سرپرست استانداری آذربایجان شرقی گفت: یکی از سیاست های اصلی دولت سیزدهم تکمیل پروژه های نیمه تمام بود و اجرای پروژه کنارگذر ایلخچی نیز پس از ۱۵ سال رکود به همت دولت مردمی سرعت گرفته است.

به گزارش جارچی اخبار، تراب محمدی روز جمعه در بازدید از این پروژه گفت: دستگاه های مسئول تمام تلاش خود را به کار گیرند تا این پروژه در هفته دولت سال جاری به بهره برسد.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی گفت: شهید رئیسی در سفر دوم به آذربایجان شرقی به تکمیل پروژه کنارگذر ایلخچی تاکید ویژه های داشتند چرا که یکی از پروژه های مهم و موثر ترافیکی استان است.

محمدی با اشاره به پشرفت خوب کنارگذر ایلخچی در دولت سیزدهم، گفت: تا ابتدای دولت سیزدهم این پروژه دارای ۴۰ درصد پیشرفت بوده و به دلیل عدم تزریق اعتبارات لازم، کارگاه ها راکد بود.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی افزود: بخشی از منابع مالی مورد نیاز پروژه از طریق مولدسازی اماکن وزارت راه و شهرسازی و همچنین نقدینگی که وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان قول آن را داده بود، تامین شد.

محمدی تاکید کرد: از پیمانکار پروژه انتظار داریم ساعات کاری را افزایش داده و مشاور طرح نیز جبهه کاری را افزایش دهد تا این پروژه بزرگ و مهم در هفته دولت به بهره برداری رسیده و گره ترافیکی منطقه باز شود.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی امروز همچنین در بازدید از پل روگذر شهرک صنعتی شهید سلیمی هم گفت: با توجه به اینکه این پل متصل کننده شهرک شهید سلیمی به جاده تبریز آذرشهر بوده و نقش مهمی در تسهیل تردد خودروها دارد، جلسه مشترکی‌ با حضور هیات مدیره شهرک و اتاق بازرگانی برای تسریع در عملیات پروژه برگزار شود.

وی تاکید کرد: در کوتاه ترین زمان ممکن جابه جایی تاسیسات مربوط به برق فشار قوی برای ادامه عملیات خاکریزی انجام شود.

محمدی با اشاره به پیشرفت حدود ۵۵ درصدی پروژه گفت: در صورت تامین منابع مالی از طرف شهرک شهید سلیمی این روگذر در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی امروز همچنین از پروژه پل روگذر سردرود در محور تبریز- آذرشهر بازدید کرد و در جریان پیشرفت اجرایی این پروژه قرار گرفت.

تراب محمدی در این بازدید گفت: پل غیر هم سطح سردورد یکی از مطالبات مردم منطقه است که در دولت سیزدهم اعتبار خوبی برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی گفت: با پیگیری های مدام معاونت عمرانی استانداری و مدیران مربوطه، این پروژه سرعت بیشتری گرفته است.

محمدی تاکید کرد: پیشرفت پروژه تا امروز قابل قبول است به طوریکه دیوارچینی ها و خاکبرداری ها به اتمام رسیده و بنا به گفته پیمانکار طرح تا چهار هفته آتی عملیات خاکریزی نیز انجام خواهد شد.

وی گفت: این پروژه یکی از طرح های سفر اول رئیس جمهور به آذربایجان شرقی است و تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا در هفته دولت سال جاری به بهره برداری رسیده و در خدمت مردم قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: پیمانکار پروژه تعهد داده اند که این پروژه در هفته دولت به بهره برداری برسد و ما نیز این موضوع را پیگیری می کنیم.

ذاکری گفت: این پل گلوگاه سردرود بوده و خروجی شهر را از بن بست بودن خارج خواهد کرد.

وی تاکید گرد: در خصوص اعتبارات نیز این پروژه مشکلی ندارد چرا که از طریق سازمان راهداری و اعتبار دور اول سفر تامین می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: تا سه ماه آینده پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد تا با بهره برداری از این پروژه، شیرینی را به مردم سردرود هدیه دهیم.

قرارداد اولیه کنارگذر ایلخچی بر اساس فهرست بهای سال ۱۳۸۶ به مبلغ ۱۰۱ میلیارد ریال منعقد شد که پس از چهار سال و با اتمام قرارداد، بعد از سه سال وقفه به پیمانکار بعدی سپرده شد که مدت پیمان آن ۱۵ ماه بود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفت و در ۲۰ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ ادامه عملیات به پیمانکار جدید سپرده شد که به دنبال آن عملیات تولید و پخش آسفالت نیز از ۱۵مرداد سال ۱۴۰۲ آغاز شد.

در دور اول سفر استانی هیات دولت به آذربایجان شرقی یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای این پروزه اختصاص یافت و تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد آن جذب شده است و بقیه نیز با پیشرفت مناسب پروژه جذب می شود.

شهر ایلخچی به عنوان یکی از بخش های تابعه شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی با جمعیت بیش از ۳۲ هزار نفر در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غربی کلان‌شهر تبریز واقع‌ شده است.

فرسودگی جاده قدیم و قرار گرفتن آن در داخل شهر ایلخچی به همراه خرابی آسفالت ناشی از تردد خودروهای سنگین و ترانزیتی از جمله مشکلات شهروندان این شهر است که لزوم تسریع در اجرای کنارگذر را اجتناب ناپذیر می کند.

شهر ایلخچی در مسیر تبریز – ارومیه قرار دارد و در واقع تردد خودروها در این مسیر در زمان حاضر از داخل شهر انجام می شود.

موقعیت شهر ایلخچی در مسیر شریان ارتباط اصلی استان‌های آذربایجان شرقی ـ آذربایجان غربی و کردستان و از طرفی استقرار صنایع و کارخانه ها از جمله شهرک‌های صنعتی موجود در منطقه، ترافیک بین شهری در مسیر تبریز ـ آذرشهر را افزایش داده و در شهر ایلخچی ایجاد گره ترافیکی سنگینی را در طول شبانه روز موجب می شود.

جاده فعلی ایلخچی در مسیر تبریزـ آذرشهر با ۵۲ هزار تردد خودرویی در شبانه‌روز پرترددترین محور ارتباطی استان بعد از آزادراه شهید کسایی است.