های علامه امینی، امام خمینی(ره) و حکیم، ملک شهر، اتوبان آقابابایی و بلوار صُفه اصفهان اتفاق افتاده است.