نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: به استناد گزارش رییس کل بانک مرکزی در ۳۱ فروردین ۱۴۰۳، ۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸۵۰۰ تومان و ۵۰ میلیارد دلار ارز زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است، یعنی هزاران میلیارد تومان رانت‌ توزیع کرده‌ایم. وضعیت تورم اینطور شده که کارمندان نمی توانند زندگی کنند و خانه کرایه کنند.

به گزارش جارچی اخبار، مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد اقتصادی گفت: من چیزی که میخواهم خدمت شما بگویم اول دیدگاه خودم از نظر اعتقادی است و سپس وضعیت موجودی که داریم و بعد جایی که باید برویم و روشی که باید به آنجا رسید و اینکه چرا به آنجا نرسیدیم رابه شما عرض می کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فرازهایی از نامه امام علی به مالک اشتر گفت: امام علی در این نامه جامعه را به طبقاتی تقسیم می کند طبقه ای از لشکریان و نظامیان که می گوید این ها باعث امنیت و عزت جامعه اند و بدون این ها مملکت اداره نمی شود و بعد می گویدآن‌ها را نمی شود اداره کرد مگر اینکه مالیات بگیریم و قضاتی باید باشند که به اینها نظم دهند. اصل حرفم  چهارمی است که می گوید هیچ یک از آن ها نمی تواند پایدار بماند مگر با با تاجران و صاحبان صنعت. همین نگاه را اگر بپذیرم و در قوانین خود آنها را لحاظ کنیم نباید مشکلات امروز را می داشتیم. این نگاه به تولیدکننده و تاجر و صنعتگر را اگر بپذیریم بدون اینها بقیه طبقات بی‌خود هستند.

هزاران میلیارد تومان رانت‌ در ۳ سال دولت توزیع شده است

پزشکیان یادآور شد: یکسری آمار از وضعیت موجود شاخص های اقتصادی کشور با استناد به آمار بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و مرکز مدیریت بدهی های دولت و سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار می دهم. بدهی دولت به بانک مرکزی از آغاز  سال ۱۴۰۰ تا تا بهمن از ۱۱۵ همت به ۳۰۲ همت رسیده است. بدهی دولت به بانک ها از همان سال از ۴۱۶ همت به ۸۱۹ همت رسیده است یعنی نزدیک دوبرابر شده است. انتشار اوراق مالی طی آن سال ها ۷۵۲ همت شده یعنی دوبرابر شهریور ۱۴۰۰ که ۳۳۳ همت بوده است.

وی افزود: تورم طی سه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ همواره بالای ۴۰ درصد بود، تورم گوشت قرمز و سفید بالای ۷۹.۲ درصد، گوشت مایکان ۸۰ درصد ماهی ۶۳ درصد بوده است. رشد اقتصادی ما کجا بوده؟ گروه کشاورزی منفی ۲.۲ درصد در معادن بدون نفت منفی  ۰/۵ درصد بوده است استخراج نفت و گاز طبیعی ۲۰ درصد بوده است. یعنی رشد اعلام شده به خاطر نفت بوده است.

پزشکیان با اشاره به وضعیت ارز ترجیحی گفت: به استناد گزارش رییس کل بانک مرکزی در ۳۱ فروردین ۱۴۰۳، ۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸۵۰۰ تومان و ۵۰ میلیارد دلار ارز زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است، یعنی هزاران میلیارد تومان رانت‌ توزیع کرده‌ایم. وضعیت تورم اینطور شده که کارمندان نمی توانند زندگی کنند و خانه کرایه کنند. بازنشستگان گرفتارند و قدرت خرید ندارند یعنی به خاطر این تورم وحشتناک دیگر نمی تواند با آن پولی که می گیرند زندگی روزمره خود را تامین کنند.

قرار نبود ما راهی را برویم که مشکلات و گرانی کمر مردم را خرد کند

وی گفت: همه می دانند با کارمندان و معلمان و کارگران که برخورد می کنیم همه نگران و ناراضی اند و اگر جلوی این روند گرفته نشود ما قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. قرار نبود ما راهی را برویم که مشکلات و گرانی کمر مردم را خرد کند.

نمی‌توانیم به قدری که دوست داریم نفت تولید کنیم و بفروشیم

در ادامه عبده تبریزی مشاور همراه مسعود پزشکیان در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما ابراز داشت: محورهای برنامه هفتم توسعه با این محورها نگاشته شده است؛ تعامل سازنده در ورای بین‌الملل، آزادی های مشروع، حفظ کرامت انسان‌ها، فرصت‌های برابر، پست یافتن به جایگاه برابر، رسیدن به عزم ملی، تقویت نهاد خانواده و نقش زن در آن، رقابت‌پذیری کالاها و… است. کسانی که این موارد را می‌شنوند احساس می‌کنند که این متن متعلق به ۱۳۸۲ است و قرار است در ۱۴۰۴ عملی شود. این سندی است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده و به تایید مقام معظم رهبری رسیده است. براساس این سند سیاست‌های کلی ابلاغ شده، براساس همین سند برنامه های ۵ ساله تدوین شده است.

وی گفت: حالا اگر آقای پزشکیان گفته است که من قصد اجرای این برنامه‌ها را دارم آیا حرف بدی است؟ آیا اگر مشاوران ایشان به او گفته‌اند که این اهداف موارد خوبی است و باید محقق شود آیا حرف بدی گفته‌اند؟  در بند ۳۹ قرار بوده تورم کنترل شود، در دولت سازندگی تورم متوسط ۲۵ درصد بوده، در دولت آقای خاتمی متوسط ۱۵ بوده، در دولت آقای احمدی‌نژاد متوسط ۳۰/۵ درصد بوده، در دولت آقای روحانی هم ۲۵ درصد بوده است. ما تنها ۶-۷ درصد در دنیا هستیم که تورم مستمر داریم.

مشاور پزشکیان تاکید کرد: طبیعی است که معضل امروز مردم تورم است، ما وقتی می‌گوییم تورم، گرانی هم به همراه آن است، تازه آقایان متوجه شده‌اند که مشکلی در این زمینه است و باید برخورد شود حالا در دهه شصت شلاق می‌زدیم و دیگر شلاق نمی‌زنیم.

وی تاکید کرد: ما الان نمی‌توانیم به قدری که دوست داریم نفت تولید کنیم و بفروشیم اگر چنین شرایطی داشتیم درآمد آن را پای سرمایه‌گذاری و توسعه و پیشرفت می‌گذاشتیم اما الان چنین شرایطی نداریم. خب ما چند میدان نفت و گاز مشترک با همسایگان داریم، مقررات بین‌المللی هم اینطور نیست که مصرف از آن ۵۰-۵۰ باشد، هرکسی هرچقدر بتواند برداشت می‌کند، خب ما برداشت نمی‌کنیم و طرف مقابل برداشت می‌کند و این میادین در حال مصرف شدن است.

زیرساخت‌هایی مثل بهداشت و آموزش باید بازسازی شود تا نابرابری کاسته شود

در ادامه احمد میدری استاد دانشگاه و مشاور مسعود پزشکیان اظهار کرد: شیوه اداره‌ای که آقای پزشکیان باتوجه به تجربه خود دارد، این است که بهداشت و آموزش دو حق همگانی بوده و کالا نیستند. میزان مصرف مردم از بهداشت ربطی به قدرت خرید نباید داشته باشد. همانطور که ایرانیان از نظر امنیت حق برابر دارند، در زمینه بهداشت و آموزش نیز حق برابر باید داشته باشند. در طول سال‌های مختلف از این امر انحراف صورت گرفته ولی آقای پزشکیان ایده عدالت اجتماعی را دارند. عدالت از طریق توزیع یارانه نقدی که پس از چندسال ارزش آن کاهش یابد، مدنظر نیست بلکه زیرساخت‌هایی مثل بهداشت و آموزش باید بازسازی شود تا نابرابری کاسته شود.

وی افزود: آقای پزشکیان مطرح کردند که اگر تزریق پول باعث ترویج بیمه در روستاها نشود، طرح تحول سلامت دچار مشکل خواهد شد. این ایده یک شبه در روز انتخابات مطرح نشده بلکه در سال‌های مختلف و در دوران وزارت ایشان دنبال شده است.

 سیاسی اداره کردن کشور را اولویت قرار دادیم و این ماشین اجرایی را به شدت ضعیف کرده است

میدری ادامه داد: در بحث تورم شعارهای خوبی مطرح شده و هیچ رئیس جمهوری دنبال تورم ۴۰ درصدی نبود است. حتما شهید رئیسی موافق فساد چای دبش نبوده و ضد فساد بوده اما مسئله ما بر سر ساختار و محیط و کسب و کار است. محیط کسب و کار و محیط اداری ایران منشاء تحمیل هزینه‌هایی مثل تورم و بیکاری در اقتصاد ایران بوده است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تاکید کرد: به دلیل سلطه سیاسی نظام ایران بر اقتصاد کشور، ما دچار ضعف اقتصادی شدیم. وقتی یک رئیس جمهور عوض می‌شود، هزاران پست کلیدی در شرکت‌ها و مدارس و نهادها عوض می‌شوند و فاقد ثبات هستند. ما سیاسی اداره کردن کشور را اولویت قرار دادیم و این ماشین اجرایی را به شدت ضعیف کرده است. این ماشین ضعیف اجرایی انتظارات مردم و مسئولان را برآورده نمی‌کند.

 

نظام اداری و ماشین اجرایی ما زیر تهاجمات جریان‌های سیاسی تضعیف و ناکارآمد شده است

وی تصریح کرد: ما شاخص شکنندگی حاکمیت را در ادبیات اقتصاد توسعه داریم. اختلاف جناح‌های سیاسی یک شاخص در حوزه شکنندگی حاکمیت‌ها است. ما در این شاخص درون محیط سیاسی ۹.۵ هستیم ولی این شاخص در وضعیت اقتصادی در ایران ۷ است! ما طی برنامه هفتم توسعه قرار بود قانونی برای جلوگیری از زمین خواری داشته باشیم اما این قانون از سال ۱۳۳۷ تاکنون اجرا نشده است. هر کارمندی حس می‌کند یا باید وارد باندبازی سیاسی شود و یا باید قید ادامه فعالیت خود را بزند.

میدری افزود: آقای پزشکیان گرایش سیاسی به سمت دولت آقای خاتمی و اصلاح طلبان دارد اما اینطور نیست که قرار باشد کشور در همه حوزه‌ها سیاسی اداره شود و سابقه ایشان در وزارت بهداشت نیز چنین است. ایشان معتقد است که کارشناس باید مدیر باشد و به همین دلیل نظام اداری را متحول خواهد کرد. نظام اداری و ماشین اجرایی ما زیر تهاجمات جریان‌های سیاسی تضعیف و ناکارآمد شده است و ما امید داریم که آقای پزشکیان این روند را اصلاح کنند.

نتوانستیم روابط خارجی خود را بدون تنش کنیم چو مذاکره کنندگان، توانایی و مهارت این کار را نداشتند

در ادامه این نشست داوود دانش جعفری (کارشناس اقتصادی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) اظهار کرد: آقای پزشکیان اظهار کردند که برنامه هفتم توسعه را قبول دارند و باید اجرا شود. سوال ما این است که چطور برنامه را اجرا می‌کنید؟ آقای میدری از اصلاحات اداری و ضرورت تغییر روند سیاست زده در مدیریت سخن گفتند. اما برای این کار تغییرات سیاسی و اداری کافی نیست.

وی افزود: ما اگر به بخش مصارف تولید نگاه کنیم، مشکلات قابل رصد است. همانطور که پزشک‌ها با آزمایش می‌فهمند درد اقتصاد چیست، ما هم از آمار می‌فهمیم که درد اقتصاد چیست. ما اکنون ۴۵ درصد از تولید کشور را صرف مخارج خانوار می‌کنیم اما در بسیاری از کشورها این رقم به بیش از ۷۰درصد رسیده است. نسبت سرمایه‌گذاری به رشد ناخالص تولید در کشور ما ۳۴ درصد بود اما این رقم به ۱۱درصد در سال گذشته رسیده است. مخارج رفاهی ما پایین آمده و مخارج دولت باوجود کاهش سرمایه‌گذاری، افزایش یافته است.

داوود دانش جعفری تاکید کرد: سوال اصلی ما این است که باتوجه به اهداف برنامه هفتم توسعه مثل تورم تک رقمی و رشد اقتصادی بالای ۸ درصد، آقای پزشکیان باید بفرمایند که اقتصاد چگونه باید متحول شود؟ آیا همین اصلاحات اداری مورد اشاره آقای میدری کافی است. آن اصلاحات خوب است اما ما دچار کمبود منابع هستیم و این امر صرفا کافی نیست.

در پاسخ به این سوالات، مسعود پزشکیان(نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم) اظهار کرد: وقتی سازمان امور مالیاتی کمر تولیدکننده را می‌شکند و وزارت صمت هر روز یک بخشنامه صادر می‌کند و ثباتی در تصمیمات برای سرمایه‌گذاری نباشد، وقتی افراد به سرعت عوض شود و رفتارهای سیستم غیرقابل پیش بینی باشد و افراد مدیر ما کارشناس حوزه‌های خود نباشند و سیاسی انتخاب شوند، کاری از پیش نمی‌رود. ما باید با خرد جمعی به اهداف برنامه توسعه برسیم. روابط خارجی ما برای اجرای این برنامه توسعه باید بدون تنش پیش رود. ما چرا نتوانستیم روابط خارجی خود را بدون تنش کنیم؟ چون افرادی که قرار بوده مذاکره کنند، توانایی و مهارت این کار را نداشتند.

 به جای کمک به رشد، آزار رسانی را به به جای یاری رسانی در پیش گرفتیم

پزشکیان تاکید کرد: ما اگر بخواهیم فردا اصلاح قیمت انرژی را انجام دهیم و بدون توجه به سرمایه‌گذاری خارجی کار کنیم، ممکن است عده‌ای را به خیابان بریزیم اما اگر برای این اصلاحات ساختاری در حوزه انرژی یا هر حوزه دیگری، سرمایه گذاری خارجی فشار را کم کند، کار بدون هزینه‌ شدید برای کشور انجام می‌شود.

وی افزود: ما دچار بحران فرار مغزها در کشور هستیم و این ضربه بدی به اقتصاد کشور زده است. ما در حوزه اقتصاد دیجیتال بسیار عقب هستیم که این حوزه در شرایط تحریم این بخش اقتصاد بسیار یاری رسان است. ما در مقابل با فیلترکردن فضای مجازی و عدم آماده سازی شرایط برای حفظ نیروی انسانی در کشور و پذیرا نبودن سرمایه خارجی، به جای کمک به رشد، آزار رسانی را به بجای یاری رسانی در پیش گرفتیم.

قانون مبارزه با فساد می‌نویسند در حالی که اگر قوانین را اجرا کرده بودند هیچ فساد و رانتی صورت نمی‌گرفت

در ادامه یحیی آل اسحاق (عضو سابق هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران) اظهار کرد: بین توسعه، امنیت و تجارت و اقتصاد رابطه وجود دارد. یک دیدگاه عمده جهانی این است که اساسا کشورهای توسعه یافته ۷۰ درصد تولید داخلی‌شان را بخش خدمات تعیین می‌کند. یک دیدگاه دیگر هم هست که کار خدماتی و بازرگانی را مولد نمی‌داند. برخی تعریفی از خودکفایی دارند که کاری به مزیت نسبی ندارند و به دنبال آن هستند که هرچیز را در داخل تولید کنیم و صرفا بر صادرات تاکید دارند.

آل اسحاق اضافه کرد: اکنون این اعتقاد حاکم است و وزارت بازرگانی دیگر وجود ندارد و کاری در این حوزه نمی‌شود که باید این روند اصلاح شود. آقای پزشکیان معتقد است که برنامه‌ها اجرا نشده است اما چرا برنامه‌ها اجرا نشده است؟ سوال ما این است که دیدگاه عملیاتی آقای پزشکیان از نظر اجرایی درباره موضوع تجارت خارجی چیست؟ در حوزه تحریم‌ها مشکل را چطور می‌خواهید حل کنید؟ با افراد موثر در نهادهای مختلف چطور برای اهداف خود در حوزه سیاست خارجی و تجارت خارجی هماهنگ خواهید شد؟ در حوزه ذخیره‌سازی و هماهنگی تجارت با حوزه پول و بانک می‌خواهید چه کنید؟ اگر نظام بانکی ما حوزه تجاری ما هماهنگ نباشد، می‌دانیم که ضربه مهمی وارد خواهد شد.

وی اظهار کرد: تیم دیپلماسی و وزیر خارجه آقای پزشکیان باید مشخص باشد. ما باید به لبه علم و دانش در حوزه مدیریتی در این حوزه برسیم زیرا با لبه حداکثری از تهدیدات در این حوزه مواجه هستیم.

پزشکیان در پاسخ گفت: من متخصص نیستم اما بر اساس اصلاحاتی که در دنیا صورت گرفته، ما اگر قانون را اجرا کنیم قانون باید مسیر را مشخص کرده باشد. هر تغییری سه اصل دارد. اینکه چه کسی مسئول است و چگونه باید عمل کند و چگونه باید پاسخگو باشد. مجلس قانون می‌نویسد اما هر کس کار خود را می‌کند. قانون مبارزه با فساد می‌نویسند در حالی که اگر قوانین را اجرا کرده بودند هیچ فساد و رانتی صورت نمی‌گرفت.

وی تاکید کرد: حضرت علی می‌گویند من در برابر فلان کار گردن خود را گرو می‌گذارم. من اگر به قانون عمل کنم کسی از من نمی‌پرسد چرا به فلان امر عمل نکردید. ما از وزیر پرسیدیم چرا قانون را اجرا نمی‌کنید؟ دو سال در نوبت بود و نوبت به پاسخ نرسید، چون مدام داشتند قانون می‌نوشتند و تصویب می‌کردند. مشکل این است ما باید یقه آدم‌هایی که بلد نیستند را بگیریم و از آنها بپرسیم اینجا چه کار می‌کنید. ما مدیر بیمارستان داریم که درست عمل نمی‌کند و مردم را ضدانقلاب می‌کند و از آن طرف فوق‌العاده مأموریت می‌گیرد.

 بدون مشارکت و مشورت با مردم اجرای یک تصمیم نه علمی است نه قابل قبول

محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده سابق مجلس در ادامه این برنامه طی پرسشی از پزشکیان گفت: در برنامه هفتم پرانتزهای خالی وجود دارد که بعدا باید کامل شود، یکی از این پرانتزها موضوع ناترازی انرژی است، مشخصا در حوزه بنزین با مشکل مواجه هستیم و متاسفانه وارد کننده بنزین شده‌ایم؛ در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد نخستین دیدگاه گران کردن بنزین است و دومین دیدگاه اساسا به مقایسه کردن نرخ بنزین با بازارجهانی انتقاد دارد و می گوید این مشکلی است که خود دولت و حاکمیت ایجاد کرده است. جنابعالی چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟ خاطرم هست سه سال قبل نظری از شما شنیدم که به دیدگاه نخست نزدیک تر بود.

پزشکیان در پاسخ به این سوال عنوان کرد: ما اگر قرار باشد هر تصمیمی در این زمینه داشته باشیم باید ابتدا متخصصین و کارشناسان بنشینند و به تصمیم برسند؛ بعد با مردم صحبت کنند و مردم را آماده و اقناع کنند نه اینکه یک باره در یک شب تصمیمی را اعلام کنیم و بعد هم شرایط به وجود بیاید که آن اتفاقات تکرار شود. بدون مشارکت با مردم اجرای یک تصمیم نه علمی است نه قابل قبول. ما باید کاری کنیم نان‌آور شرمنده زن و بچه خود نباشد. من نمی‌توانم نظر کارشناسی بدهم چون کارشناس متخصص این حوزه نیستم، باید کارشناسان بنشینند و به تصمیم کارشناسی برسند، بعد از آن هم حتما باید با اطلاع رسانی به مردم و اقناع سازی باشد نه تصمیمات یک شبه در جریان کار باشد.

در مملکت اگر فقط یک نفر نسخه بنویسد، می‌شود همین وضعیتی که در حال حاضر شاهدش هستیم

وی در پاسخ به این سوال که یعنی شما دیدگاهی در این زمینه ندارید، گفت: دیدگاه من کارشناسی است. باید با مشورت کردن و کار کارشناسی تصمیم گرفت. ما اگر نقشه درست داشتیم باید یک روزی به جای درست می‌رسیدیم. خوابیدیم و بدون کارشناسی در طرح دو فوریتی کارهای زیادی کردیم. مسلمان و مؤمن حرف ثابت و پایدار می‌زند. در مملکت اگر فقط یک نفر نسخه بنویسد، می‌شود همین وضعیتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

نمی‌گوییم با اسرائیل آشتی کنیم اما می‌توانیم با کشورهای دیگر مذاکره کنیم که نمی‌کنیم

در ادامه دانش جعفری تاکید کرد: برداشت من این است که تمرکز شما و تیم همراه روی اصلاح نظام اداری کشور است. سوال این است که در نظام اداری کشور یکی از مشکلات اصلی کسری بودجه دولت است و بسیاری معتقدند تورم بالا ریشه در کسری بودجه دارد. شما برای رفع کسری بودجه و اصلاح نظام مالی چه برنامه‌ای دارید؟ و کجا قصد اصلاح دارید؟ ۹۰ درصد بودجه دولت پرداخت حقوق است و ۴ حوزه آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و امور دفاعی این درصد را به خود اختصاص داده است. شما از کدام اینها کم می‌کنید تا بودجه را کنترل کنید؟ به اعتقاد من بسیاری از مشکلات کسری بودجه این است که نمایندگان بودجه حوزه انتخابی خود را بالا می‌برند تا نصیبی از آن ببرند.

پزشکیان در پاسخ بیان کرد: شما اینها را بهتر از من می‌دانید که از من سوال می‌کنید. کار سخت را راحت نمی‌توان انجام داد. اگر فقط بخواهیم در سیستم اداری مداخله کنیم امکان ندارد به توقعی که انتظار داریم در سیستم اداری دست پیدا کنیم. ما اگر تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی و روابط خارجی خود را درست نکنیم، به اجرای سیاست‌های کلی جامه عمل خواهیم پوشید. ما با بسیاری از کشورها می‌توانیم رابطه خوبی داشته باشیم. قرار نیست با اسرائیل آشتی کنیم اما قرار نیست سفارت عربستان و سفارت انگلیس را مدام تهدید کرده و بگیریم. می‌توانیم با کشورهای دیگر مذاکره کنیم که نمی‌کنیم. چه لزومی داشت سفارت عربستان و انگلستان را تخریب کنیم و آبروی خود را ببریم. ما به جای تنش‌زدایی دنبال تنش‌زایی هستیم. میلیاردها دلار هزینه بخاطر این رفتارها داده‌ایم و باید در مسیر تنش‌زدایی حرکت کنیم.

نباید تصور شود که در ایران عده اندکی عقل دارند و مابقی مقابل انقلاب ایستادند

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم برای همه شاخ و شانه بکشیم و بعد سیستم اداری را اصلاح کنیم. قرار بود دولت بزرگ نشود اما همه بزرگ کردیم. وقتی خودمان پایبند به آن چه می‌نویسیم نیستیم چطور آنچه انباشته شده را یک دفعه اصلاح کنیم. همه دولت‌ها بازوهای دولت را بزرگ کردند اما طبق برنامه قرار نبوده بزرگ شود. همه چیز را یک شبه نمی‌توان دفعتاً اصلاح کرد. اصلاح ناترازی‌ها و مشکلات بدون آن حمایت ناشی از سرمایه‌گذاری خارجی قطعاً به شرمنده شدن نان آوران خانواده‌ها و اعتراضات عمومی می‌شود. نباید تصور شود که در ایران عده اندکی عقل دارند و مابقی مقابل انقلاب ایستادند. اگر کار به افراد کاردان و کارآمد و کارشناس سپرده شود، به مرور کار بهتر خواهد شد. یک شبه چیزی درست نخواهد شد.

این نامزد انتخابات اضافه کرد: اگر در همین چشم‌انداز با افراد تعهد ببندیم تا کارشناس‌ترین روی کار بیاید، ما قطره قطره به تغییر دین پیدا خواهیم کرد. اگر به شایستگان پست و مقام بدهیم سرمایه‌های مادی و مغزهای ما نمی‌روند. امروزه هم سرمایه مالی از کشور خارج می‌شود و هم مغزها و نیروی کار و فکر ما در حال خروج است. بدون سرمایه انسانی و بدون ثروت، همه کارها روی هوا خواهد رفت. باید به مغزها و سرمایه‌گذارها احترام بگذاریم و بپذیریم بدون صنعت و تولید همه اینها باد هوا است.

اگر کسی تقوا و ابزار تصمیم‌گیری درست داشته باشد کار درست پیش خواهد رفت

آل اسحاق  در ادامه سخنان خود ناظر به سخنان پزشکیان اظهار کرد: رهبر انقلاب موضوع مردمی کردن اقتصاد را مطرح کردند. درست است که آقای پزشکیان به کارشناسان اختیار می‌دهد، اما باید توجه داشت که همه چیز به اختیار کارشناسان نباید داد بلکه رئیس جمهور به عنوان راهبر دولت باید راهبرد واحدی داشته باشد و کارشناسان را در مسیر دیدگاه کلی خود پیش ببرد.

وی افزود: ۷۰ درصد اقتصاد کشور در دست دولت است و این پس از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، همچنان وضعیت همان است. مدیران و مسئولانی که ذی نفع و بازدارنده سپردن کار به مردم هستند را چگونه مدیریت می‌کنید؟

 

پزشکیان پاسخ داد: سیاست‌های اجرا نشده این بلا را سر مردم آورده است. اینکه من چه خواهم کرد با توجه به ۳۰ سال سابقه، معتقدم بر اساس شواهد باید تصمیم‌گیری صورت گیرد. ما براساس شواهد عمل می‌کنیم. عین علم پزشکی که ما براساس تجربه و شواهد عمل می‌کنیم. آوردن شواهد و تجارب وظیفه کارشناس است و ما برمبنای آن شواهد و تجارب تصمیم می‌گیریم. کارشناس براساس تجارب بین المللی شواهدی می‌آورد و ما نیز برمبنای آنکه کدام تجربه بهتر است، انتخاب می‌کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر کسی تقوا و ابزار تصمیم‌گیری درست داشته باشد کار درست پیش خواهد رفت.

 به عنوان جراح قلب با حقوق سه ماه خود یک موتور هوندا نمی‌توانم بخرم

در ادامه حسین زاده بحرینی گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی مردم بحث سلامت و هزینه‌های آن است. بحث تقاضای پزشک از طرف بیمار به صورت القایی در ایران به نسبت دنیا بسیار بالا است. پزشک معتقد است هزینه بیمار را زیاد نکند اما در ایران گاهی هزینه بیمار بی جهت زیاد می‌شود. شما چه می‌کنید که هزینه بیمار بی جهت زیاد نشود؟ آیا شما می‌توانید تعهد بدهید سهم بیمار از هزینه درمان را به زیر ۳۰ درصد بیاورید و راهکار خود را بیان کنید؟

پزشکیان در پاسخ عنوان کرد: ما راهکار را در قانون آوردیم و مشکل اجرا است. بیمه، مجلس، دولت و قوه قضائیه تخلف می‌کنند. دولت سفره پهن کرد، مجلس قانون نوشته و من قطعاً اگر به قدرت برسم حداقل در این رابطه آنچه قانون است را پیگیری و اجرایی خواهیم کرد. پزشک خانواده می‌گوید چه کسی به چه جمعیتی باید چه خدمتی بدهد.

وی اضافه کرد: در آمریکا که آنقدر آزاد است یک برنامه وجود دارد که فردی با بیماری قلبی، پزشک باید بگوید با چند مداخله این بیماری برطرف می‌شود. اگر اضافه‌تر برنامه‌ریزی کند بیمه آن را جریمه می‌کند. من جراح قلب با حقوق سه ماه خود یک موتور هوندا نمی‌توانم بخرم. منابعی که برای این سیستم دیدیم از نظر قانونی درست است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: پزشک متخصص در شهرستان ماهی ۲۵ میلیون در می‌آورد در حالی که آن سر دنیا پنج شش برابر آن را به او می‌دهند. تا زمانی که نیازها را تأمین نکنیم انتظار کار درست از آنها اشتباه است. به پیر و پیغمبر اگر ما به قانون عمل کنیم مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

مردم عاقل هستند و قرار نیست هرکس هر روز طرحی دهد و باور کنند

حسین عبده تبریزی در جمع‌بندی برنامه گفت: مردم باید همراه برنامه اقتصادی شوند و بدون همراه‌سازی مردم سیاست‌های اصلاحی جواب نخواهد گرفت. ۱۵۵ کشور در جهان تورم تک رقمی دارند و این تورم تک رقمی شدنی است. ما باید متغیرهای اقتصاد کلان را با ثبات کنیم که این امر راه‌حل‌های جهانی دارد.

وی افزود: وضعیت نرخ ارز باعث شده همه به فکر انبارکردن اجناس و بعدا گران فروختن افتادند. ما چهل سال است که بر تک نرخی شدن ارز تاکید می‌کنیم. ما باید به سمت راه حل‌های شناخته شده حرکت کنیم. ما نباید به سمت راه حل‌های انتخابی برویم. روسیه تورم ۷۰ درصدی داشت اما به نظام تک نرخی ارز خود را تکان نداد و دوباره با ثبات شد. ترکیه نیز باوجود تورم ۸۰ درصدی نظام تک نرخی ارز خود را حفظ کرد. اما برخی اینجا هنوز از نظام چند نرخی دفاع می‌کنند که زمینه رانت را ایجاد می‌کند.

عبده تبریزی اضافه کرد: مردم عاقل هستند و قرار نیست هرکس هر روز طرحی دهد و باور کنند. مردم سخت باور شدند. اگر امروز بگوییم بنزین را می‌خواهیم گران کنیم، مشکلاتی ایجاد خواهد شد و گاهی بودجه خانوار و درآمد سرانه کاهش یافته است. ما نمی‌توانیم به راحتی مردم را توجیه کنیم و مردم مخالفت خواهند کرد. اگر آقای پزشکیان بنزین را گران کند، باید مابه‌ازایی به مردم داده شود. یارانه را باید کسی بگیرد که نیازمند است. این یارانه باید مابه ازایی داشته باشد. اگر بخواهیم از مردم چیزی بگیریم، باید از آنسو بجای این یارانه، چیز دیگری بدهیم.

دست از انگ زدن به دیپلمات‌ها برداریم

احمد میدری نیز در پایان طی جمع‌بندی گفت: ما باید جهانی فکر کنیم و امروز به این نتیجه رسیدیم که باید رابطه با جهان باید درست شود. بنگاه‌ها باید جهانی شوند و تحریم‌ها که سالی ۱۱۰ میلیارد دلار به ما آسیب می‌زند، باید رفع شود. ما باید بدبینی به نظام دیپلماسی خود را اصلاح کنیم و دست از انگ زدن به دیپلمات‌ها برداریم و وابسته جلوه دادن آن‌ها را رها کنیم.
وی تاکید کرد: ما در حوزه شهرداری حمل و نقل عمومی را فراموش کردیم و ناگهان می‌خواهیم با شوک قیمتی کار را در حوزه انرژی درست کنیم. چنین چیزی شدنی نیست. رئیس جمهور باید بایستد و مرد قانون باشد و باید بر اجرای قانون پافشاری کند. با همین نگاه می‌توان مسائلی مثل ناترازی‌ها، تورم و دیگر مشکلات حل شود و نه با نگاه‌های خاص سیاسی!