به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، وزارت جهاد کشاورزی با در پیش گرفتن سیاست ایجاد انباشتگی در انواع دام همزمان با تقویت واردات، هر چند در کوتاه‌مدت قیمت دام را کاهش می‌دهد اما در درازمدت دامداران را متضرر و آنها را به خروج از صنعت مجبور می‌کند.

به گزارش جارچی اخبار،افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک شرحی از وضعیت بازار دام زنده شرح داد و گفت: اکنون بره‌ها برای ورود به بازار آماده هستند و وزن گرفته‌اند و این اتفاق به افزایش عرضه انجامیده است بنابراین هر کیلو گوسفند زنده در میادین دام حول و حوش ۳۰۰ هزار تومان در هر کیلو قیمت دارد.

وی افزود: نزدیک شدن به عید قربان و روز عرفه بنا بر معمول هر سال تقاضا را برای دام زنده در روزهای نزدیک به این دو مناسبت را تقویت می‌کند و این اتفاق افزایش قیمت مقطعی را مانند هر سال در پی دارد.

صدردادرس در ادامه تصریح کرد: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی برای سال جاری سیاست واردات گسترده بره پایه پروار را پیش گرفته و این سیاست هر چند ممکن است در کوتاه‌مدت به کاهش قیمت‌ها کمک کند اما در درازمدت پیامدهای زیان‌باری برای مصرف‌کننده و تولیدکننده در پی دارد.

وی یادآور شد: کاهش کنونی قیمت گوشت قرمز برآمده از این همین سیاست که است البته تداوم نخواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک اظهار کرد: با این سیاست وزارت جهاد کشاورزی گله‌داران مولد آسیب زیادی می‌بینند زیرا بره پرواری تنها منبع درآمد دامداران مولد است و واردات گسترده به کشتار دوباره گله‌های مولد می‌انجامد و با از بین رفتن گله‌‌های دام مولد قیمت بره پایه پروار سر به فلک می‌کشد و در ادامه بره‌های پرواری به شدت گران می‌شوند زیرا جمعیت دامی کاهش می‌یابد بنابراین اتحادیه از مسئولان تقاضا دارد که به جای تقویت واردات سیاست‌هایی اتخاذ کنند که قدرت مصرف‌کننده را برای خرید کالای داخلی افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: وزیر جهاد کشاورزی اخیرا اعلام کردند سیاست بازرگانی وزارت جهاد در خدمت تولید داخلی است با این حال در حوزه دام آنچه مشاهده می‌شود متفاوت از گفته ایشان است.

صدردادرس گفت: هنوز آسیب‌های برآمده از کشتار دام‌های مولدی که در سه تا چهار سال گذشته اتفاق افتاد و وزیر محترم هم اخیرا به آن اشاره کردند جبران نشده و حالا این اشتباه دارد بار دیگر تکرار می‌شود.

وی تاکید کرد: واردات زمانی می‌تواند مثمرثمر باشد که همزمان زمینه افزایش تولید پایدار در داخل کشور فراهم باشد و تولید پایدار زمانی محقق می‌شود که محصول داخلی به هر طریقی که شده به دست مصرف‌کننده برسد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک بیان کرد: سیاستی که امروز وزارت جهاد کشاورزی در پیش گرفته ایجاد انباشت در دام‌ها برای کاهش قیمت همزمان با تقویت واردات است؛ این سیاست در کوتاه‌مدت قیمت را پایین می‌آورد اما دامداری که مجبور است به دلیل انباشتگی، دام خود را زیر قیمت تمام‌شده بفروشد و متضرر شود را از مدار تولید خارج می‌کند.

صدردادرس همچنین اظهار کرد: اکنون دام سنگین گوساله پروار نیز در بسیاری از استان‌ها روی دست دامداران مانده و تقاضایی برای آن وجود ندارد زیرا همان سیاست ایجاد انباشتگی که وزارت جهاد کشاورزی در مورد دام سبک اعمال کرده در مورد دام سنگین هم اعمال می‌کند و بنابراین امروز وزارتخانه باید به داد دامداران برسد و با خرید دام زنده به بقای صنعت دامداری در کشور کمک کند.

وی در نهایت تصریح کرد: تنها واردکننده دام است که از سیاست ایجاد انباشتگی منتفع می‌شود.