پایان دور دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در قاره آسیا، چهره ۱۸ تیم حاضر در مرحله بعد مشخص شد و گروه‌بندی این مرحله در قرعه‌کشی که در هفتم تیر انجام خواهد شد، مشخص می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، با توجه به افزایش تیم‌های حاضر در جام جهانی طبیعتاً صعود به این مسابقات راحت‌تر از قبل خواهد بود؛ البته تیمی که به دنبال حضور مقتدر در جام جهانی است، نباید اینکه با چه تیم‌هایی هم‌گروه است تفاوت داشته باشد ولی به هرحال رسیدن به جام جهانی می‌تواند از مسیر سخت یا آسان صورت گیرد. این ۱۸ تیم در سه گروه ۶ تیمی قرار می‌گیرند که ۲ تیم از هر گروه به صورت مستقیم به جام جهانی راه خواهند یافت.

دیگر خبری از هم‌گروهی با کره‌جنوبی نیست

سیدبندی قرعه‌کشی جام جهانی بر اساس رده‌بندی فیفا انجام می‌شود و ایران بر طبق این رده‌بندی در جایگاه دوم آسیا قرار می‌گیرد و با تیم‌های ژاپن و کره‌جنوبی هم‌گروه نخواهد بود. تیم ملی در ۴ دوره قبلی مقدماتی جام جهانی که ۳ دوره آن منجر به صعود به جام جهانی شد با کره‌جنوبی هم‌گروه بود و دیگر در این دوره این اتفاق نخواهد افتاد.

استرالیا به دنبال انتقام پس از ۲۸ سال

در سید ۲، تیم‌های استرالیا، عراق و قطر قرار دارند که بین این ۳ تیم، استرالیا حریف خطرناک‌تری به نظر می‌رسد. استرالیا تا قبل از آنکه به قاره آسیا وارد شود، در ۳ دوره در مرحله پلی‌آف با ایران دیدار داشت که معروف‌ترین آن به جام جهانی ۱۹۹۸ باز‌می‌گردد. استرالیا با وجودی اینکه حدود ۲ دهه است در قاره آسیا حضور دارد، همچنان ملاقاتی با ایران نداشته و منتظر فرصتی برای انتقام آن شکست تاریخی است.

عراق و قطر ۲ حریفی هستند که در طول تاریخ در مقاطعی حریف ساده و در بازه‌ای رقیبی سخت برای تیم ملی بودند ولی در حال حاضر قطر قهرمان جام ملت‌های آسیا است و در فرم بهتری قرار دارد و عراق حریف ساده‌تری به نظر می‌سد.

فرار از خاطرات تلخ با عربستان

تیم‌های عربستان، ازبکستان و اردن، تیم‌های حاضر در سید ۳ هستند. در ۴ بار آخری که تیم ملی با تیم ملی عربستان در انتخابی جام جهانی در یک گروه بوده‌اند، در رتبه‌ای پایین‌تر از این تیم قرار گرفته و طبیعتاً از نظر روانی، حریف سختی برای تیم ملی به شمار می‌آید.

تیم ملی در ۳ دروه اخیری که به جام جهانی صعود کرده با ازبکستان هم‌گروه بوده و این تیم را حذف کرده ولی در مرحله قبلی ازبکستان حریف سرسختی نشان داد و شاید اردن حریف ساده‌تری باشد.

کدام تیم عربی حریف ایران خواهد بود؟

در سید ۴، سه تیم عربی حوزه خلیج فارس حضور دارند و از جنبه قدرت و سابقه تفاوت چشمگیری با هم ندارند. امارات، عمان و بحرین این ۳ تیم هستند که احتمالاً امارات حریف قوی‌تر و عمان تیمی ضعیف‌تر بین این ۳ تیم باشد.

دیدار با شاگردان برانکو

در سید ۵، تیم‌های چین، قرقیزستان و فلسطین حضور دارند. چین بین این ۳ تیم گزینه نامطلوب‌تری برای هم‌گروهی به نظر می‌رسد. احتمالاً برانکو ایوانکوویچ بتواند در ادامه تیم ملی چین را از وضعیت فعلی نجات دهد و با توجه به شناخت خوبی که این مربی از فوتبال ایران دارد، شاید دیدار با چین بازی مشکلی باشد. فلسطین در جام ملت‌های آسیا، تیم ملی را اذیت کرد و به نظر قرقیزستان در سید ۵ حریف دلخواه ایران باشد.

رویارویی پس از ۱۰ سال

هر ۳ تیم حاضر در سید ۶ تیم‌هایی هستند که تیم ملی در طول تاریخ دیدارهای زیادی با آن داشته است ولی در سال‌های اخیر کمتر با آن روبرو شده است. تیم ملی کویت که تیم ملی در طول تاریخ بیشترین بازی را با آن انجام داده، ۱۰ سال است که با ایران بازی نداشته و سابقه عدم رویارویی ایران با ۲ تیم دیگر طولانی‌تر است.

کره‌شمالی در مرحله اول مسابقات عملکرد خوبی داشته و احتمالاً گزینه سخت سید ۶ این تیم خواهد بود. بین کویت و اندونزی باتوجه به فاصله جغرافیایی دور اندونزی از ایران و دردسرهایی مثل تطبیق زمانی و خستگی سفر به این کشور، کویت گزینه بهتری برای ملی‌پوشان به نظر می‌رسد.

گروه مرگ و زندگی برای ایران

با این اوصاف سخت‌ترین گروه برای ایران در شرایطی محقق خواهد شد که با استرالیا، عربستان، امارات، چین و کره‌شمالی هم‌گروه باشد. ساده‌ترین قرعه برای تیم ملی تیم‌های عراق، اردن، عمان، قرقیزستان و کویت خواهد بود و باید دید که چه سرنوشتی برای تیم ملی رقم خواهد خورد.