رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص بحث تغییر کاربری خلعت پوشان از اراضی دانشگاه تبریز گفت: اجرای چنین طرحی برای تایید ابتدا باید به کمیسیون ماده پنج برود که تا به امروز این طرح به کمیسیون نیامده و اقدامی نیز برای اجرای آن انجام نشده است.

به گزارش جارچی اخبار، اکبر فتحی روز دوشنبه در سلسله‌ نشست‌های رسم خدمت، در خصوص دلیل تغییر مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی استان نیز گفت: هیچ مدیرکلی به خاطر این طرح عزل نشده است.

فتحی افزود: دوره مدیریت مرکز تحقیقات ۲ ساله است و تغییر آقای بایبوردی ارتباطی به سازمان جهاد کشاورزی استان ندارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان داریم، افزود: تعداد چهار هزار و ۵۰۰ مورد کاربری غیرمجاز در سه سال اخیر در استان شناسایی شده است.

وی در ادامه از ۲۵۰ هزار میلیارد ریال تقاضای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان در مدت سه سال گذشته خبرداد و گفت: نسبت به سال های قبل از دولت مردمی افزایش ۲۰ برابری در این زمینه اتفاق افتاده است.

به گزارش جارچی اخبار، اکبر فتحی روز دوشنبه در سلسله‌ نشست‌های رسم خدمت، اظهار کرد: امسال شاهد اقدامات خوبی در راستای جذب سرمایه گذاری بودیم و سرمایه گذاران از سایربخش‌ها به بخش کشاورزی آمدند .

وی گفت: در طول سه سال گذشته سالانه حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در بخش کشاورزی استان سرمایه گذاری شده است در حالی که قبلا مجموع سرمایه گذاری به بیش از سه هزار میلیارد ریال هم نمی‌رسید.

فتحی اظهار کرد: وظیفه بخش کشاورزی، ایجاد امنیت غذایی و تامین غذای مورد نیاز جامعه است و این در حالی است که جمعیت روز به روز در حال افزایش است و منابع نیز در معرض انواع تهدیدات، محدود می‌شوند.

وی با بیان این‌که برای جبران این محدودیت‌ها باید از دانش روز استفاده شود، افزود: حدود ۳۰۰ شرکت و کلینیک کشاورزی در سطح استان داریم که توسط فارغ التحصیلان کشاورزی ایجاد شده و همگی در خدمت بخش کشاورزی هستند و در فرایند اخذ مجوز دانش بنیان قرار دارند.

وی با بیان این‌که تعداد ۳۳ شرکت‌ دانش بنیان در بخش کشاورزی استان فعال است، ادامه داد: قیمت گذاری مناسب برای محصول گندم از سال اول خدمت دولت سیزدهم باعث شد تا کشاورزان رغبت بیشتری برای کشت گندم و ارتقای عملکرد آن بیابند تا در نهایت میزان تولید و خرید گندم در سه سال گذشته افزایش یافته است و در بحث آرد خبازی به خودکفایی رسیدیم .

فتحی با بیان این‌که سالانه ۱۱۵ هزار تن کود و ۷۵ هزار تن بذر اصلاح شده در بخش کشاورزی استان استفاده می‌شود، ادامه داد: اقدامات سازه‌ای در مدیریت آب و خاک شامل اصلاح و بهبود وضعیت خاک، سیستم‌های نوین آبیاری و احیا و مرمت قنات ها و بهینه سازی مصرف آب کشاورزی در دست اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های اولیه دولت سیزدهم اتمام پروژه‌های نیمه تمام بوده و پروژه‌هایی چون پایاب سد قیزقلعه‌سی که از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و با ۹۵ درصد پیشرفت متوقف شده بود، با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی تکمیل و به بهره برداری رسید.

فتحی با بیان این‌که حدود ۲۲ هزار هکتار شبکه‌ نوین آبیاری در استان به بهره برداری رسیده است، گفت: آمارهای بارندگی و تبخیر استان نشاندهنده شرایط خشک بودن استان است که در این راستا باید به بهینه سازی منابع آبی توجه شود و در سه ساله دولت سیزدهم نیز با تامین منابع در هر سال تعداد ۶۰ رشته قنات استان بهسازی و تحویل بهره برداران داده شد.

وی با اشاره به انجام سالانه ۱۳۰ کیلومتر بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی درجه سه و چهار در استان، اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی در بخش نهاده‌های دامی، شاهد برخی تحولات بودیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که نوسانات قیمتی در زمان اجرای این طرح امروز به ثبات رسیده است، گفت: تولید طیور استان از حدود ۷۰ هزار تن به ۱۰۰ هزار تن تولید افزایش یافته‌ و بازار به لحاظ قیمت و تامین به ثبات رسیده است؛ هم‌چنین پیش از دولت سیزدهم تعداد ۳.۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام می‌گرفت که این رقم امروز به حدود هفت میلیون قطعه رسیده است.

وی در خصوص وضعیت تامین گوشت قرمز نیز افزود: وزارت جهاد کشاورزی به رغم میل باطنی با واردات گوشت قرمز، بازار این محصول را تنظیم می‌کند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز این محصول را با قیمت مصوب دولتی عرضه می‌کنند اما برنامه ما احیای دامداری‌های سنتی است.

فتحی ادامه داد: مجموع تولید محصولات باغی استان اگر خسارت چندانی وارد نشود تا ۱.۲ میلیون تن می‌رسد و امسال نیز وضعیت باغات استان، خوب بوده و پیش بینی می‌شود تا به این عدد برسیم.

وی با بیان این‌که بالای ۹۴ درصد الگوی کشت شده استان منطبق بر الگوی تعریف شده از وزارتخانه است، گفت: صدور سند برای اراضی کشاورزی، رفع تداخل را به دنبال دارد که در این راستا به لحاظ تعداد صدور اسناد رتبه سوم را داریم و در صورت تعیین تکلیف اسناد در دست اخذ به رتبه نخست می‌رویم.

فتحی گفت: اسناد حدود یکهزار و ۲۷۴ پلاک استان به صورت کامل صادر شده و برنامه داریم تا پایان شهریورماه بتوانیم کل پلاک های استان را رفع تداخل کرده و اسناد مربوطه را صادر کنیم.

وی افزود: پیش از دولت سیزدهم حدود ۲۵۰ هکتار گلخانه در استان وجود داشت که امروز این رقم به ۳۵۴ هکتار رسیده است و برای یکهزار هکتار هم متقاضی سرمایه گذاری داریم .

وی در خصوص دلیل بالا بودن قیمت پیاز نیز گفت: بارندگی‌های اخیر باعث کاهش برداشت پیاز شده و اکنون قیمت این محصول با عرضه کمتر، بالاتر از نرخ مورد انتظار است.