معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: سامانه جان (جریان اقتصادی نوین) سکوی خرید و فروش محصولات فناور و در پی ایجاد بازار برای محصولات تجاری قیمت‌گذاری شده شرکت‌های فناوری با حمایت وزارت علوم است.

به گزارش جارچی اخبار،  حسن زمانیان امروز (دوشنبه) در مراسم رونمایی از سامانه جریان اقتصادی نوین (جان) اظهارداشت: در دولت سیزدهم با راه اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها یا به اختصار نان وقفه بین دانشگاه و صنعت برطرف شد و در ادامه توجه سیاستگذار به مقوله بازار و خرید و فروش هم مورد توجه قرار گرفت.

وی در این مراسم در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در کشور ما تحقیقات و تولید دانش بنیان وضعیت مناسبی دارد ولی بازار همواره مورد غفلت قرار داشت. برای غلبه بر این مشکل یکی از راهکارها ایجاد سامانه جان یا جریان اقتصادی نوین بود.

معاون وزیر علوم افزود: ایجاد بازار الکترونیکی، ایجاد پایگاه داده قابل اتکا برای شرکت‌های دانش بنیان، محلی برای عرضه محصولات شرکت‌های دانش بنیان از جمله اهداف ایجاد سامانه جان است. سامانه جان در پی ایجاد بازار برای محصولات تجاری قیمت گذاری شده برای شرکت‌های فناوری با حمایت وزارت علوم است.

به گفته زمانیان وجه تمایز سامانه جان نیز فروش محصولات شرکت های فناور و امکان سفارش سازی محصولات فناور است.

معاون وزیر علوم گفت: تا کنون ۸۷ درصد از پارک‌های علم و فناوری در سامانه بارگذاری شده اند و تعداد پارک‌های فعال در این سامانه نیز ۴۶ پارک است. تعداد محصولات فناورانه ثبت شده در سامانه ۷ هزار و ۱۱۱ و نسبت تعداد محصول به ازای هر شرکت ۳.۱۵ است.

گردش اقتصاد سامانه جان ۴۰ همت است 
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این مراسم گفت: یکی از دغدغه های جدی شرکت های دانش بنیان معرفی محصولات است و با توجه به اینکه جزو شرکت های کوچک هستند و قدرت تبلیغ محصولات خود را ندارند، نیازمند عرصه ای بودیم که بین مجموعه های مختلف و شرکت های فناور نقش عرضه کننده و ارائه دهنده محصول را داشته باشد؛ سامانه جان بازیگر اصلی این عرصه است.

سجاد محمدعلی نژاد بیان کرد: هر مجموعه ای می تواند در سامانه جان محصولات را مقایسه و محصول مورد نیاز خود را تامین کند و حتی می تواند محصول سفارشی داشته باشد. همچنین با دستور وزیر علوم کلیه محصولات وارداتی مشخص شد تا شرکت‌های فناور بر اساس نیاز بازار اقدام به تولید محصولات مورد نظر کنند.

وی گفت: سامانه جان یکی از نظام‌مندترین و با کیفیت‌ترین سامانه‌هایی است که در اختیار شرکت‌های فناوری قرار گرفت. در فرایند ابتدایی بیش از سه هزار شرکت در سامانه وارد شدند و گردش اقتصادی این سامانه اکنون بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

به گفته محمدعلی نژاد تفاهم نامه ای با وزارت صنعت امضا داریم که سامانه جان به سامانه توانیران متصل شد و پس از این دیگر امکان واردات محصولاتی که در داخل کشور امکان تولید آنها وجود دارد نیست و به این شکر دیگر خروج ارز نخواهیم داشت.