استاد حقوق اساسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در خصوص انتخابات ریاست جمهوری در قانون اساسی، مطلبی درمورد استعفای نامزدهای دارای مسئولیت اصلا نیامده‌ است اگرچه در این زمینه حتما نیاز به مقرره ‌گذاری داریم اما در حال حاضر تنها چیزی که اینجا می‌توان مطرح کرد، اخلاق سیاسی است که آن را هم اصلا چه کسی در اینجا محترم می شمارد؟

به گزارش جارچی اخبار، علی اکبر گرجی رییس انجمن حقوق اساسی ایران در خصوص تکلیف قانونی مسئولان کشوری در زمان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری برای استعفا یا ادامه مسئولیت گفت: در قانون اساسی، مطلبی در مورد استعفا برای نامزدهای دارای مسئولیت اصلا نیامده‌ است. برای انتخابات مجلس این مطلب آمده ولی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیامده‌ است. در انتخابات مجلس در قانون تصریح شده که یکسری از مقامات اگر بخواهند در انتخابات شرکت کنند، باید استعفا دهند ولی در قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلا چنین چیزی وجود ندارد.

وی افزود: البته از لحاظ حقوقی یک مقدار شائبه‌ تعارض منافع مطرح است، اما اولا در قانون اصلا این مساله وجود ندارد، ثانیا شما کشورهای دیگر را هم نگاه کنید، رییس جمهور مستقر هم در انتخابات شرکت می‌کند. نمی‌توانیم بگوییم چون فلانی رییس جمهور مستقر است، نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که با توجه به استفاده برخی نامزدهای دارای مسئولیت از این جایگاه آیا نیاز به بازنگری در این زمینه وجود دارد، عنوان کرد: حتما نیاز به مقرره ‌گذاری در این زمینه داریم ولیکن در حال حاضر به نظر من کار خلاف قانونی صورت نمی‌گیرد اما تنها چیزی که اینجا باید مدنظر قرار بدهیم این است که کسانی که به هر حال الان در راس مسئولیت‌های اجرایی یا دیگر مسئولیت‌ها هستند به هیچ عنوان نباید از موقعیت‌هایشان برای تقویت جایگاه انتخاباتی خود‌ استفاده کنند، یعنی آن استفاده صد درصد خلاف اخلاق سیاسی و آسیب زننده به رقابت است البته ما اساسا رقابت واقعی و منصفانه ‌هم که درانتخابات‌مان نداریم ولی به هرحال ابعاد حقوقی این مساله به این شکل است.

گرجی در پاسخ به این سوال که آیا قانون در مورد استفاده نامزدها از جایگاه اجرایی خود در راستای تبلیغات انتخاباتی، مجازاتی را در نظر  گرفته است، گفت: عملا ما در این زمینه قانونی که بخواهد ممنوعیتی برای رییس مجلس و رییس جمهور مستقر ایجاد کند، نداریم اما تنها چیزی که اینجا می‌توان مطرح کرد، اخلاق سیاسی است که آن را هم اصلا چه کسی در اینجا محترم می شمارد؟

وی یادآور شد: قانون انتخابات مجلس یکسری شرایط را برای کاندیداتوری پیش‌بینی کرده است ولی در قانون ریاست جمهوری اصلا چنین چیزی را ندیده‌ایم.